Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/668 |
Resumo: | This is a study case on an experience of vocational/technical education mostly financed by industrial employers in an area where misqualified personnel were a serious problem. In the first research (1990), technical schools were consolidated, although facing financial difficulty to make investments, and also to keep low tuitions for students interested in technical jobs instead of those interested in higher education. The second research (2005) results showed that the schools had overcome a serious crisis, and that they had also expanded and adopted more rigorous management. In 15 years, the industrial sector has adopted much more capital-intense technologies, having as a result, more qualified and less numerous employees. To answer this new demand and assuring more financial autonomy, the organization established a high school and a school of engineering. Besides sale services, the most recent units contribute to fund the technical schools by a kind of Robin Hood effect. |
id |
CESGRANRIO_191d709eb8d63ae43181c8bf7ad50332 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/668 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experienceDemocratizacion y financiamiento de la educacion vocacional: una experiencia estimulanteDemocratização e financiamento da educação profissional: uma provocativa experiencia*Educacion vocacional y tecnica; Financiamiento de la educacion; Costos educativos; Democratizacion de la educacionVocational & technical education; Educational Finance; Educational costs; Educational DemocratizationEducação profissional; Financiamento da educação; Custos educacionais; Democratização da educaçãoThis is a study case on an experience of vocational/technical education mostly financed by industrial employers in an area where misqualified personnel were a serious problem. In the first research (1990), technical schools were consolidated, although facing financial difficulty to make investments, and also to keep low tuitions for students interested in technical jobs instead of those interested in higher education. The second research (2005) results showed that the schools had overcome a serious crisis, and that they had also expanded and adopted more rigorous management. In 15 years, the industrial sector has adopted much more capital-intense technologies, having as a result, more qualified and less numerous employees. To answer this new demand and assuring more financial autonomy, the organization established a high school and a school of engineering. Besides sale services, the most recent units contribute to fund the technical schools by a kind of Robin Hood effect. Este es un estudio de caso sobre una experiencia de financiamiento de la educacion vocacional/tecnica por empresas en una region pionera donde la escasez de mano de obra calificada era un serio embotellamiento. En el primer estudio (1990) la escuela tecnica estaba consolidada, aunque enfrentaba dificultades financieras para investir y al mismo tiempo mantener bajos los costos para los estudiantes efectivamente interesados en empleos de nivel tecnico, en lugar de aquellos que miraban los estudios superiores. En el segundo estudio (2005) los datos revelaron que la organizacion habia superado una grave crisis, asi como, en consecuencia, habia adoptado una gestion mas rigurosa. En este periodo el sector industrial paso a utilizar tecnologias de capital intensivo, empleando menos personas, pero mas calificadas. En respuesta a estas demandas, bien como para asegurar mayor autonomia financiera, la organizacion educativa creo una escuela secundaria y una de ingenieria. Ademas de la venta de servicios, estas unidades mas recientes contribuyen para financiar la escuela tecnica por medio de una suerte de efecto Robin Hood. Este trabalho e um estudo de caso sobre uma experiencia de financiamento da educação profissional por empresas numa regiao onde a escassez de trabalhadores qualificados era um grande ponto de estrangulamento. Na primeira pesquisa (1990), a escola tecnica se encontrava consolidada, embora enfrentasse dificuldades financeiras para investir e, simultaneamente, manter baixos custos para os estudantes efetivamente interessados em empregos de nivel tecnico e nao no ingresso em cursos superiores. Na segunda pesquisa (2005), os dados revelaram que a organização havia superado uma grave crise, assim como, em conseqüencia, havia adotado uma gestao mais rigorosa. Neste periodo de 15 anos o setor industrial adotou tecnologias de ainda maior intensidade de capital, resultando em empregar menos pessoas, porem mais qualificadas. Para responder a estas demandas e assegurar maior autonomia financeira, a organização criou uma escola de ensino fundamental e medio e uma de engenharia. Alem da venda de servicos, estas unidades contribuem para financiar a escola tecnica, por meio de uma especie de efeito Robin Hood. (*) Esta e a exploração de aspectos selecionados de pesquisa realizada para o UNEVOC-UNESCO. O autor agradece o apoio da UNESCO-Brasil e da Fundação Educacional de Montes Claros. As opinioes nao representam necessariamente os pontos de vista das instituicoes envolvidas.Fundação CesgranrioGomes, Candido Alberto da Costa2008-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/668Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 179-1941809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-11-16T19:34:25Zoai:ojs.localhost:article/668Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-11-16T19:34:25Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience Democratizacion y financiamiento de la educacion vocacional: una experiencia estimulante Democratização e financiamento da educação profissional: uma provocativa experiencia* |
title |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
spellingShingle |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience Gomes, Candido Alberto da Costa Educacion vocacional y tecnica; Financiamiento de la educacion; Costos educativos; Democratizacion de la educacion Vocational & technical education; Educational Finance; Educational costs; Educational Democratization Educação profissional; Financiamento da educação; Custos educacionais; Democratização da educação |
title_short |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
title_full |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
title_fullStr |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
title_full_unstemmed |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
title_sort |
Democratization and financing of vocational education: a stimulating experience |
author |
Gomes, Candido Alberto da Costa |
author_facet |
Gomes, Candido Alberto da Costa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Candido Alberto da Costa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion vocacional y tecnica; Financiamiento de la educacion; Costos educativos; Democratizacion de la educacion Vocational & technical education; Educational Finance; Educational costs; Educational Democratization Educação profissional; Financiamento da educação; Custos educacionais; Democratização da educação |
topic |
Educacion vocacional y tecnica; Financiamiento de la educacion; Costos educativos; Democratizacion de la educacion Vocational & technical education; Educational Finance; Educational costs; Educational Democratization Educação profissional; Financiamento da educação; Custos educacionais; Democratização da educação |
description |
This is a study case on an experience of vocational/technical education mostly financed by industrial employers in an area where misqualified personnel were a serious problem. In the first research (1990), technical schools were consolidated, although facing financial difficulty to make investments, and also to keep low tuitions for students interested in technical jobs instead of those interested in higher education. The second research (2005) results showed that the schools had overcome a serious crisis, and that they had also expanded and adopted more rigorous management. In 15 years, the industrial sector has adopted much more capital-intense technologies, having as a result, more qualified and less numerous employees. To answer this new demand and assuring more financial autonomy, the organization established a high school and a school of engineering. Besides sale services, the most recent units contribute to fund the technical schools by a kind of Robin Hood effect. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-04-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/668 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/668 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 59 (2008): Revista Ensaio - Abr./Jun.; 179-194 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832031520391168 |