Representational images, public policies, and health education in an imaginary group of elderly community Quilombola–Kalunga de Monte Alegre de Goias
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/754 |
Resumo: | The theories of the imagination of Gilberto Durand and the AT-9 Test of Yves Durand allow raise individual and group images. This survey was conducted through unstructured interviews on the imagination of a group of elderly individuals in the Quilombo-Kalunga community in Monte Alegre de Goias (Brazil). The interviews also concerned public policies of education and health, which can provide these elderly people with better living conditions. It is known that public policies’ supply and control guidelines in education and health are transcribed in the Brazilian Constitution of 1988 and the Statute of the Elderly (Law no. 10.741/2003), but they do not effectively reach Brazil’s most remote locations. The research report seeks to demonstrate that along with the Kalunga culture of silence is governmental omission and patronage, leaving the population without education and health services. |
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Representational images, public policies, and health education in an imaginary group of elderly community Quilombola–Kalunga de Monte Alegre de GoiasImagenes de representaciòn de las politicas públicas de la educacion y salud, en el imaginario de un grupo de ancianos de la comunidad Quilombola–Kalunga de Monte Alegre de GoiasImagens representacionais das politicas públicas à educação e à saúde, no imaginario de um grupo de idosos da comunidade Quilombola−Kalunga, de Monte Alegre de GoiasImaginario; Comunidad ancianos Quilombola-Kalunga; Politicas públicas y educacion para la saludImaginario; Idoso da comunidade Quilombola-Kalunga; Politicas públicas em educação e em saúdeImaginary; Elderly of the community Quilombola-Kalunga; Public politics; Education and healthThe theories of the imagination of Gilberto Durand and the AT-9 Test of Yves Durand allow raise individual and group images. This survey was conducted through unstructured interviews on the imagination of a group of elderly individuals in the Quilombo-Kalunga community in Monte Alegre de Goias (Brazil). The interviews also concerned public policies of education and health, which can provide these elderly people with better living conditions. It is known that public policies’ supply and control guidelines in education and health are transcribed in the Brazilian Constitution of 1988 and the Statute of the Elderly (Law no. 10.741/2003), but they do not effectively reach Brazil’s most remote locations. The research report seeks to demonstrate that along with the Kalunga culture of silence is governmental omission and patronage, leaving the population without education and health services.Teorias del Imaginario Durand Gilberto (1989) y la prueba AT-9 Yves Durand (1988), proporcionan herramientas para elevar fotos individuales y grupales de la comunidad Quilombo mayor Kalunga en Monte Alegre de Goias, Brasil, para alcanzar a las politicas públicas de educacion y salud y mejorar la calidad de vida de las personas mayores. La alimentacion y el control de las politicas públicas en educacion y salud se transcriben en la Constitucion de 1988 y el Estatuto de las Personas de Edad (Ley N º 10.741/2003), sin embargo, no llegan efectivamente a los lugares mas remotos del pais. El texto tiene como objetivo demostrar que en la cultura de Kalunga, la omision de los poderes públicos y el clientelismo hacen que esta poblacion no sea atendida en la educacion y la salud.As Teorias do Imaginario de Gilberto Durand e o Teste AT-9 de Yves Durand permitem levantar imagens individuais e grupais. A pesquisa foi realizada por meio de entrevistas nao estruturadas sobre o imaginario de um grupo de idosos da comunidade Quilombola-Kalunga, em Monte Alegre de Goias (Brasil). As entrevistas versaram tambem sobre as politicas públicas de educação e de saúde, que podem dar melhores condicoes de vida a esses idosos. Sabe-se que a oferta e o controle das diretrizes das politicas públicas em educação e em saúde estao transcritas na Constituicao Brasileira de 1988 e no Estatuto do Idoso (Lei n° 10.741/2003), mas, efetivamente, elas nao chegam aos lugares mais remotos do Pais. O relato da pesquisa busca demonstrar que, junto com a cultura do silencio dos kalungas, esta a omissao e o clientelismo do poder público, que deixa essa população sem atendimento na area de educação e de saúde.Fundação CesgranrioTakahashi, Fatima Goncalves MessiasAlves, Vicente Paulo2015-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/75410.1590/S0104-40362015000300002Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 567-5921809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/754/333Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-09T20:59:58Zoai:ojs.localhost:article/754Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-09-09T20:59:58Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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