Collective memory and insurgence against oblivion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320 |
Resumo: | This article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents. |
id |
CESGRANRIO_d5676d328ed98d1bbfb6eac686518b98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/320 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Collective memory and insurgence against oblivionMemoria colectiva e insurgencia contra el olvido: a favor de la convivencia en la escuelaMemoria coletiva e insurgencia contra o olvido: em favor da convivencia na escolaMemoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolarMemoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolarCollective memory; Holocaust and education; national conscience; school convivialityThis article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents.Este artículo busca analizar como el amnesico abandono a que ha sido relegada la memoria colectiva por el Estado y por la sociedad brasileña puede afectar a la convivencia escolar, a traves de un estudio comparativo, basado en levantamiento bibliografico y documental. Busca discutir el derecho a la memoria como fuente de cambio social, especialmente en la escuela. Destaca las reflexiones de Habermas sobre el "Monumento a las victimas de la guerra y la dominacion violenta" en Berlin. Examina la discriminación a los indigenas y negros en Brasil y disposiciones constitucionales que deben repercutir en el hacer escolar y en las politicas públicas de la educacion. Para ayudar en la definicion de las politicas públicas de educacion, busca sugerir fuentes de aportaciones, en la escuela y en la sociedad, para la reflexion sobre procesos importantes que han quedado al margen de la conciencia nacional y, sin embargo, resisten como contenidos reprimidos que vuelven cuando y donde menos se espera.O artigo busca analisar como o abandono amnesico a que o Estado e a sociedade brasileira tem relegado a memoria coletiva pode impactar a convivencia escolar, por meio de estudo comparativo, com base em levantamento bibliografico e documental. Procura discutir o direito à memoria como fonte de transformação social, em especial na escola. Pontua a reflexão de Habermas sobre o “Memorial às vitimas da Guerra e da dominação violenta”, em Berlim. Analisa temas ligados à discriminação a indigenas e negros no Brasil, bem como dispositivos constitucionais que devem repercutir sobre o fazer escolar, a gestao, e sobre politicas públicas de educação. Tendo como objetivo propiciar alguns meios que auxiliem na definicao de politicas públicas de educação, procura sugerir fontes de subsidios, na escola e na sociedade, para a reflexão sobre relevantes processos que tem sido marginalizados da consciencia nacional e, contudo, resistem como conteúdos recalcados que retornam quando e onde menos se espera.Fundação CesgranrioFischmann, Roseli2013-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 81 (2013): Revista Ensaio - Out./Dez.; 801-8201809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:14Zoai:ojs.localhost:article/320Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Collective memory and insurgence against oblivion Memoria colectiva e insurgencia contra el olvido: a favor de la convivencia en la escuela Memoria coletiva e insurgencia contra o olvido: em favor da convivencia na escola |
title |
Collective memory and insurgence against oblivion |
spellingShingle |
Collective memory and insurgence against oblivion Fischmann, Roseli Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality |
title_short |
Collective memory and insurgence against oblivion |
title_full |
Collective memory and insurgence against oblivion |
title_fullStr |
Collective memory and insurgence against oblivion |
title_full_unstemmed |
Collective memory and insurgence against oblivion |
title_sort |
Collective memory and insurgence against oblivion |
author |
Fischmann, Roseli |
author_facet |
Fischmann, Roseli |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fischmann, Roseli |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality |
topic |
Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality |
description |
This article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 81 (2013): Revista Ensaio - Out./Dez.; 801-820 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030676287488 |