Collective memory and insurgence against oblivion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fischmann, Roseli
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320
Resumo: This article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents.
id CESGRANRIO_d5676d328ed98d1bbfb6eac686518b98
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/320
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Collective memory and insurgence against oblivionMemoria colectiva e insurgencia contra el olvido: a favor de la convivencia en la escuelaMemoria coletiva e insurgencia contra o olvido: em favor da convivencia na escolaMemoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolarMemoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolarCollective memory; Holocaust and education; national conscience; school convivialityThis article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents.Este artículo busca analizar como el amnesico abandono a que ha sido relegada la memoria colectiva por el Estado y por la sociedad brasileña puede afectar a la convivencia escolar, a traves de un estudio comparativo, basado en levantamiento bibliografico y documental. Busca discutir el derecho a la memoria como fuente de cambio social, especialmente en la escuela. Destaca las reflexiones de Habermas sobre el "Monumento a las victimas de la guerra y la dominacion violenta" en Berlin. Examina la discriminación a los indigenas y negros en Brasil y disposiciones constitucionales que deben repercutir en el hacer escolar y en las politicas públicas de la educacion. Para ayudar en la definicion de las politicas públicas de educacion, busca sugerir fuentes de aportaciones, en la escuela y en la sociedad, para la reflexion sobre procesos importantes que han quedado al margen de la conciencia nacional y, sin embargo, resisten como contenidos reprimidos que vuelven cuando y donde menos se espera.O artigo busca analisar como o abandono amnesico a que o Estado e a sociedade brasileira tem relegado a memoria coletiva pode impactar a convivencia escolar, por meio de estudo comparativo, com base em levantamento bibliografico e documental. Procura discutir o direito à memoria como fonte de transformação social, em especial na escola. Pontua a reflexão de Habermas sobre o “Memorial às vitimas da Guerra e da dominação violenta”, em Berlim. Analisa temas ligados à discriminação a indigenas e negros no Brasil, bem como dispositivos constitucionais que devem repercutir sobre o fazer escolar, a gestao, e sobre politicas públicas de educação. Tendo como objetivo propiciar alguns meios que auxiliem na definicao de politicas públicas de educação, procura sugerir fontes de subsidios, na escola e na sociedade, para a reflexão sobre relevantes processos que tem sido marginalizados da consciencia nacional e, contudo, resistem como conteúdos recalcados que retornam quando e onde menos se espera.Fundação CesgranrioFischmann, Roseli2013-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 81 (2013): Revista Ensaio - Out./Dez.; 801-8201809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:14Zoai:ojs.localhost:article/320Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:14Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Collective memory and insurgence against oblivion
Memoria colectiva e insurgencia contra el olvido: a favor de la convivencia en la escuela
Memoria coletiva e insurgencia contra o olvido: em favor da convivencia na escola
title Collective memory and insurgence against oblivion
spellingShingle Collective memory and insurgence against oblivion
Fischmann, Roseli
Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar
Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar
Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality
title_short Collective memory and insurgence against oblivion
title_full Collective memory and insurgence against oblivion
title_fullStr Collective memory and insurgence against oblivion
title_full_unstemmed Collective memory and insurgence against oblivion
title_sort Collective memory and insurgence against oblivion
author Fischmann, Roseli
author_facet Fischmann, Roseli
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Fischmann, Roseli
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar
Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar
Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality
topic Memoria colectiva; conciencia nacional; memoria y politicas públicas; convivencia escolar
Memoria coletiva; consciencia nacional; memoria e politicas públicas; convivencia escolar
Collective memory; Holocaust and education; national conscience; school conviviality
description This article seeks to analyze how the amnesic abandon to which the Brazilian State and Society has relegated the collective memory could impact the school conviviality, by presenting a comparative study, based in bibliographical and documental survey. It searches to discuss the right to collective memory as a source of social transformation, particularly in school. Based in Habermas’ discussion on the Memorial to the II World War and violent domination victims, in Berlin, it is presented themes about African-descendants’ and indigenous peoples’ discrimination, and Constitutional rights and guaranties as well. This article aims at to bringing subsidies sources, presenting contribution to the school everyday life, administration and public policies of education, to reflect about processes that have been marginalized in the social conscience and even so are so resistant, that return when and where one could less expect, as repressed contents.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/320
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 21, n. 81 (2013): Revista Ensaio - Out./Dez.; 801-820
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030676287488