The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/367 |
Resumo: | During the school year of 2009-10, take place the first edition of the Teachers’ Probation Period. Portugal. The paper presents the evaluation of this process made by the participants teachers, mentors and school directors. The quantitative and qualitative data were collected using online questionnaires, addressed to the different agents, and underwent content analysis. Despite some initial resistance from teachers, it seems that all the agents recognize significant impacts of the probation period on teachers' professional development and schools’ organizational development, namely in the strengthening of collaborative work between the different levels of school management and the construction of knowledge in the areas of teaching and teachers’ evaluation. |
id |
CESGRANRIO_dc2f69091f4abdcaa9f5286dd2259046 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/367 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managersLa evaluacion del periodo probatorio de profesores en Portugal: perspectivas de profesores, mentores y gestoresA avaliação do periodo probatorio de professores em Portugal: perspectivas de professores, mentores e gestoresPeriodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; SupervisionProbation year; Induction; Professional development; SupervisionPeriodo probatorio; Indução; Desenvolvimento professional; SupervisaoDuring the school year of 2009-10, take place the first edition of the Teachers’ Probation Period. Portugal. The paper presents the evaluation of this process made by the participants teachers, mentors and school directors. The quantitative and qualitative data were collected using online questionnaires, addressed to the different agents, and underwent content analysis. Despite some initial resistance from teachers, it seems that all the agents recognize significant impacts of the probation period on teachers' professional development and schools’ organizational development, namely in the strengthening of collaborative work between the different levels of school management and the construction of knowledge in the areas of teaching and teachers’ evaluation.Durante el año academico de 2009-10, se llevo a cabo en Portugal la primera edicion del periodo probatorio para apoyar a los profesores durante el año de su integracion en el cuadro permanente de docentes de una escuela. Este artículo presenta la evaluacion que los profesores, mentores y directores de escuela participantes de este proceso hacen del mismo. Los datos cuantitativos y cualitativos se obtuvieron a traves de cuestionarios en linea, dirigidos a todos los involucrados, y sometidos a analisis de contenido. A pesar de la resistencia inicial de los profesores, se constato que todos los participantes atribuyen al periodo probatorio un impacto significativo en el desarrollo profesional de los docentes y en el desarrollo organizacional de las escuelas, especialmente en el fortalecimiento de la colaboracion entre los diferentes niveles de gestion y la construcción de conocimiento en las areas de la didactica y de la evaluacion del desempeño docente.Durante o ano letivo de 2009-10, foi implementada em Portugal a primeira edicao do periodo probatorio para professores, destinado a apoiar os docentes durante o seu ano de integração no quadro de uma escola. Neste artigo, apresenta-se a avaliação que os professores, os mentores e os gestores envolvidos fazem deste processo. Os dados quantitativos e qualitativos foram recolhidos atraves da aplicação de questionarios on-line, dirigidos aos varios intervenientes, e submetidos a analise de conteúdo. Apesar da resistencia inicial dos professores, constata-se que o conjunto dos intervenientes atribui ao periodo probatorio impactos significativos no desenvolvimento profissional dos professores e no desenvolvimento organizacional das escolas, nomeadamente, no que respeita ao reforco do trabalho colaborativo entre os diferentes niveis de gestao e à construção de conhecimento nas areas da didatica e da avaliação de desempenho docente.Fundação CesgranrioReis, PedroGoncalves, Teresa N. R.Mesquita, Luciana2012-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/367Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 525-5461809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:16Zoai:ojs.localhost:article/367Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers La evaluacion del periodo probatorio de profesores en Portugal: perspectivas de profesores, mentores y gestores A avaliação do periodo probatorio de professores em Portugal: perspectivas de professores, mentores e gestores |
title |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
spellingShingle |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers Reis, Pedro Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento professional; Supervisao |
title_short |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
title_full |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
title_fullStr |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
title_full_unstemmed |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
title_sort |
The evaluation of the probationary period of teachers in Portugal: perspectives of teachers, mentors and managers |
author |
Reis, Pedro |
author_facet |
Reis, Pedro Goncalves, Teresa N. R. Mesquita, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Goncalves, Teresa N. R. Mesquita, Luciana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Pedro Goncalves, Teresa N. R. Mesquita, Luciana |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento professional; Supervisao |
topic |
Periodo probatorio de profesores; Induccion; Desarrollo profesional; Supervision Probation year; Induction; Professional development; Supervision Periodo probatorio; Indução; Desenvolvimento professional; Supervisao |
description |
During the school year of 2009-10, take place the first edition of the Teachers’ Probation Period. Portugal. The paper presents the evaluation of this process made by the participants teachers, mentors and school directors. The quantitative and qualitative data were collected using online questionnaires, addressed to the different agents, and underwent content analysis. Despite some initial resistance from teachers, it seems that all the agents recognize significant impacts of the probation period on teachers' professional development and schools’ organizational development, namely in the strengthening of collaborative work between the different levels of school management and the construction of knowledge in the areas of teaching and teachers’ evaluation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/367 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/367 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 76 (2012): Revista Ensaio - Jul./Set.; 525-546 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033528414208 |