Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alarcão, Isabel
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Roldão, Maria do Céu
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/22597
Resumo: Knowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career.
id RCAP_6e3c47f76c772424384791426030e839
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22597
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de InduçãoInductionProbation yearIn-service trainingSupervisionInduçãoAno probatórioFormação em contextoSupervisãoKnowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career.O conhecimento do terreno e a pesquisa evidenciam as dificuldades dos professores no confronto inicial com a realidade profissional, o que tem levado vários países a organizarem programas de indução, que têm assumido lógicas diferentes: obrigatórios versus facultativos; socialização acrítica versus desenvolvimento profissional; informalidade versus formalidade; ênfase na formação versus ênfase na avaliação. Tratando-se de formação em contexto de trabalho, situa-se no contínuo que une formação inicial e continuada. Vários fatores parecem influenciar o seu sucesso: apoio institucional através da qualidade dos mentores (que, na escola, acompanham os iniciantes); formação focalizada na atividade profissional; capacidade de autoformação; trabalho colaborativo com os pares; clima das escolas. Relatase, de forma crítico-analítica, o programa desenvolvido para apoio à supervisão e investigação do período de indução dos docentes que, em 2009-2010, realizaram o seu ano probatório como requisito legislativo para acederem à carreira docente em Portugal.Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd)Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAlarcão, IsabelRoldão, Maria do Céu2017-07-26T16:50:17Z20142014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/22597porAlarcão, I., Roldão, M.C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 109-1242176-4360info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:28:51Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22597Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:18:45.820477Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
title Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
spellingShingle Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
Alarcão, Isabel
Induction
Probation year
In-service training
Supervision
Indução
Ano probatório
Formação em contexto
Supervisão
title_short Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
title_full Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
title_fullStr Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
title_full_unstemmed Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
title_sort Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
author Alarcão, Isabel
author_facet Alarcão, Isabel
Roldão, Maria do Céu
author_role author
author2 Roldão, Maria do Céu
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Alarcão, Isabel
Roldão, Maria do Céu
dc.subject.por.fl_str_mv Induction
Probation year
In-service training
Supervision
Indução
Ano probatório
Formação em contexto
Supervisão
topic Induction
Probation year
In-service training
Supervision
Indução
Ano probatório
Formação em contexto
Supervisão
description Knowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2014-01-01T00:00:00Z
2017-07-26T16:50:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/22597
url http://hdl.handle.net/10400.14/22597
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Alarcão, I., Roldão, M.C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 109-124
2176-4360
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd)
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131880827650048