Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/22597 |
Resumo: | Knowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career. |
id |
RCAP_6e3c47f76c772424384791426030e839 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22597 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de InduçãoInductionProbation yearIn-service trainingSupervisionInduçãoAno probatórioFormação em contextoSupervisãoKnowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career.O conhecimento do terreno e a pesquisa evidenciam as dificuldades dos professores no confronto inicial com a realidade profissional, o que tem levado vários países a organizarem programas de indução, que têm assumido lógicas diferentes: obrigatórios versus facultativos; socialização acrítica versus desenvolvimento profissional; informalidade versus formalidade; ênfase na formação versus ênfase na avaliação. Tratando-se de formação em contexto de trabalho, situa-se no contínuo que une formação inicial e continuada. Vários fatores parecem influenciar o seu sucesso: apoio institucional através da qualidade dos mentores (que, na escola, acompanham os iniciantes); formação focalizada na atividade profissional; capacidade de autoformação; trabalho colaborativo com os pares; clima das escolas. Relatase, de forma crítico-analítica, o programa desenvolvido para apoio à supervisão e investigação do período de indução dos docentes que, em 2009-2010, realizaram o seu ano probatório como requisito legislativo para acederem à carreira docente em Portugal.Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd)Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAlarcão, IsabelRoldão, Maria do Céu2017-07-26T16:50:17Z20142014-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/22597porAlarcão, I., Roldão, M.C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 109-1242176-4360info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:28:51Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/22597Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:18:45.820477Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
title |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
spellingShingle |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução Alarcão, Isabel Induction Probation year In-service training Supervision Indução Ano probatório Formação em contexto Supervisão |
title_short |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
title_full |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
title_fullStr |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
title_full_unstemmed |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
title_sort |
Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução |
author |
Alarcão, Isabel |
author_facet |
Alarcão, Isabel Roldão, Maria do Céu |
author_role |
author |
author2 |
Roldão, Maria do Céu |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alarcão, Isabel Roldão, Maria do Céu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Induction Probation year In-service training Supervision Indução Ano probatório Formação em contexto Supervisão |
topic |
Induction Probation year In-service training Supervision Indução Ano probatório Formação em contexto Supervisão |
description |
Knowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2014-01-01T00:00:00Z 2017-07-26T16:50:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/22597 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/22597 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Alarcão, I., Roldão, M.C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 109-124 2176-4360 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131880827650048 |