How to live togheter: What works and what does not?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1180 |
Resumo: | School, despite its often-violent facts, is an agent for socialization and change. This paper recommends policies for overcoming or reducing violence. It is founded on a selection of recent articles, emphasizing actions which work in learning how to live together. Some logic actions detected are school actors inculpating each other for school failure, silencing constructive criticism, as well as minimizing articulation between information and formative actions. Overcoming these logics would lead to violence reduction. This opens alternatives for curricula builders and developers, administrators, teacher educators and educators in general. This article concludes that corporal punishments, humiliations, stigmatization, and intolerance reach negative results; however, listening to victims, building stronger relations between parents and school, changing punishment and avoiding inculpating games between students and teachers produce positive outcomes. |
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How to live togheter: What works and what does not?Aprender a vivir, sin violencia: ¿que funciona y que no funciona?Aprender a conviver, sem violencia: o que da e nao da certo?Peaceful social interaction; School violence; Action logics; Education; DialogueConvivencia; Violencia escolar; Logicas de accion; Pedagogia; DialogoEducação; Sociologia; Filosofia; Antropologia; PsicologiaConvivencia; Violencia escolar; Logicas de ação; Pedagogia; DialogoSchool, despite its often-violent facts, is an agent for socialization and change. This paper recommends policies for overcoming or reducing violence. It is founded on a selection of recent articles, emphasizing actions which work in learning how to live together. Some logic actions detected are school actors inculpating each other for school failure, silencing constructive criticism, as well as minimizing articulation between information and formative actions. Overcoming these logics would lead to violence reduction. This opens alternatives for curricula builders and developers, administrators, teacher educators and educators in general. This article concludes that corporal punishments, humiliations, stigmatization, and intolerance reach negative results; however, listening to victims, building stronger relations between parents and school, changing punishment and avoiding inculpating games between students and teachers produce positive outcomes.Considerada aún como agente de socializacion y cambio, la escuela es palco de la violencia. En este trabajo se presentan recomendaciones para superacion o reduccion del problema, y se fundamenta en investigación de la literatura, con enfasis en las acciones escolares con buenos resultados en el aprendizaje para concretizar una adecuada convivencia social. Algunas logicas de accion presentadas son: actores escolares se culpan reciprocamente por el fracaso escolar, yguardan silencio sobre la critica constructiva y no hacen la debida articulacion entre informar y formar. Se concluye que la superacion de estas logicas puede contribuir para la resolucion de la violencia. Asi, emergen posibilidades para elaboradores y ejecutores de curriculos, educadores, administradores, formadores de maestros y profesores. Se concluye que los castigos corporales, humillaciones, estigmatizacion e intolerancia tienen efectos negativos. Lo contrario ocurre con la escucha a las victimas, la aproximacion entre los padres y la escuela, el cambio de las puniciones y el fin de los juegos de culpabilizacion entre estudiantes y maestros y entre estos, los padres y la comunidad.Considerada ainda agente de socialização e mudanca, a escola tem experimentado a violencia. Neste trabalho, apresentam-se recomendações para eliminar ou amenizar o problema. Analisam-se resultados de estudos, por meio de pesquisa da literatura, focalizando-se o que da certo em acoes escolares para concretizar a adequada convivencia. Algumas logicas de ação sao apresentadas: membros da escola se culpam mutuamente pelo fracasso escolar, silenciam a critica construtiva e negligenciam a articulação entre informar formar. Conclui-se que a superação dessas logicas pode contribuir para a solução da violencia escolar. Assim, emergem possibilidades de ação por parte dos elaboradores e executores de curriculos, educadores, gestores e formadores de mestres e professores. Alem disso, conclui-se que, para superar a violencia escolar, nao dao certo os castigos corporais e as humilhacoes públicas, as rotulacoes e a intolerância; mas, dao certo, a escuta às vitimas, a aproximação entre pais e comunidade educativa, o fim da punicao, o fim da culpabilização do outro.Fundação CesgranrioVasconcelos, Ivar Cesar Oliveira de2017-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/118010.1590/s0104-40362017002501180Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 25, n. 97 (2017): Revista Ensaio Out./Dez.; 897-9171809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1180/718https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1180/719https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1180/720Americas2012-2016Revisao de literaturaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-27T12:43:44Zoai:ojs.localhost:article/1180Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-02-27T12:43:44Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
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