The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632 |
Resumo: | This article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal. |
id |
CESGRANRIO_dde60c40b80a225d061168b203b7a061 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/632 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organizationLos origenes de la educacion en Brasil da hegemonia catolica a las primeiras tentativas de organizacion de la enseñanzaAs origens da educação no Brasil da hegemonia catolica às primeiras tentativas de organização do ensinoEducacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; RepúblicaEducação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; RepúblicaEducation; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; RepublicThis article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal.Este artículo analiza los efectos del proceso europeo de modernizacion en Brasil, sobre todo en lo que se refiere al retraso de la introduccion de una estructura de instruccion organizada con base en un sistema nacional. De acuerdo con nuestra hipotesis, de la misma manera como falto en Brasil un movimiento social que buscara la creacion de genios científicos del cual el sistema universitario europeo seria el gran modelo, según la interpretacion de Simon Schwartzman, el mismo paso para la constitucion de un sistema de educacion pública, de caracter seglar y universal.Este artigo analisa os efeitos do processo europeu de modernização no Brasil, em especial no que se refere ao atraso da implantação de uma estrutura de ensino organizada com base em um sistema nacional. De acordo com a nossa hipotese, da mesma forma como faltou no Brasil um movimento social que buscasse a criação de um ethos científico, do qual o sistema universitario europeu seria o grande modelo, segundo a interpretação de Simon Schwartzman, o mesmo ocorreu para a constituicao de um sistema de educação pública, de carater laico e universal.Fundação Cesgranriode Oliveira, Marcos Marques2015-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/63210.1590/S0104-40362004000400003Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 12, n. 45 (2004): Revista Ensaio - Out./Dez.; 945-9581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-09T17:19:44Zoai:ojs.localhost:article/632Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-09-09T17:19:44Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization Los origenes de la educacion en Brasil da hegemonia catolica a las primeiras tentativas de organizacion de la enseñanza As origens da educação no Brasil da hegemonia catolica às primeiras tentativas de organização do ensino |
title |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
spellingShingle |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization de Oliveira, Marcos Marques Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic |
title_short |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
title_full |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
title_fullStr |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
title_full_unstemmed |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
title_sort |
The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization |
author |
de Oliveira, Marcos Marques |
author_facet |
de Oliveira, Marcos Marques |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Marcos Marques |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic |
topic |
Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic |
description |
This article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-21 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632 10.1590/S0104-40362004000400003 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362004000400003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 12, n. 45 (2004): Revista Ensaio - Out./Dez.; 945-958 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032887734272 |