The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Marcos Marques
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632
Resumo: This article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal.
id CESGRANRIO_dde60c40b80a225d061168b203b7a061
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/632
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organizationLos origenes de la educacion en Brasil da hegemonia catolica a las primeiras tentativas de organizacion de la enseñanzaAs origens da educação no Brasil da hegemonia catolica às primeiras tentativas de organização do ensinoEducacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; RepúblicaEducação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; RepúblicaEducation; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; RepublicThis article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal.Este artículo analiza los efectos del proceso europeo de modernizacion en Brasil, sobre todo en lo que se refiere al retraso de la introduccion de una estructura de instruccion organizada con base en un sistema nacional. De acuerdo con nuestra hipotesis, de la misma manera como falto en Brasil un movimiento social que buscara la creacion de genios científicos del cual el sistema universitario europeo seria el gran modelo, según la interpretacion de Simon Schwartzman, el mismo paso para la constitucion de un sistema de educacion pública, de caracter seglar y universal.Este artigo analisa os efeitos do processo europeu de modernização no Brasil, em especial no que se refere ao atraso da implantação de uma estrutura de ensino organizada com base em um sistema nacional. De acordo com a nossa hipotese, da mesma forma como faltou no Brasil um movimento social que buscasse a criação de um ethos científico, do qual o sistema universitario europeu seria o grande modelo, segundo a interpretação de Simon Schwartzman, o mesmo ocorreu para a constituicao de um sistema de educação pública, de carater laico e universal.Fundação Cesgranriode Oliveira, Marcos Marques2015-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/63210.1590/S0104-40362004000400003Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 12, n. 45 (2004): Revista Ensaio - Out./Dez.; 945-9581809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-09T17:19:44Zoai:ojs.localhost:article/632Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-09-09T17:19:44Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
Los origenes de la educacion en Brasil da hegemonia catolica a las primeiras tentativas de organizacion de la enseñanza
As origens da educação no Brasil da hegemonia catolica às primeiras tentativas de organização do ensino
title The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
spellingShingle The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
de Oliveira, Marcos Marques
Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República
Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República
Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic
title_short The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
title_full The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
title_fullStr The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
title_full_unstemmed The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
title_sort The origins of education in Brazil: from the catholic hegemony until the first attempts of teaching organization
author de Oliveira, Marcos Marques
author_facet de Oliveira, Marcos Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Marcos Marques
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República
Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República
Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic
topic Educacion; Historia; Iglesia Apostolica Romana; Educacion Superior; Educacion Basica; República
Educação; Historia; Igreja Catolica; Ensino Superior; Educação Basica; República
Education; History; Catholic Church; Higher education; Basic Education; Republic
description This article analyzes the effects of the process of European modernization in Brazil, especially in what refers to the delay of the introduction of a teaching structure organized based on in a national system. In agreement with our hypothesis, in the same way as it lacked in Brazil a social movement that it looked for the creation of a scientific ethos, of which the European university system would be the great model, according to Simon Schwartzman's interpretation, the same happened for the constitution of a system of public education, of character secular and universal.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-21
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632
10.1590/S0104-40362004000400003
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/632
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362004000400003
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 12, n. 45 (2004): Revista Ensaio - Out./Dez.; 945-958
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032887734272