The governmentality of catholic ‘souls’: church and education in the nineteenth century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Carlos Manoel Pimenta
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38909
Resumo: In this paper, we analyze two papal encyclicals pontificates of the century XIX, proposing to demonstrate how that among the various practices of Catholicism, which prioritized the school-based missionary, apostolic and disciplinary body of religious – and, subsequently, the Catholic believers themselves – was the predominant, assuming the role of regenerating the Church and the main form of exercise of power over their church in contemporary populations. It would not be showing the automatic transition from one form of power to the other, but to identify its possible genesis point and the changes in the strength of a theology of features increasingly in educational and institutional framework that assumed a pastoral and ascetic bias.
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spelling The governmentality of catholic ‘souls’: church and education in the nineteenth centuryLa gubernamentalización de ‘almas’ católicas: Iglesia y educación en el siglo XIXA governamentalização de “almas” católicas: Igreja e educação no século XIXHistory of education. Catholic Education. Michel Foucault. History of Catholic ChurchHistoria de la Educación. Educación Católica. Michel Foucault. Historia de la Iglesia CatólicaHistória da EducaçãoEducação CatólicaMichel FoucaultHistória da EducaçãoIn this paper, we analyze two papal encyclicals pontificates of the century XIX, proposing to demonstrate how that among the various practices of Catholicism, which prioritized the school-based missionary, apostolic and disciplinary body of religious – and, subsequently, the Catholic believers themselves – was the predominant, assuming the role of regenerating the Church and the main form of exercise of power over their church in contemporary populations. It would not be showing the automatic transition from one form of power to the other, but to identify its possible genesis point and the changes in the strength of a theology of features increasingly in educational and institutional framework that assumed a pastoral and ascetic bias.En este artículo, investigaremos encíclicas papales de dos pontificados del siglo XIX, proponiéndose demonstrar cómo que entre las varias prácticas existentes de catolicismo, la que eligió la escolarización de base misionaria, apostólica y disciplinar del cuerpo de religiosos – y, posteriormente, de los fieles – fue la preponderante, asumiendo el papel de regeneradora de la Iglesia y de principal forma de ejercicio del poder eclesial sobre sus poblaciones en la contemporaneidad. No se trata de demonstrar la transición automática de una forma de poder a otra, sino de identificar sus posibles génesis y señalar las transformaciones que ocurrieron en el fortalecimiento de una teología de características cada vez más pedagógicas y en un enfoque institucional, asumiendo formas pastorales y ascéticasNeste artigo, analisaremos encíclicas papais de dois pontificados da centúria de 1800, propondo-nos demonstrar como que,dentreas várias práticas existentes do catolicismo, aquepriorizou a escolarização de base missionária, apostólica e disciplinadora do corpo de religiosos – e, posteriormente, dos fiéis – foi a preponderante, assumindo opapelde regeneradora da igreja e deprincipalformadeexercíciodopodereclesial sobresuaspopulações na contemporaneidade. Não se trataria de demonstrar a transição automática de uma forma de poder a outra, mas de identificar suas possíveis gêneses e apontar as transformações ocorridas no fortalecimento de uma teologia de características cada vez mais pedagógicas e num enquadramento institucional de que assumia um viés pastoral e ascético.RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38909Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 23-50Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 23-50Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 23-502238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38909/pdf_57Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, Carlos Manoel Pimenta2022-02-22T22:18:15Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38909Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:15Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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