External evaluation discloses the impact of a teacher education program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670
Resumo: Taking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. 
id CESGRANRIO_e04af969e1da99ed4788732b5c2394af
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/670
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling External evaluation discloses the impact of a teacher education programEvaluacion externa señala el impacto de un programa de formacion docenteAvaliação revela impacto de um programa de formação de professoresEstudos de caso; Formação de professores; Avaliação externaCase studies; Teacher education; Evaluation programEstudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externaTaking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. Este artículo intenta demostrar el potencial de los estudios de caso para revelar cambios en los contextos escolares y en las concepciones y practicas de los maestros que frecuentaran el PROFORMACAO - programa que asocia aprendizaje autodirigida y encuentros colectivos. En la primera parte hay una descripcion del Programa que visa certificar los maestros que actúan en las regiones mas pobres del pais. La segunda parte presenta la metodologia de la investigación: seis  estudios de caso fueron conducidos en tres diversos estados del pais, incluyendo observaciones de las aulas; analisis de memoriales escritos por los maestros; encuestas  con todos los seguimientos que participaran de la implantacion del programa y aplicacion de testes de simulacion didactica a los maestros. La tercera parte discute los resultados principales de la evaluacion: cambios en las concepciones y practicas de los maestros; mejora en sus habilidades de  escritura y en su autoestima; valoracion de las culturas locales y de las experiencias de los estudiantes y efectos positivos en politicas locales y en los contextos de las escuelas.O presente texto pretende mostrar o potencial dos estudos de caso para revelar mudancas em contextos escolares e em concepcoes e práticas de professores que participaram do PROFORMACAO - Programa de Formação de Professores em Exercicio. A primeira parte do texto descreve brevemente o Programa de Formação que se destina a certificar professores leigos em exercicio nas escolas das regioes Norte, Nordeste e Centro Oeste do pais. Na segunda parte sao  apresentados os procedimentos metodologicos utilizados na realização de seis estudos de caso, que incluiram visitas às salas de aula dos cursistas, entrevistas, analises de memoriais e aplicação de testes de desempenho. A terceira parte do texto discute os principais resultados do estudo avaliativo: mudancas em concepcoes e práticas pedagogicas dos professores, melhoria em suas habilidades de escrita e em sua auto-estima, valorização da cultura local e das experiencias dos alunos e efeitos positivos nas politicas locais e nos contextos escolares.Fundação CesgranrioAndre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de2008-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 149-1681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:47:54Zoai:ojs.localhost:article/670Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:47:54Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv External evaluation discloses the impact of a teacher education program
Evaluacion externa señala el impacto de un programa de formacion docente
Avaliação revela impacto de um programa de formação de professores
title External evaluation discloses the impact of a teacher education program
spellingShingle External evaluation discloses the impact of a teacher education program
Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa
Case studies; Teacher education; Evaluation program
Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa
title_short External evaluation discloses the impact of a teacher education program
title_full External evaluation discloses the impact of a teacher education program
title_fullStr External evaluation discloses the impact of a teacher education program
title_full_unstemmed External evaluation discloses the impact of a teacher education program
title_sort External evaluation discloses the impact of a teacher education program
author Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
author_facet Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa
Case studies; Teacher education; Evaluation program
Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa
topic Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa
Case studies; Teacher education; Evaluation program
Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa
description Taking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. 
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 149-168
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032836354048