External evaluation discloses the impact of a teacher education program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670 |
Resumo: | Taking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. |
id |
CESGRANRIO_e04af969e1da99ed4788732b5c2394af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/670 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
External evaluation discloses the impact of a teacher education programEvaluacion externa señala el impacto de un programa de formacion docenteAvaliação revela impacto de um programa de formação de professoresEstudos de caso; Formação de professores; Avaliação externaCase studies; Teacher education; Evaluation programEstudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externaTaking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. Este artículo intenta demostrar el potencial de los estudios de caso para revelar cambios en los contextos escolares y en las concepciones y practicas de los maestros que frecuentaran el PROFORMACAO - programa que asocia aprendizaje autodirigida y encuentros colectivos. En la primera parte hay una descripcion del Programa que visa certificar los maestros que actúan en las regiones mas pobres del pais. La segunda parte presenta la metodologia de la investigación: seis estudios de caso fueron conducidos en tres diversos estados del pais, incluyendo observaciones de las aulas; analisis de memoriales escritos por los maestros; encuestas con todos los seguimientos que participaran de la implantacion del programa y aplicacion de testes de simulacion didactica a los maestros. La tercera parte discute los resultados principales de la evaluacion: cambios en las concepciones y practicas de los maestros; mejora en sus habilidades de escritura y en su autoestima; valoracion de las culturas locales y de las experiencias de los estudiantes y efectos positivos en politicas locales y en los contextos de las escuelas.O presente texto pretende mostrar o potencial dos estudos de caso para revelar mudancas em contextos escolares e em concepcoes e práticas de professores que participaram do PROFORMACAO - Programa de Formação de Professores em Exercicio. A primeira parte do texto descreve brevemente o Programa de Formação que se destina a certificar professores leigos em exercicio nas escolas das regioes Norte, Nordeste e Centro Oeste do pais. Na segunda parte sao apresentados os procedimentos metodologicos utilizados na realização de seis estudos de caso, que incluiram visitas às salas de aula dos cursistas, entrevistas, analises de memoriais e aplicação de testes de desempenho. A terceira parte do texto discute os principais resultados do estudo avaliativo: mudancas em concepcoes e práticas pedagogicas dos professores, melhoria em suas habilidades de escrita e em sua auto-estima, valorização da cultura local e das experiencias dos alunos e efeitos positivos nas politicas locais e nos contextos escolares.Fundação CesgranrioAndre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de2008-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 149-1681809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-07-09T18:47:54Zoai:ojs.localhost:article/670Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-07-09T18:47:54Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program Evaluacion externa señala el impacto de un programa de formacion docente Avaliação revela impacto de um programa de formação de professores |
title |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
spellingShingle |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa Case studies; Teacher education; Evaluation program Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa |
title_short |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
title_full |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
title_fullStr |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
title_full_unstemmed |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
title_sort |
External evaluation discloses the impact of a teacher education program |
author |
Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de |
author_facet |
Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andre, Marli Eliza Dalmazo Afonso de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa Case studies; Teacher education; Evaluation program Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa |
topic |
Estudos de caso; Formação de professores; Avaliação externa Case studies; Teacher education; Evaluation program Estudios de caso; Formacion docente; Evaluacion externa |
description |
Taking into consideration an external evaluation of a Teacher Education Program, this paper intends to show the usefulness of case studies to appraise changes in teachers´ perspectives and practices and to disclose the social impact of the program. First, a brief description of the Teacher Education Program shows that it associates self instructional material and group meetings. Next, the paper presents the Program evaluation procedures: six case studies were conducted in three different states in the country, including classroom observations; analysis of teachers’ written memories; interviews with teachers, tutors and local staff; and administration of teacher’s written tests. The last part of the paper discusses the case studies main outcomes: changes in teachers’ conceptions and practices; improvement in their writing abilities; improvement in teachers’ self confidence; increasing teachers´ evaluation of local culture and pupils’ experiences; and positive effects in local policies and in schools contexts. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 16, n. 58 (2008): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 149-168 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832032836354048 |