Teacher training and professionalism: Reflections about external evaluation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/896 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the placement of teachers of two public schools in the municipalities of Fortaleza and Maracanaú-CE on the implications of proof-Brazil/IDEB in the school curriculum and in teacher's professionalism. This is a qualitative approach whose selected method consisted of a case study, the scene were two public schools located in the State of Ceará, the subjects were eight teachers of the 5th grade of elementary school, for data collection was held an interview with those involved. For analysis of the data we have from the thematic analysis of Minayo. Main spoken results, point to the external evaluation proof-Brazil/IDEB is device that induces a prescribed curriculum and reductionist, compromises the independence and professionalism of teacher and still makes the quality of education to the the student's income. |
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Teacher training and professionalism: Reflections about external evaluationFormación del profesorado y profesionalidad: Reflexiones sobre la evaluación externaFormação de professor e profissionalismo: Reflexões acerca da avaliação externaProfissionalismo. Avaliação Externa. Atividades Curriculares.Professionalism. External evaluation.Curricular ActivitiesProfesionalismo. Evaluación externa. Actividades Curriculares.The aim of this study is to analyze the placement of teachers of two public schools in the municipalities of Fortaleza and Maracanaú-CE on the implications of proof-Brazil/IDEB in the school curriculum and in teacher's professionalism. This is a qualitative approach whose selected method consisted of a case study, the scene were two public schools located in the State of Ceará, the subjects were eight teachers of the 5th grade of elementary school, for data collection was held an interview with those involved. For analysis of the data we have from the thematic analysis of Minayo. Main spoken results, point to the external evaluation proof-Brazil/IDEB is device that induces a prescribed curriculum and reductionist, compromises the independence and professionalism of teacher and still makes the quality of education to the the student's income.El objetivo de este estudio es analizar la colocación de los docentes de dos escuelas públicas en los municipios de Fortaleza y de Maracanaú-CE en las implicaciones de la prueba-Brasil/IDEB el plan de estudios y el profesionalismo del maestro. Se trata de un enfoque cualitativo cuyo método seleccionado consistió en un estudio de caso, la escena fueron dos escuelas públicas ubicadas en el estado de Ceará, los temas eran ocho profesores de 5 º grado de primaria, para la recolección de datos se llevó a cabo una entrevista con las personas involucradas. Para el análisis de los datos que tenemos del análisis temático de Minayo. Resultados principales dialogados, punto a la evaluación externa prueba-Brasil/IDEB es que induce un currículo prescrito y reduccionista, comprometiendo la independencia y la profesionalidad del maestro y todavía la calidad de la educación para la ingreso del estudiante.O objetivo deste estudo é analisar o posicionamento dos docentes de duas Escolas Públicas dos municípios de Fortaleza e de Maracanaú-CE sobre as implicações daProva-Brasil/IDEB no currículo escolar e no profissionalismo do professor. Trata-se de uma abordagem qualitativa cujo método selecionado consistiu emestudo de caso.O cenário foram duas EscolasPúblicas localizadas no Estado do Ceará.Os sujeitos foramoito professoras do 5° ano do Ensino Fundamental. Para coleta dos dados,realizou-se uma entrevista com os envolvidos. Para análise dos dados, dispomos da análise temática de Minayo. Como principais resultados dialogados, apontamos que a avaliação externa Prova-Brasil/IDEBapresenta-se como dispositivo que induz a um currículo prescrito e reducionista, comprometendo a autonomia eo profissionalismo do professor e ainda subordinando a qualidade da educação ao rendimento do aluno.EdUECE2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/89610.25053/redufor.v4i11.896Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 161-178Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 161-178Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 161-178Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 161-1782448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/896/1147Santos, Maria Adriana Borges dosFerreira, Heraldo SimõesSimões, Luiza Lúlia Feitosainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-29T12:44:01Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/896Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:44:01Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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