A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383 |
Resumo: | In this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project. |
id |
CESGRANRIO_e09918f5b76df42998cf0c5505ecb1c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/383 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of educationUn salto hacia la performatividad: sentidos atribuidos a la calidad de la educacionUm salto para a performatividade: sentidos atribuidos à qualidade da educaçãoPerformatividad; Cultura escolar; Teoria del DiscursoPerformativity; School culture; Discourse theoryPerformatividade; Cultura escolar; Teoria do DiscursoIn this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project.Este artículo tiene por objeto discutir los efectos de la instauracion de la cultura de la performatividad (BALL, 2004) en las escuelas municipales de la ciudad de Rio de Janeiro, a partir de la implementacion del Proyecto denominado SALTO DE CALIDAD EN LA EDUCACION CARIOCA. Se trata de un proyecto de intervencion que involucra múltiples acciones desarrolladas a lo largo de 2009 y que tiene como objetivo la mejora de la calidad de la enseñanza ofrecida a los alumnos. Con base en la teoria del discurso (LACLAU y MOUFFE, 2004) se busca problematizar los sentidos atribuidos a la calidad. El analisis se desarrollo a partir de las declaraciones de los gestores de la administracion municipal, que a traves de los medios impresos buscan imponer los sentidos que le atribuyen a la educacion de calidad. Se analizan tambien los relatos recogidos a traves de entrevistas hechas en una escuela de la red que participa en el proyecto.Neste artigo procuramos discutir os efeitos da instauração da cultura da performatividade (BALL, 2004) nas escolas da rede municipal de ensino na cidade do Rio de Janeiro, a partir da implementação do Projeto “Salto de Qualidade na Educação Carioca”. Trata-se de um projeto de intervencao que envolve múltiplas acoes desenvolvidas ao longo de 2009 e que tem como objetivo a melhoria da qualidade do ensino oferecido às criancas. Com base na teoria do discurso (LACLAU; MOUFFE, 2004) procuramos problematizar os sentidos atribuidos à qualidade. A analise foi desenvolvida a partir das declaracoes dos gestores da administração municipal, que atraves da midia impressa procuram impor os sentidos que atribuem à educação de qualidade. Analisamos tambem os relatos colhidos em entrevistas em uma escola da rede envolvida no projeto.Fundação CesgranrioPereira, Talita VidalSeixas, Luciana Velloso da Silva2012-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 73-881809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:17Zoai:ojs.localhost:article/383Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:17Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education Un salto hacia la performatividad: sentidos atribuidos a la calidad de la educacion Um salto para a performatividade: sentidos atribuidos à qualidade da educação |
title |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
spellingShingle |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education Pereira, Talita Vidal Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso Performativity; School culture; Discourse theory Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso |
title_short |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
title_full |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
title_fullStr |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
title_full_unstemmed |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
title_sort |
A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education |
author |
Pereira, Talita Vidal |
author_facet |
Pereira, Talita Vidal Seixas, Luciana Velloso da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Seixas, Luciana Velloso da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Talita Vidal Seixas, Luciana Velloso da Silva |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso Performativity; School culture; Discourse theory Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso |
topic |
Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso Performativity; School culture; Discourse theory Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso |
description |
In this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-19 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; es; en |
language_invalid_str_mv |
pt; es; en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 73-88 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832034884222976 |