A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Talita Vidal
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Seixas, Luciana Velloso da Silva
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383
Resumo: In this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project.
id CESGRANRIO_e09918f5b76df42998cf0c5505ecb1c3
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/383
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling A jump for performativity: meanings attributed to the quality of educationUn salto hacia la performatividad: sentidos atribuidos a la calidad de la educacionUm salto para a performatividade: sentidos atribuidos à qualidade da educaçãoPerformatividad; Cultura escolar; Teoria del DiscursoPerformativity; School culture; Discourse theoryPerformatividade; Cultura escolar; Teoria do DiscursoIn this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project.Este artículo tiene por objeto discutir los efectos de la instauracion de la cultura de la performatividad (BALL, 2004) en las escuelas municipales de la ciudad de Rio de Janeiro, a partir de la implementacion del Proyecto denominado SALTO DE CALIDAD EN LA EDUCACION CARIOCA. Se trata de un proyecto de intervencion que involucra múltiples acciones desarrolladas a lo largo de 2009 y que tiene como objetivo la mejora de la calidad de la enseñanza ofrecida a los alumnos. Con base en la teoria del discurso (LACLAU y MOUFFE, 2004) se busca problematizar los sentidos atribuidos a la calidad. El analisis se desarrollo a partir de las declaraciones de los gestores de la administracion municipal, que a traves de los medios impresos buscan imponer los sentidos que le atribuyen a la educacion de calidad. Se analizan tambien los relatos recogidos a traves de entrevistas hechas en una escuela de la red que participa en el proyecto.Neste artigo procuramos discutir os efeitos da instauração da cultura da performatividade (BALL, 2004) nas escolas da rede municipal de ensino na cidade do Rio de Janeiro, a partir da implementação do Projeto “Salto de Qualidade na Educação Carioca”. Trata-se de um projeto de intervencao que envolve múltiplas acoes desenvolvidas ao longo de 2009 e que tem como objetivo a melhoria da qualidade do ensino oferecido às criancas. Com base na teoria do discurso (LACLAU; MOUFFE, 2004) procuramos problematizar os sentidos atribuidos à qualidade. A analise foi desenvolvida a partir das declaracoes dos gestores da administração municipal, que atraves da midia impressa procuram impor os sentidos que atribuem à educação de qualidade. Analisamos tambem os relatos colhidos em entrevistas em uma escola da rede envolvida no projeto.Fundação CesgranrioPereira, Talita VidalSeixas, Luciana Velloso da Silva2012-01-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 73-881809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:17Zoai:ojs.localhost:article/383Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:17Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
Un salto hacia la performatividad: sentidos atribuidos a la calidad de la educacion
Um salto para a performatividade: sentidos atribuidos à qualidade da educação
title A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
spellingShingle A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
Pereira, Talita Vidal
Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso
Performativity; School culture; Discourse theory
Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso
title_short A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
title_full A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
title_fullStr A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
title_full_unstemmed A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
title_sort A jump for performativity: meanings attributed to the quality of education
author Pereira, Talita Vidal
author_facet Pereira, Talita Vidal
Seixas, Luciana Velloso da Silva
author_role author
author2 Seixas, Luciana Velloso da Silva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Talita Vidal
Seixas, Luciana Velloso da Silva
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso
Performativity; School culture; Discourse theory
Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso
topic Performatividad; Cultura escolar; Teoria del Discurso
Performativity; School culture; Discourse theory
Performatividade; Cultura escolar; Teoria do Discurso
description In this article we seek to argue the effects of introducing the culture of performativity (BALL, 2004) in the municipal schools of the city of Rio de Janeiro, with the implementation of the Project “Leap of Quality Education in Rio”. This is an intervention project that involves multiple actions developed during the year of 2009, with the objective of improving the quality of the education offered to children. Based on discourse theory (LACLAU; MOUFFE, 2004), we question the meanings attributed to quality. The analysis was developed from the statements of managers of the municipal administration, who, through the printed media, try to impose the meanings they attribute to quality education. We also analyzed the accounts collected in a school network involved in the project.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/383
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 20, n. 74 (2012): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 73-88
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832034884222976