Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zucchetti, Dinora Tereza
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: de Moura, Eliana Perez Goncalves
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497
Resumo: The purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil.
id CESGRANRIO_e0e12e4ec500f76339097208b032e990
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/497
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social fieldPracticas socioeducativas y formacion de educadores: nuevos desafios en el campo socialPraticas socioeducativas e formação de educadores: novos desafios no campo socialEducacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popularNonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular educationEducação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popularThe purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil.Este texto tiene como proposito discutir practicas socioeducativas que, al priorizaren mas la formacion para el trabajo, incorporan la forma de sociabilidad escolar, contribuyendo mas para disciplinar a los jovenes que para su formacion y "liberacion". Se resalta su distancia con relacion a la educacion popular freireana, denunciando los limites y posibilidades de una formacion de educadores que ocurre a la margen de espacios de produccion del conocimiento. Por lo tanto, nos apoyamos en la investigación "Formacion de Educadores en Practicas de Educacion No Escolar" (CNPq), donde acompañamos reuniones pedagogicas de dos proyectos socioeducativos, dirigidos a jovenes, que viven en la ciudad de Novo Hamburgo/RS.Este texto tem o proposito de discutir práticas socioeducativas que, ao priorizarem mais a formação para o trabalho, incorporam a forma de socialização escolar, contribuindo mais para o disciplinamento de jovens do que para sua formação e "libertação". Ressalta-se sua distancia em relação à educação popular freireana, denunciando os limites e possibilidades de uma formação de educadores que ocorre à margem de espacos de produção do conhecimento. Para tanto, nos apoiamos na pesquisa "Formação de Educadores em Praticas de Educação Nao Escolar" (CNPq), onde acompanhamos reunioes pedagogicas de dois projetos socioeducativos, voltados para jovens, moradores da cidade de Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul.Fundação CesgranrioZucchetti, Dinora Terezade Moura, Eliana Perez Goncalves2010-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 9-281809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/497Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
Practicas socioeducativas y formacion de educadores: nuevos desafios en el campo social
Praticas socioeducativas e formação de educadores: novos desafios no campo social
title Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
spellingShingle Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
Zucchetti, Dinora Tereza
Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular
Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education
Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular
title_short Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
title_full Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
title_fullStr Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
title_full_unstemmed Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
title_sort Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
author Zucchetti, Dinora Tereza
author_facet Zucchetti, Dinora Tereza
de Moura, Eliana Perez Goncalves
author_role author
author2 de Moura, Eliana Perez Goncalves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Zucchetti, Dinora Tereza
de Moura, Eliana Perez Goncalves
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular
Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education
Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular
topic Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular
Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education
Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular
description The purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497
dc.language.iso.fl_str_mv pt; en; es
language_invalid_str_mv pt; en; es
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 9-28
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030049239040