Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497 |
Resumo: | The purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil. |
id |
CESGRANRIO_e0e12e4ec500f76339097208b032e990 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/497 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social fieldPracticas socioeducativas y formacion de educadores: nuevos desafios en el campo socialPraticas socioeducativas e formação de educadores: novos desafios no campo socialEducacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popularNonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular educationEducação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popularThe purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil.Este texto tiene como proposito discutir practicas socioeducativas que, al priorizaren mas la formacion para el trabajo, incorporan la forma de sociabilidad escolar, contribuyendo mas para disciplinar a los jovenes que para su formacion y "liberacion". Se resalta su distancia con relacion a la educacion popular freireana, denunciando los limites y posibilidades de una formacion de educadores que ocurre a la margen de espacios de produccion del conocimiento. Por lo tanto, nos apoyamos en la investigación "Formacion de Educadores en Practicas de Educacion No Escolar" (CNPq), donde acompañamos reuniones pedagogicas de dos proyectos socioeducativos, dirigidos a jovenes, que viven en la ciudad de Novo Hamburgo/RS.Este texto tem o proposito de discutir práticas socioeducativas que, ao priorizarem mais a formação para o trabalho, incorporam a forma de socialização escolar, contribuindo mais para o disciplinamento de jovens do que para sua formação e "libertação". Ressalta-se sua distancia em relação à educação popular freireana, denunciando os limites e possibilidades de uma formação de educadores que ocorre à margem de espacos de produção do conhecimento. Para tanto, nos apoiamos na pesquisa "Formação de Educadores em Praticas de Educação Nao Escolar" (CNPq), onde acompanhamos reunioes pedagogicas de dois projetos socioeducativos, voltados para jovens, moradores da cidade de Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul.Fundação CesgranrioZucchetti, Dinora Terezade Moura, Eliana Perez Goncalves2010-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 9-281809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:22Zoai:ojs.localhost:article/497Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:22Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field Practicas socioeducativas y formacion de educadores: nuevos desafios en el campo social Praticas socioeducativas e formação de educadores: novos desafios no campo social |
title |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
spellingShingle |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field Zucchetti, Dinora Tereza Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular |
title_short |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
title_full |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
title_fullStr |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
title_full_unstemmed |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
title_sort |
Socialeducational practices and educator formation: new challengers in the social field |
author |
Zucchetti, Dinora Tereza |
author_facet |
Zucchetti, Dinora Tereza de Moura, Eliana Perez Goncalves |
author_role |
author |
author2 |
de Moura, Eliana Perez Goncalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zucchetti, Dinora Tereza de Moura, Eliana Perez Goncalves |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular |
topic |
Educacion no escolar; Practicas socioeducativas; Formacion de educadores; Educacion popular Nonschool education; Socialeducational practices; Educator formation; Popular education Educação nao escolar; Praticas socioeducativas; Formação de educadores; Educação popular |
description |
The purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
pt; en; es |
language_invalid_str_mv |
pt; en; es |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 18, n. 66 (2010): Revista Ensaio - Jan./Mar.; 9-28 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030049239040 |