A proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/family

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini Di
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Militao, Silvio Cesar Nunes, Militao, Andreia Nunes, Perboni, Fabio, Ramos, Regina Celia, Lima, Vanda Moreira Machado, Leite, Yoshie Ussami Ferrari
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/277
Resumo: The article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of Sao Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.
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spelling A proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/familyUna propuesta para mejorar el PNLD como politica pública: el libro de texto como capital cultural del estudiante/familiaUma proposta de aperfeicoamento do PNLD como politica pública: o livro didatico como capital cultural do aluno/familiaLibro de Texto; PNLD; Politicas Públicas; Capital CulturalLivro Didatico; PNLD; Politicas Públicas; Capital CulturalTextbook; PNLD; Public Policy; Cultural CapitalThe article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of Sao Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.El artículo se propone discutir la necesidad de reformular el Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD) en Brasil, considerandolo un elemento que contribuye para la expansion del capital cultural de los estudiantes, especialmente de los mas desfavorecidos y, por ende, mejorar la calidad de la educacion brasileña. Los procedimientos metodologicos adoptados en la elaboracion de este trabajo se componen de investigación bibliografica y documental, un cuestionario aplicado a 36 docentes del primer ciclo de la educacion primaria en una red municipal de educacion en el Estado de San Pablo. Argumentamos que el PNLD puede aumentar el capital cultural de los estudiantes, especialmente de los sectores mas desamparados de la sociedad, que, en general, no tienen acceso a los libros, y tambien puede ser importante como recurso didactico en el trabajo pedagogico de los docentes. Ademas de recuperar la discusion de la adopcion del libro de texto, este trabajo aboga por cambios en el PNLD, proponiendo que todos los estudiantes de la educacion Basica comiencen a recibir sus libros.O artigo problematiza uma importante dimensao da educação na atualidade e aponta sugestoes para o aperfeicoamento do Programa Nacional do Livro Didatico (PNLD), considerando sua importância para a melhoria da qualidade da educação brasileira. Os procedimentos metodologicos adotados para a elaboração deste trabalho constituem-se de pesquisa bibliografica e documental, aplicação de questionario junto a 36 professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma rede municipal de educação no interior do Estado de Sao Paulo. Defendemos que o PNLD pode constituir-se num elemento para a ampliação do capital cultural dos alunos, em especial, das camadas mais desfavorecidas da sociedade que, de modo geral, nao tem acesso a livros, alem de relevante recurso didatico no trabalho pedagogico dos professores. Propomos, mediante analise critica, que o PNLD distribua livros didaticos consumiveis a todos os alunos da educação basica.Fundação CesgranrioGiorgi, Cristiano Amaral Garboggini DiMilitao, Silvio Cesar NunesMilitao, Andreia NunesPerboni, FabioRamos, Regina CeliaLima, Vanda Moreira MachadoLeite, Yoshie Ussami Ferrari2014-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/277Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 22, n. 85 (2014): Revista Ensaio - Out./Dez.; 1027-10561809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; en; esDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:12Zoai:ojs.localhost:article/277Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:12Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
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