Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família

Bibliographic Details
Main Author: Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]
Publication Date: 2014
Other Authors: Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP], Militão, Andréia Nunes [UNESP], Perboni, Fabio [UNESP], Ramos, Regina Célia [UNESP], Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP], Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008
http://hdl.handle.net/11449/180464
Summary: The article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.
id UNSP_12715825f9222caf750837d06daf9d20
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/180464
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/famíliaUna propuesta para mejorar el PNLD como política pública: el libro de texto como capital cultural del estudiante/familiaA proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/familyLivro DidáticoPNLDPolíticas PúblicasCapital CulturalTextbookPNLDPublic PolicyCultural CapitalThe article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.O artigo problematiza uma importante dimensão da educação na atualidade e aponta sugestões para o aperfeiçoamento do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), considerando sua importância para a melhoria da qualidade da educação brasileira. Os procedimentos metodológicos adotados para a elaboração deste trabalho constituem-se de pesquisa bibliográfica e documental, aplicação de questionário junto a 36 professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma rede municipal de educação no interior do Estado de São Paulo. Defendemos que o PNLD pode constituir-se num elemento para a ampliação do capital cultural dos alunos, em especial, das camadas mais desfavorecidas da sociedade que, de modo geral, não têm acesso a livros, além de relevante recurso didático no trabalho pedagógico dos professores. Propomos, mediante análise crítica, que o PNLD distribua livros didáticos consumíveis a todos os alunos da educação básica.El artículo se propone discutir la necesidad de reformular el Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD) en Brasil, considerándolo un elemento que contribuye para la expansión del capital cultural de los estudiantes, especialmente de los más desfavorecidos y, por ende, mejorar la calidad de la educación brasileña. Los procedimientos metodológicos adoptados en la elaboración de este trabajo se componen de investigación bibliográfica y documental, un cuestionario aplicado a 36 docentes del primer ciclo de la educación primaria en una red municipal de educación en el Estado de San Pablo. Argumentamos que el PNLD puede aumentar el capital cultural de los estudiantes, especialmente de los sectores más desamparados de la sociedad, que, en general, no tienen acceso a los libros, y también puede ser importante como recurso didáctico en el trabajo pedagógico de los docentes. Además de recuperar la discusión de la adopción del libro de texto, este trabajo aboga por cambios en el PNLD, proponiendo que todos los estudiantes de la educación Básica comiencen a recibir sus libros.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)FCT/UNESPDepartamento de Educação da FCT/UNESPFFC/UNESPFHDSS/UNESPFCT/UNESP, Bolsista FAPESPFaculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados FAED/UFGDDepartamento de Matemática, FCT/UNESPFE/USPFCT/UNESPDepartamento de Educação da FCT/UNESPFFC/UNESPFHDSS/UNESPFCT/UNESP, Bolsista FAPESPDepartamento de Matemática, FCT/UNESPFundação CESGRANRIOUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade de São Paulo (USP)Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP]Militão, Andréia Nunes [UNESP]Perboni, Fabio [UNESP]Ramos, Regina Célia [UNESP]Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP]Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]2018-12-11T16:56:42Z2015-02-02T12:39:42Z2018-12-11T16:56:42Z2015-02-02T12:39:42Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1027-1056application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014.1809-44650104-4036http://hdl.handle.net/11449/180464S0104-403620140004000082-s2.0-84910621035S0104-40362014000400008.pdf7340016437698240905770543075820043398070085552140726613122380281ScopusSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-11T06:19:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/180464Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-11T06:19:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
Una propuesta para mejorar el PNLD como política pública: el libro de texto como capital cultural del estudiante/familia
A proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/family
title Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
spellingShingle Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]
Livro Didático
PNLD
Políticas Públicas
Capital Cultural
Textbook
PNLD
Public Policy
Cultural Capital
title_short Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
title_full Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
title_fullStr Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
title_full_unstemmed Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
title_sort Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
author Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]
author_facet Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]
Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP]
Militão, Andréia Nunes [UNESP]
Perboni, Fabio [UNESP]
Ramos, Regina Célia [UNESP]
Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
author_role author
author2 Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP]
Militão, Andréia Nunes [UNESP]
Perboni, Fabio [UNESP]
Ramos, Regina Célia [UNESP]
Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]
Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP]
Militão, Andréia Nunes [UNESP]
Perboni, Fabio [UNESP]
Ramos, Regina Célia [UNESP]
Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP]
Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático
PNLD
Políticas Públicas
Capital Cultural
Textbook
PNLD
Public Policy
Cultural Capital
topic Livro Didático
PNLD
Políticas Públicas
Capital Cultural
Textbook
PNLD
Public Policy
Cultural Capital
description The article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
2015-02-02T12:39:42Z
2015-02-02T12:39:42Z
2018-12-11T16:56:42Z
2018-12-11T16:56:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014.
1809-4465
0104-4036
http://hdl.handle.net/11449/180464
S0104-40362014000400008
2-s2.0-84910621035
S0104-40362014000400008.pdf
7340016437698240
9057705430758200
4339807008555214
0726613122380281
url http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008
http://hdl.handle.net/11449/180464
identifier_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014.
1809-4465
0104-4036
S0104-40362014000400008
2-s2.0-84910621035
S0104-40362014000400008.pdf
7340016437698240
9057705430758200
4339807008555214
0726613122380281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
0,254
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1027-1056
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
publisher.none.fl_str_mv Fundação CESGRANRIO
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965253244551168