Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008 http://hdl.handle.net/11449/180464 |
Resumo: | The article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them. |
id |
UNSP_12715825f9222caf750837d06daf9d20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/180464 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/famíliaUna propuesta para mejorar el PNLD como política pública: el libro de texto como capital cultural del estudiante/familiaA proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/familyLivro DidáticoPNLDPolíticas PúblicasCapital CulturalTextbookPNLDPublic PolicyCultural CapitalThe article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them.O artigo problematiza uma importante dimensão da educação na atualidade e aponta sugestões para o aperfeiçoamento do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), considerando sua importância para a melhoria da qualidade da educação brasileira. Os procedimentos metodológicos adotados para a elaboração deste trabalho constituem-se de pesquisa bibliográfica e documental, aplicação de questionário junto a 36 professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma rede municipal de educação no interior do Estado de São Paulo. Defendemos que o PNLD pode constituir-se num elemento para a ampliação do capital cultural dos alunos, em especial, das camadas mais desfavorecidas da sociedade que, de modo geral, não têm acesso a livros, além de relevante recurso didático no trabalho pedagógico dos professores. Propomos, mediante análise crítica, que o PNLD distribua livros didáticos consumíveis a todos os alunos da educação básica.El artículo se propone discutir la necesidad de reformular el Programa Nacional de Libros de Texto (PNLD) en Brasil, considerándolo un elemento que contribuye para la expansión del capital cultural de los estudiantes, especialmente de los más desfavorecidos y, por ende, mejorar la calidad de la educación brasileña. Los procedimientos metodológicos adoptados en la elaboración de este trabajo se componen de investigación bibliográfica y documental, un cuestionario aplicado a 36 docentes del primer ciclo de la educación primaria en una red municipal de educación en el Estado de San Pablo. Argumentamos que el PNLD puede aumentar el capital cultural de los estudiantes, especialmente de los sectores más desamparados de la sociedad, que, en general, no tienen acceso a los libros, y también puede ser importante como recurso didáctico en el trabajo pedagógico de los docentes. Además de recuperar la discusión de la adopción del libro de texto, este trabajo aboga por cambios en el PNLD, proponiendo que todos los estudiantes de la educación Básica comiencen a recibir sus libros.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)FCT/UNESPDepartamento de Educação da FCT/UNESPFFC/UNESPFHDSS/UNESPFCT/UNESP, Bolsista FAPESPFaculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados FAED/UFGDDepartamento de Matemática, FCT/UNESPFE/USPFCT/UNESPDepartamento de Educação da FCT/UNESPFFC/UNESPFHDSS/UNESPFCT/UNESP, Bolsista FAPESPDepartamento de Matemática, FCT/UNESPFundação CESGRANRIOUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)Universidade de São Paulo (USP)Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP]Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP]Militão, Andréia Nunes [UNESP]Perboni, Fabio [UNESP]Ramos, Regina Célia [UNESP]Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP]Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP]2018-12-11T16:56:42Z2015-02-02T12:39:42Z2018-12-11T16:56:42Z2015-02-02T12:39:42Z2014-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1027-1056application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014.1809-44650104-4036http://hdl.handle.net/11449/180464S0104-403620140004000082-s2.0-84910621035S0104-40362014000400008.pdf7340016437698240905770543075820043398070085552140726613122380281ScopusSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação0,254info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-19T14:32:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/180464Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:05:04.007855Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família Una propuesta para mejorar el PNLD como política pública: el libro de texto como capital cultural del estudiante/familia A proposal for improving the PNLD as public policy: the textbook as the cultural capital of the student/family |
title |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
spellingShingle |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP] Livro Didático PNLD Políticas Públicas Capital Cultural Textbook PNLD Public Policy Cultural Capital |
title_short |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
title_full |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
title_fullStr |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
title_sort |
Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o livro didático como capital cultural do aluno/família |
author |
Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP] |
author_facet |
Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP] Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP] Militão, Andréia Nunes [UNESP] Perboni, Fabio [UNESP] Ramos, Regina Célia [UNESP] Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP] Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP] Militão, Andréia Nunes [UNESP] Perboni, Fabio [UNESP] Ramos, Regina Célia [UNESP] Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP] Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP] |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) Universidade de São Paulo (USP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Di Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini [UNESP] Militão, Silvio Cesar Nunes [UNESP] Militão, Andréia Nunes [UNESP] Perboni, Fabio [UNESP] Ramos, Regina Célia [UNESP] Lima, Vanda Moreira Machado [UNESP] Leite, Yoshie Ussami Ferrari [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático PNLD Políticas Públicas Capital Cultural Textbook PNLD Public Policy Cultural Capital |
topic |
Livro Didático PNLD Políticas Públicas Capital Cultural Textbook PNLD Public Policy Cultural Capital |
description |
The article discusses an important dimension of education today and points out suggestions for the improvement of the National Textbook Program (PNLD), considering its importance to the improvement of the quality of Brazilian education. The methodological procedures adopted for the preparation of this work are made up of bibliographic and documentary research, a questionnaire with 36 teachers of the early years of elementary education in a municipal education network in the State of São Paulo. We argue that PNLD can constitute an element for increasing the cultural capital of students, especially the weaker sections of society, who, in general, do not have access to books, and that it can be a relevant teaching resource in the pedagogical work of teachers. We propose, through critical analysis, that the PNLD distributes, to every basic education student, textbooks that really belong to them. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-01 2015-02-02T12:39:42Z 2015-02-02T12:39:42Z 2018-12-11T16:56:42Z 2018-12-11T16:56:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014. 1809-4465 0104-4036 http://hdl.handle.net/11449/180464 S0104-40362014000400008 2-s2.0-84910621035 S0104-40362014000400008.pdf 7340016437698240 9057705430758200 4339807008555214 0726613122380281 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000400008 http://hdl.handle.net/11449/180464 |
identifier_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação CESGRANRIO, v. 22, n. 85, p. 1027-1056, 2014. 1809-4465 0104-4036 S0104-40362014000400008 2-s2.0-84910621035 S0104-40362014000400008.pdf 7340016437698240 9057705430758200 4339807008555214 0726613122380281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 0,254 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1027-1056 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação CESGRANRIO |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação CESGRANRIO |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scopus SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129158382878720 |