Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Eliza Bartolozzi
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751
Resumo: This study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance.
id CESGRANRIO_fa78ec2e0be3b70b90ecd66215cdb552
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/751
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Management of municipal education systems: Planning and federal balance in questionGestion de los sistemas municipales de educacion: la planificacion y el equilibrio federal en cuestionGestao dos sistemas municipais de educação: planejamento e equilibrio federativo em questaoPlanificacion; PAR; Sistema de educacion municipalPlanejamento; PAR; Sistema municipal de educaçãoPlanning; PAR; Municipal education systemThis study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance.Este artículo tiene como objetivo analizar los desafios de la planificacion educativa en la gestion del sistema de educacion municipal. En concreto, el objetivo es entender si la conducta del Plan de Accion Articulada (PAR) sigue el camino de la hegemonia y la centralidad del Estado y / o es un medio de dar voz a la sociedad civil en el desarrollo de la gestion pública. A traves de un estudio de caso, se observa que el rendimiento del PAR depende de un equilibrio entre la centralizacion y la descentralizacion de la ejecucion de las acciones con el fin de promover el fortalecimiento de las competencias de los municipios en la planificacion educativa. Por otra parte, para cumplir el papel central del Estado es esencial colaborar para superar las dificultades pedagogicas que afligen a las entidades administrativas locales. Talvez la planificacion educativa pueda contribuir al equilibrio federal deseado.Este texto tem por finalidade a analise sobre os desafios do planejamento educacional na gestao do sistema municipal de educação. Especificamente, o objetivo e apreender se a condução do Plano de Acoes Articuladas segue a trilha da hegemonia e centralidade do Estado e/ou se constitui um meio de dar voz à sociedade civil na condução da gestao pública. Por meio de um estudo de caso, observa-se que o cumprimento do PAR e dependente de um equilibrio na execução de acoes centralizadoras e descentralizadoras de modo a favorecer o fortalecimento das competencias dos municipios no planejamento educacional. Ademais, e fundamental que seja cumprido o papel nuclear do Estado, no sentido de colaborar para a superação das dificuldades orcamentarias, gestionarias e pedagogicas que afligem os entes administrativos locais. Talvez assim o planejamento educacional possa contribuir para o desejado equilibrio federativo.Fundação CesgranrioFerreira, Eliza Bartolozzi2015-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/75110.1590/S0104-40362015000300001Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 545-5661809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751/330Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-09T20:59:58Zoai:ojs.localhost:article/751Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-09-09T20:59:58Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
Gestion de los sistemas municipales de educacion: la planificacion y el equilibrio federal en cuestion
Gestao dos sistemas municipais de educação: planejamento e equilibrio federativo em questao
title Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
spellingShingle Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
Ferreira, Eliza Bartolozzi
Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal
Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação
Planning; PAR; Municipal education system
title_short Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
title_full Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
title_fullStr Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
title_full_unstemmed Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
title_sort Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
author Ferreira, Eliza Bartolozzi
author_facet Ferreira, Eliza Bartolozzi
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Eliza Bartolozzi
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal
Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação
Planning; PAR; Municipal education system
topic Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal
Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação
Planning; PAR; Municipal education system
description This study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-10
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751
10.1590/S0104-40362015000300001
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362015000300001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751/330
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 545-566
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832033543094272