Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751 |
Resumo: | This study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance. |
id |
CESGRANRIO_fa78ec2e0be3b70b90ecd66215cdb552 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/751 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in questionGestion de los sistemas municipales de educacion: la planificacion y el equilibrio federal en cuestionGestao dos sistemas municipais de educação: planejamento e equilibrio federativo em questaoPlanificacion; PAR; Sistema de educacion municipalPlanejamento; PAR; Sistema municipal de educaçãoPlanning; PAR; Municipal education systemThis study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance.Este artículo tiene como objetivo analizar los desafios de la planificacion educativa en la gestion del sistema de educacion municipal. En concreto, el objetivo es entender si la conducta del Plan de Accion Articulada (PAR) sigue el camino de la hegemonia y la centralidad del Estado y / o es un medio de dar voz a la sociedad civil en el desarrollo de la gestion pública. A traves de un estudio de caso, se observa que el rendimiento del PAR depende de un equilibrio entre la centralizacion y la descentralizacion de la ejecucion de las acciones con el fin de promover el fortalecimiento de las competencias de los municipios en la planificacion educativa. Por otra parte, para cumplir el papel central del Estado es esencial colaborar para superar las dificultades pedagogicas que afligen a las entidades administrativas locales. Talvez la planificacion educativa pueda contribuir al equilibrio federal deseado.Este texto tem por finalidade a analise sobre os desafios do planejamento educacional na gestao do sistema municipal de educação. Especificamente, o objetivo e apreender se a condução do Plano de Acoes Articuladas segue a trilha da hegemonia e centralidade do Estado e/ou se constitui um meio de dar voz à sociedade civil na condução da gestao pública. Por meio de um estudo de caso, observa-se que o cumprimento do PAR e dependente de um equilibrio na execução de acoes centralizadoras e descentralizadoras de modo a favorecer o fortalecimento das competencias dos municipios no planejamento educacional. Ademais, e fundamental que seja cumprido o papel nuclear do Estado, no sentido de colaborar para a superação das dificuldades orcamentarias, gestionarias e pedagogicas que afligem os entes administrativos locais. Talvez assim o planejamento educacional possa contribuir para o desejado equilibrio federativo.Fundação CesgranrioFerreira, Eliza Bartolozzi2015-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/75110.1590/S0104-40362015000300001Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 545-5661809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751/330Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-09T20:59:58Zoai:ojs.localhost:article/751Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-09-09T20:59:58Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question Gestion de los sistemas municipales de educacion: la planificacion y el equilibrio federal en cuestion Gestao dos sistemas municipais de educação: planejamento e equilibrio federativo em questao |
title |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
spellingShingle |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question Ferreira, Eliza Bartolozzi Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação Planning; PAR; Municipal education system |
title_short |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
title_full |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
title_fullStr |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
title_full_unstemmed |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
title_sort |
Management of municipal education systems: Planning and federal balance in question |
author |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
author_facet |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Eliza Bartolozzi |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação Planning; PAR; Municipal education system |
topic |
Planificacion; PAR; Sistema de educacion municipal Planejamento; PAR; Sistema municipal de educação Planning; PAR; Municipal education system |
description |
This study aims to analyze the challenges of educational planning in management of the municipal education system. Specifically, the goal is to understand whether implementing the Joint Action Plan follows the trail of hegemony and centrality of the state and/or is a means of providing voice to civil society in the conduct of public management. A case study determines that PAR performance depends on a balance of centralizing and decentralizing execution of actions to strengthen municipalities’ powers in educational planning. Moreover, it is essential to fulfill the state’s central role, to collaborate on the budget, management and pedagogical difficulties affecting local administrative entities. Perhaps educational planning can contribute to the desired federal balance. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751 10.1590/S0104-40362015000300001 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362015000300001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/751/330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 545-566 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832033543094272 |