Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil

Bibliographic Details
Main Author: Silva, Assis Leão da
Publication Date: 2022
Other Authors: Graciano, André Benedito
Format: Article
Language: por
eng
spa
Source: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Download full: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856
Summary: The work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment.
id CESGRANRIO_fd295fb8e897daebeaf0f84eac6d4976
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2856
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Public Education policies: the case of high school in the northeast region of BrazilPolíticas de Educación pública: el caso de el bachillerato en la región noreste de BrasilAs políticas públicas de Educação: o caso do ensino médio na região nordeste do Brasil*High School; Public Education Policy; EquityBachillerato; Políticas Públicas de Educación; EquidadEducaçãoEnsino Médio; Política Pública de Educação; EquidadeThe work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment.El trabajo tiene como objetivo brindar un debate analítico-conceptual sobre el impacto de la matrícula por dependencia administrativa de la última etapa de la formación en educación básica. Utilizamos un conjunto de datos recopilados a través del Censo de Educación Básica en Brasil de 1996 a 2018. La Región Nordeste de Brasil se toma como referencia para el análisis. Al observar el principio de equidad para inferir sobre las políticas públicas de educación, se encontró que las políticas públicas de educación basadas en la equidad son un fenómeno tardío e híbrido. Además, esa acción estatal se refuerza a medida que se amplía la escolarización y se garantizan los recursos a través de la igualdad de acceso y de trato.O trabalho visa proporcionar um debate analítico-conceitual do impacto das matrículas por dependência administrativa da última etapa de formação na educação básica. Utilizou-se de um conjunto de dados compilados através do Censo da Educação Básica do Brasil, a partir de 1996 até 2018. Toma-se como referência de análise a região Nordeste do Brasil, observando o princípio da equidade, e uma perspectiva de justiça e inclusão para inferir diante das políticas públicas de educação. Deste modo, constatou-se que estes instrumentos normativos, ao serem fundamentados na equidade, são um fenômeno tardio e híbrido. Também, que a atuação estatal é reforçada na medida em que ocorre o alargamento da escolarização e a garantia de recursos através da igualdade de acesso e igualdade de tratamento. [*] Autores com financiamento de bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES.Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESSilva, Assis Leão daGraciano, André Benedito2022-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/285610.1590/S0104-40362022003002856Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 695-7171809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1628https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1629https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1630América do SulCronológicaMatrículas do ensino médio região nordeste do BrasilDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-26T18:41:46Zoai:ojs.localhost:article/2856Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-08-26T18:41:46Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
Políticas de Educación pública: el caso de el bachillerato en la región noreste de Brasil
As políticas públicas de Educação: o caso do ensino médio na região nordeste do Brasil*
title Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
spellingShingle Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
Silva, Assis Leão da
High School; Public Education Policy; Equity
Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad
Educação
Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade
title_short Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
title_full Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
title_fullStr Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
title_full_unstemmed Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
title_sort Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
author Silva, Assis Leão da
author_facet Silva, Assis Leão da
Graciano, André Benedito
author_role author
author2 Graciano, André Benedito
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Assis Leão da
Graciano, André Benedito
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv High School; Public Education Policy; Equity
Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad
Educação
Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade
topic High School; Public Education Policy; Equity
Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad
Educação
Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade
description The work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856
10.1590/S0104-40362022003002856
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856
identifier_str_mv 10.1590/S0104-40362022003002856
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1628
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1629
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1630
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





América do Sul
Cronológica
Matrículas do ensino médio região nordeste do Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 695-717
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030658461696