Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2022 |
Other Authors: | |
Format: | Article |
Language: | por eng spa |
Source: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Download full: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856 |
Summary: | The work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment. |
id |
CESGRANRIO_fd295fb8e897daebeaf0f84eac6d4976 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2856 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of BrazilPolíticas de Educación pública: el caso de el bachillerato en la región noreste de BrasilAs políticas públicas de Educação: o caso do ensino médio na região nordeste do Brasil*High School; Public Education Policy; EquityBachillerato; Políticas Públicas de Educación; EquidadEducaçãoEnsino Médio; Política Pública de Educação; EquidadeThe work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment.El trabajo tiene como objetivo brindar un debate analítico-conceptual sobre el impacto de la matrícula por dependencia administrativa de la última etapa de la formación en educación básica. Utilizamos un conjunto de datos recopilados a través del Censo de Educación Básica en Brasil de 1996 a 2018. La Región Nordeste de Brasil se toma como referencia para el análisis. Al observar el principio de equidad para inferir sobre las políticas públicas de educación, se encontró que las políticas públicas de educación basadas en la equidad son un fenómeno tardío e híbrido. Además, esa acción estatal se refuerza a medida que se amplía la escolarización y se garantizan los recursos a través de la igualdad de acceso y de trato.O trabalho visa proporcionar um debate analítico-conceitual do impacto das matrículas por dependência administrativa da última etapa de formação na educação básica. Utilizou-se de um conjunto de dados compilados através do Censo da Educação Básica do Brasil, a partir de 1996 até 2018. Toma-se como referência de análise a região Nordeste do Brasil, observando o princípio da equidade, e uma perspectiva de justiça e inclusão para inferir diante das políticas públicas de educação. Deste modo, constatou-se que estes instrumentos normativos, ao serem fundamentados na equidade, são um fenômeno tardio e híbrido. Também, que a atuação estatal é reforçada na medida em que ocorre o alargamento da escolarização e a garantia de recursos através da igualdade de acesso e igualdade de tratamento. [*] Autores com financiamento de bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES.Fundação CesgranrioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESSilva, Assis Leão daGraciano, André Benedito2022-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/285610.1590/S0104-40362022003002856Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 695-7171809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1628https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1629https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1630América do SulCronológicaMatrículas do ensino médio região nordeste do BrasilDireitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-26T18:41:46Zoai:ojs.localhost:article/2856Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-08-26T18:41:46Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil Políticas de Educación pública: el caso de el bachillerato en la región noreste de Brasil As políticas públicas de Educação: o caso do ensino médio na região nordeste do Brasil* |
title |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
spellingShingle |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil Silva, Assis Leão da High School; Public Education Policy; Equity Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad Educação Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade |
title_short |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
title_full |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
title_fullStr |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
title_full_unstemmed |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
title_sort |
Public Education policies: the case of high school in the northeast region of Brazil |
author |
Silva, Assis Leão da |
author_facet |
Silva, Assis Leão da Graciano, André Benedito |
author_role |
author |
author2 |
Graciano, André Benedito |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Assis Leão da Graciano, André Benedito |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
High School; Public Education Policy; Equity Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad Educação Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade |
topic |
High School; Public Education Policy; Equity Bachillerato; Políticas Públicas de Educación; Equidad Educação Ensino Médio; Política Pública de Educação; Equidade |
description |
The work aims to provide an analytical-conceptual debate on the impact of enrollments due to administrative dependence on the last stage of training in basic education. It was used a set of data compiled through the Census of Basic Education in Brazil from 1996 to 2018. The Northeast Region of Brazil is taken as a reference for analysis. Observing the equity principle to infer about public education policies, it was found that public education policies based on equity are a late and hybrid phenomenon. Also, that state action is reinforced as schooling expands and resources are guaranteed through equal access and equal treatment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856 10.1590/S0104-40362022003002856 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0104-40362022003002856 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1628 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1629 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2856/1630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
América do Sul Cronológica Matrículas do ensino médio região nordeste do Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 30, n. 116 (2022): Revista Ensaio Jul./Set.; 695-717 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030658461696 |