Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lambach, Marcelo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Marques, Carlos Alberto, Silva, Antônio Fernando Gouvea da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105
Resumo: The text presents a proposal of evaluative categories for processes of teacher education from the freirean’s principles of dialogical and problematization. It takes as reference an education based on the steps made by Freire: Preliminary Survey, Analysis of Significant Situations, Choice of Codifications, Decoding Dialogues and Thematic Reduction. Foreseen by Delizoicov and Freire, a fifth step is included and uses the “Three Pedagogical Moments”. The analysis was constructed based on the criteria: Teacher’s conceptions about sciences teaching; Initial qualitative research derived from the study of reality; Selection of collected speeches, proposition of themes and counter-themes; Formulation of problematization and indication of content; Organization of activities and lessons; and reference within the studies of Gouvea da Silva. The article presents in its conclusions, indications of referrals and adjustments to be made by those who develop training in freirean’s perspective.
id CESGRANRIO_fe4a6134b767966ee2a7d71f80918439
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/1105
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categoriesEvaluacion de carreras de formacion docente fundamentados en la perspectiva dialogico-problematizadora: categorias de analisisAvaliação de processos para a formação docente fundamentados na perspectiva dialogico-problematizadora: categorias de analisePermanent Teacher Education; Process Evaluation of Teacher Education; Paulo Freire; Science TeachingFormacion docente continua; Evaluacion de procesos de formacion docente; Paulo Freire; Eneñanza de las CienciasEducaçãoFormação Permanente de Professores; Avaliação de Processos na Formação Docente; Paulo Freire; Ensino de CienciasThe text presents a proposal of evaluative categories for processes of teacher education from the freirean’s principles of dialogical and problematization. It takes as reference an education based on the steps made by Freire: Preliminary Survey, Analysis of Significant Situations, Choice of Codifications, Decoding Dialogues and Thematic Reduction. Foreseen by Delizoicov and Freire, a fifth step is included and uses the “Three Pedagogical Moments”. The analysis was constructed based on the criteria: Teacher’s conceptions about sciences teaching; Initial qualitative research derived from the study of reality; Selection of collected speeches, proposition of themes and counter-themes; Formulation of problematization and indication of content; Organization of activities and lessons; and reference within the studies of Gouvea da Silva. The article presents in its conclusions, indications of referrals and adjustments to be made by those who develop training in freirean’s perspective.El texto trata de una propuesta de categorias para evaluacion en los procesos de formacion docente a partir de los principios de Freire, dialogicidad y problematizacion. Toma como referencia una formacion basada en las etapas formuladas por Freire: EstudioPreliminar, Analisis de Situaciones Significativas, Eleccion de las Codificaciones, Dialogos Descodificadores, y Reduccion Tematica. Tem como referencia uma formação baseada nas etapas formuladas por Freire: Levantamento Preliminar, Analise das Situacoes Significativas, Escolha das Codificacoes, Dialogos Descodificadores e Redução Tematica. Prevista por Delizoicov y Freire, se incluye una quinta etapa, y se utilizan los “tres momentos pedagogicos”. El analisis fue construido a partir dos criterios: Concepciones de los profesores sobre la enseñanza de ciencias; Investigaciones cualitativas iniciales derivadas del estudio de la realidad; seleccion de conversaciones colectadas, proposicion de temas/contra temas, formulacion de las problematizaciones e indicacion de contenidos; Organizacion de actividades/clases; y se referencia en los estudios de Gouvea da Silva. El artículo tambien trae, indicaciones de remisiones y ajustes a ser realizados por aquellos que desarrollen la capacitacion en la perspectiva de Freire.O texto traz uma proposta de categorias avaliativas nos processos formativos para docentes a partir dos principios freireanos, dialogicidade e problematização. Tem como referencia uma formação baseada nas etapas formuladas por Freire: Levantamento Preliminar, Analise das Situacoes Significativas, Escolha das Codificacoes, Dialogos Descodificadores e Redução Tematica. Prevista por Delizoicov e Freire, uma quinta etapa e incluida e usa os “tres momentos pedagogicos”. A analise foi construida a partir dos criterios: Concepcoes dos professores sobre o ensino de ciencias; Pesquisas qualitativas iniciais derivadas do estudo da realidade; Selecao de falas coletadas, proposicao dos temas/contratemas; Formulação das problematizacoes e indicação de conteúdos; Organização de atividades/aulas; e se referenciam nos estudos de Gouvea da Silva. O artigo traz tambem, indicacoes de encaminhamentos e reorientacoes a serem realizados por aqueles que desenvolverem formação na perspectiva freireana.Fundação CesgranrioFundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC)Lambach, MarceloMarques, Carlos AlbertoSilva, Antônio Fernando Gouvea da2018-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/110510.1590/s0104-40362018002601105Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 1128-11501809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/866https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/867https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/868BrasilProfessores de QuimicaDireitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-29T13:27:23Zoai:ojs.localhost:article/1105Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2018-11-29T13:27:23Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
Evaluacion de carreras de formacion docente fundamentados en la perspectiva dialogico-problematizadora: categorias de analisis
Avaliação de processos para a formação docente fundamentados na perspectiva dialogico-problematizadora: categorias de analise
title Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
spellingShingle Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
Lambach, Marcelo
Permanent Teacher Education; Process Evaluation of Teacher Education; Paulo Freire; Science Teaching
Formacion docente continua; Evaluacion de procesos de formacion docente; Paulo Freire; Eneñanza de las Ciencias
Educação
Formação Permanente de Professores; Avaliação de Processos na Formação Docente; Paulo Freire; Ensino de Ciencias
title_short Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
title_full Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
title_fullStr Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
title_full_unstemmed Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
title_sort Evaluation of teacher training courses based on the prospect dialogical-problematizing: analysis categories
author Lambach, Marcelo
author_facet Lambach, Marcelo
Marques, Carlos Alberto
Silva, Antônio Fernando Gouvea da
author_role author
author2 Marques, Carlos Alberto
Silva, Antônio Fernando Gouvea da
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lambach, Marcelo
Marques, Carlos Alberto
Silva, Antônio Fernando Gouvea da
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Permanent Teacher Education; Process Evaluation of Teacher Education; Paulo Freire; Science Teaching
Formacion docente continua; Evaluacion de procesos de formacion docente; Paulo Freire; Eneñanza de las Ciencias
Educação
Formação Permanente de Professores; Avaliação de Processos na Formação Docente; Paulo Freire; Ensino de Ciencias
topic Permanent Teacher Education; Process Evaluation of Teacher Education; Paulo Freire; Science Teaching
Formacion docente continua; Evaluacion de procesos de formacion docente; Paulo Freire; Eneñanza de las Ciencias
Educação
Formação Permanente de Professores; Avaliação de Processos na Formação Docente; Paulo Freire; Ensino de Ciencias
description The text presents a proposal of evaluative categories for processes of teacher education from the freirean’s principles of dialogical and problematization. It takes as reference an education based on the steps made by Freire: Preliminary Survey, Analysis of Significant Situations, Choice of Codifications, Decoding Dialogues and Thematic Reduction. Foreseen by Delizoicov and Freire, a fifth step is included and uses the “Three Pedagogical Moments”. The analysis was constructed based on the criteria: Teacher’s conceptions about sciences teaching; Initial qualitative research derived from the study of reality; Selection of collected speeches, proposition of themes and counter-themes; Formulation of problematization and indication of content; Organization of activities and lessons; and reference within the studies of Gouvea da Silva. The article presents in its conclusions, indications of referrals and adjustments to be made by those who develop training in freirean’s perspective.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-12
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105
10.1590/s0104-40362018002601105
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362018002601105
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/866
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/867
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1105/868
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





Brasil

Professores de Quimica
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 26, n. 100 (2018): Revista Ensaio Jul./Set.; 1128-1150
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832032237617152