Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Manolita Correia
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: de Albuquerque, Carolina Machado Saraiva
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/424
Resumo: One of the basic discourse premises in support of the internationalization of higher education is its ability to promote multiculturalism, helping the construction of more reflexive and critical curricula . These new curricula arrangements would transform schools in the epicentre of social transformations, seeking more egalitarian living conditions for all. However, instead of promoting cultural diversity, the internalization of higher education seems to spread a particular form of culture that seeks its legitimacy through the standardization of curricula , syllabi, language structure and cultural experiences. This macro structural education framework needs to be intensely discussed in higher education institutions. Based on a critical reflection of official reports and articles in defense of higher education internalization, we tried to reveal the private interests involved, in the hope of arguing for the importance of the political and critical objectives of higher education.
id CESGRANRIO_ff31171d8e0e8d65ac99a157cb4e7da7
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/424
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?¿Politicas Curriculares de internacionalizacion de la educacion superior: multiculturalismo o semiformacion?Politicas curriculares da internacionalização do ensino superior: multiculturalismo ou semiformação?Internacionalizacion de la Educacion Superior; Politicas Públicas para la Educacion Superior; Multiculturalismo; SemiformacionHigher Education; Internalization of Higher Education; Multiculturalism; SemiformationInternacionalização do Ensino Superior; Politicas Públicas para o Ensino Superior; Multiculturalismo; SemiformaçãoOne of the basic discourse premises in support of the internationalization of higher education is its ability to promote multiculturalism, helping the construction of more reflexive and critical curricula . These new curricula arrangements would transform schools in the epicentre of social transformations, seeking more egalitarian living conditions for all. However, instead of promoting cultural diversity, the internalization of higher education seems to spread a particular form of culture that seeks its legitimacy through the standardization of curricula , syllabi, language structure and cultural experiences. This macro structural education framework needs to be intensely discussed in higher education institutions. Based on a critical reflection of official reports and articles in defense of higher education internalization, we tried to reveal the private interests involved, in the hope of arguing for the importance of the political and critical objectives of higher education.Una de las premisas basicas presentes en los discursos de apoyo a la internacionalizacion de la enseñanza superior es su capacidad de promover el multiculturalismo, originando la construcción de planes curriculares mas criticos y reflexivos. Esas nuevas propuestas curriculares transformarian las escuelas en epicentros de transformaciones sociales, en búsqueda de condiciones de vida mas igualitaria para todos. Sin embargo, en vez de promover la diversidad cultural, se observa que se promueve la defensa de una forma particular de cultura, se busca su legitimacion a traves de la uniformizacion de planes curriculares, programas de curso, idiomas y experiencias culturales. Ese cuadro marco-estructural de la educacion necesita ser mas discutido en las instituciones de enseñanza superior. Basados en la lectura critica de informes y artículos en defensa del sistema de internalizacion en curso, se busco revelar los intereses privados involucrados, para argumentar la importancia de las funciones politica y critica de la educacion superior.Uma das premissas basicas presentes nos discursos de apoio à internacionalização do ensino superior e a sua capacidade de promover o multiculturalismo, desencadeando a construção de curricula mais criticos e reflexivos. Esses novos arranjos curriculares transformariam as escolas no epicentro das transformacoes sociais, em busca de condicoes de vida mais igualitaria para todos. No entanto, ao inves da promocao da diversidade cultural, tem-se a defesa de uma forma particular de cultura, que busca sua legitimação atraves da padronização dos curricula , dos programas de curso, dos idiomas e das experiencias culturais. Esse quadro marcoestrutural da educação precisa ser intensamente discutido nas instituicoes de ensino superior. Com base numa leitura critica de relatorios e artigos em defesa do sistema de internacionalização em curso, procurou-se revelar os interesses privados envolvidos, buscando argumentar a importância das funcoes politica e critica da educação superior.Fundação CesgranrioLima, Manolita Correiade Albuquerque, Carolina Machado Saraiva2011-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/424Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 72 (2011): Revista Ensaio - Jul./Set.; 575-5981809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2pt; es; enDireitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2015-08-14T21:24:18Zoai:ojs.localhost:article/424Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2015-08-14T21:24:18Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
¿Politicas Curriculares de internacionalizacion de la educacion superior: multiculturalismo o semiformacion?
Politicas curriculares da internacionalização do ensino superior: multiculturalismo ou semiformação?
title Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
spellingShingle Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
Lima, Manolita Correia
Internacionalizacion de la Educacion Superior; Politicas Públicas para la Educacion Superior; Multiculturalismo; Semiformacion
Higher Education; Internalization of Higher Education; Multiculturalism; Semiformation
Internacionalização do Ensino Superior; Politicas Públicas para o Ensino Superior; Multiculturalismo; Semiformação
title_short Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
title_full Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
title_fullStr Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
title_full_unstemmed Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
title_sort Curricula politics and internationalization of higher education: multiculturalism or semiformation?
author Lima, Manolita Correia
author_facet Lima, Manolita Correia
de Albuquerque, Carolina Machado Saraiva
author_role author
author2 de Albuquerque, Carolina Machado Saraiva
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Manolita Correia
de Albuquerque, Carolina Machado Saraiva
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Internacionalizacion de la Educacion Superior; Politicas Públicas para la Educacion Superior; Multiculturalismo; Semiformacion
Higher Education; Internalization of Higher Education; Multiculturalism; Semiformation
Internacionalização do Ensino Superior; Politicas Públicas para o Ensino Superior; Multiculturalismo; Semiformação
topic Internacionalizacion de la Educacion Superior; Politicas Públicas para la Educacion Superior; Multiculturalismo; Semiformacion
Higher Education; Internalization of Higher Education; Multiculturalism; Semiformation
Internacionalização do Ensino Superior; Politicas Públicas para o Ensino Superior; Multiculturalismo; Semiformação
description One of the basic discourse premises in support of the internationalization of higher education is its ability to promote multiculturalism, helping the construction of more reflexive and critical curricula . These new curricula arrangements would transform schools in the epicentre of social transformations, seeking more egalitarian living conditions for all. However, instead of promoting cultural diversity, the internalization of higher education seems to spread a particular form of culture that seeks its legitimacy through the standardization of curricula , syllabi, language structure and cultural experiences. This macro structural education framework needs to be intensely discussed in higher education institutions. Based on a critical reflection of official reports and articles in defense of higher education internalization, we tried to reveal the private interests involved, in the hope of arguing for the importance of the political and critical objectives of higher education.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-19
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/424
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/424
dc.language.iso.fl_str_mv pt; es; en
language_invalid_str_mv pt; es; en
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 19, n. 72 (2011): Revista Ensaio - Jul./Set.; 575-598
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832031475302400