A battle worthy of Ogum e Tupã: insertion of the Laws nº10.639/03 and nº11.645/08 in Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pomin, Fabiana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Café, Lucas Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade
Texto Completo: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2069
Resumo: This study analyzes the inclusion of black, African, and indigenous history and culture in Physical Education classes to meet educational policies through the observation of Elementary and Secondary Education classes in municipal, state, and federal schools in the city of Primavera do Leste, MT, Brazil. It was a descriptive research with quantitative-qualitative analysis using a self-administered virtual questionnaire as a data collection instrument. The results were evaluated through skimming questionnaire responses (with content analysis). There was a consistent presence of content, including various axes, in municipal and state levels. However, in federal schools, where teachers work only in secondary education, there is no development of the ethnic-racial theme.
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spelling A battle worthy of Ogum e Tupã: insertion of the Laws nº10.639/03 and nº11.645/08 in Physical EducationUna batalla digna de Ogun y Tupã: la inserción de las Leys nº10.639/03 y nº11.645/08 en Educación FísicaUma batalha digna de Ogum e Tupã: a inserção das Leis nº10.639/03 e nº11.645/08 na Educação FísicaPhysical EducationEthnic-Racial RelationsBody Culture of the MovementEducación FísicaRelaciones étnico-racialesCultura corporal de movimientoEducação FísicaRelações Étnico-RaciaisCultura Corporal de MovimentoThis study analyzes the inclusion of black, African, and indigenous history and culture in Physical Education classes to meet educational policies through the observation of Elementary and Secondary Education classes in municipal, state, and federal schools in the city of Primavera do Leste, MT, Brazil. It was a descriptive research with quantitative-qualitative analysis using a self-administered virtual questionnaire as a data collection instrument. The results were evaluated through skimming questionnaire responses (with content analysis). There was a consistent presence of content, including various axes, in municipal and state levels. However, in federal schools, where teachers work only in secondary education, there is no development of the ethnic-racial theme.Este estudio analiza la inclusión de la historia y cultura afrobrasileña e indígena, en las clases de Educación Física, en línea de las políticas educativas. A este fin, se examina la práctica en la Escuela Primaria y Bachillerato de la red municipal, estatal y federal de la ciudad de Primavera do Leste (MT). Se lleva a cabo una investigación descriptiva cuantitativa y cualitativa. Se utiliza cuestionario virtual auto aplicado como instrumento de recolección de dados. Se evalúan los resultados a través de lectura flotante (con análisis de contenido). Así, se constata que en el Municipio y en el Estado, hay una presencia constante del contenido, incluso desde diversos ejes. En cambio, en la red federal, donde los profesores trabajan unicamente en la escuela secundaria, no se encuentra desarrollo del tema étnico-racial.Este estudo analisa a inclusão da história e cultura afro-brasileira e indígena nas aulas de Educação Física, em consonância com as políticas educacionais. Observou-se a prática no Ensino Fundamental I e II e Médio, das redes municipal, estadual e federal da cidade de Primavera do Leste (MT).  Realizou-se pesquisa descritiva quanti-qualitativa, tendo como instrumento de coleta de dados questionário virtual autoaplicado; a avaliação dos resultados ocorreu por meio de leitura flutuante (com análise de conteúdo). Constatou-se que, no Município e no Estado, há uma consistente presença do conteúdo, inclusive por variados eixos. Porém, na rede federal, em que os professores atuam apenas no Ensino Médio, não há desenvolvimento da temática étnico-racial.Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2021-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/206910.23899/relacult.v7i3.2069RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 7 n. 3 (2021)2525-787010.23899/relacult.v7i3reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/2069/1477Copyright (c) 2021 Fabiana Pomin, Lucas Santos Caféhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPomin, FabianaCafé, Lucas Santos2021-12-21T13:28:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2069Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2021-12-21T13:28:29RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false
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