Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020 |
Resumo: | The interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination. |
id |
UFU-4_f136ca30ee0092411fb7596b5fd228a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58020 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focusPolitiques pour vaincre le racisme: un aperçu des lois 10.639/2005 et 11.645/2008 et les politiques de santé publiquePolíticas de superação do racismo: As leis 10.639/2005 e 11.645/2008 e políticas de saúde pública em foco / Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focusLeis 10.639/03 e 11.645/08Políticas de ações afirmativasDesafios da educação étnico-racialRacial discriminationEducationHealthChallenges of ethnic-racial educationLois 10.639 / 03 et 11.645 / 08Politiques d'action positiveLes défis de l'éducation ethno-racialeThe interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination.Dans cet entretien les professeurs Eliane Costa Santos et Altair dos Santos Lira traitent des questions liées au racisme et à la discrimination au Brésil. Dans leur analyse, ils abordent les contributions des lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08 concernant l'éducation antiraciste. Ils remettent en question les contributions des universités à la mise en œuvre de politiques affirmatives, discutent des défis de l'éducation ethno-raciale dans l'éducation brésilienne et, en particulier, dans le contexte des sciences exactes et de la santé publique. Enfin, ils partagent leurs réflexions sur les politiques publiques éducatives d'égalité raciale dans le scénario politique brésilien actuel.Na presente entrevista a Profa. Dra. Eliane Costa Santos e o Prof. Ms. Altair dos Santos Lira discutem questões relacionadas ao racismo e à discriminação no Brasil. Em suas análises, abordam as contribuições das leis 10.639/03 e 11.645/08 para uma educação antirracista. Problematizam as contribuições das universidades para implementação de políticas afirmativas, discutem os desafios da educação étnico-racial no ensino brasileiro e, em particular, no âmbito das Ciências Exatas e da saúde pública. Por fim, registram suas reflexões sobre as políticas públicas educacionais de igualdade racial no atual cenário político brasileiro.Universidade Federal de Uberlândia2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5802010.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. Especial (2020); 843-8502238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020/30161Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessKatrib, Cairo Mohamad Ibrahim Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da 2022-07-21T14:03:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58020Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:03:57Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus Politiques pour vaincre le racisme: un aperçu des lois 10.639/2005 et 11.645/2008 et les politiques de santé publique Políticas de superação do racismo: As leis 10.639/2005 e 11.645/2008 e políticas de saúde pública em foco / Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
title |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
spellingShingle |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim Leis 10.639/03 e 11.645/08 Políticas de ações afirmativas Desafios da educação étnico-racial Racial discrimination Education Health Challenges of ethnic-racial education Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08 Politiques d'action positive Les défis de l'éducation ethno-raciale |
title_short |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
title_full |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
title_fullStr |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
title_full_unstemmed |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
title_sort |
Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus |
author |
Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim |
author_facet |
Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leis 10.639/03 e 11.645/08 Políticas de ações afirmativas Desafios da educação étnico-racial Racial discrimination Education Health Challenges of ethnic-racial education Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08 Politiques d'action positive Les défis de l'éducation ethno-raciale |
topic |
Leis 10.639/03 e 11.645/08 Políticas de ações afirmativas Desafios da educação étnico-racial Racial discrimination Education Health Challenges of ethnic-racial education Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08 Politiques d'action positive Les défis de l'éducation ethno-raciale |
description |
The interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020/30161 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. Especial (2020); 843-850 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. Especial (2020); 843-850 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959809622016 |