Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020
Resumo: The interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination.
id UFU-4_f136ca30ee0092411fb7596b5fd228a7
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58020
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focusPolitiques pour vaincre le racisme: un aperçu des lois 10.639/2005 et 11.645/2008 et les politiques de santé publiquePolíticas de superação do racismo: As leis 10.639/2005 e 11.645/2008 e políticas de saúde pública em foco / Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focusLeis 10.639/03 e 11.645/08Políticas de ações afirmativasDesafios da educação étnico-racialRacial discriminationEducationHealthChallenges of ethnic-racial educationLois 10.639 / 03 et 11.645 / 08Politiques d'action positiveLes défis de l'éducation ethno-racialeThe interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination.Dans cet entretien les professeurs Eliane Costa Santos et Altair dos Santos Lira traitent des questions liées au racisme et à la discrimination au Brésil. Dans leur analyse, ils abordent les contributions des lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08 concernant l'éducation antiraciste. Ils remettent en question les contributions des universités à la mise en œuvre de politiques affirmatives, discutent des défis de l'éducation ethno-raciale dans l'éducation brésilienne et, en particulier, dans le contexte des sciences exactes et de la santé publique. Enfin, ils partagent leurs réflexions sur les politiques publiques éducatives d'égalité raciale dans le scénario politique brésilien actuel.Na presente entrevista a Profa. Dra. Eliane Costa Santos e o Prof. Ms. Altair dos Santos Lira discutem questões relacionadas ao racismo e à discriminação no Brasil. Em suas análises, abordam as contribuições das leis 10.639/03 e 11.645/08 para uma educação antirracista. Problematizam as contribuições das universidades para implementação de políticas afirmativas, discutem os desafios da educação étnico-racial no ensino brasileiro e, em particular, no âmbito das Ciências Exatas e da saúde pública. Por fim, registram suas reflexões sobre as políticas públicas educacionais de igualdade racial no atual cenário político brasileiro.Universidade Federal de Uberlândia2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5802010.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. Especial (2020); 843-8502238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020/30161Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessKatrib, Cairo Mohamad Ibrahim Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da 2022-07-21T14:03:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/58020Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:03:57Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
Politiques pour vaincre le racisme: un aperçu des lois 10.639/2005 et 11.645/2008 et les politiques de santé publique
Políticas de superação do racismo: As leis 10.639/2005 e 11.645/2008 e políticas de saúde pública em foco / Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
title Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
spellingShingle Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Leis 10.639/03 e 11.645/08
Políticas de ações afirmativas
Desafios da educação étnico-racial
Racial discrimination
Education
Health
Challenges of ethnic-racial education
Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08
Politiques d'action positive
Les défis de l'éducation ethno-raciale
title_short Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
title_full Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
title_fullStr Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
title_full_unstemmed Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
title_sort Policies to overcome racism: Laws 10.639/2005 and 11.645/2008 and public health policies in focus
author Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
author_facet Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author_role author
author2 Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Katrib, Cairo Mohamad Ibrahim
Silva Júnior, Astrogildo Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Leis 10.639/03 e 11.645/08
Políticas de ações afirmativas
Desafios da educação étnico-racial
Racial discrimination
Education
Health
Challenges of ethnic-racial education
Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08
Politiques d'action positive
Les défis de l'éducation ethno-raciale
topic Leis 10.639/03 e 11.645/08
Políticas de ações afirmativas
Desafios da educação étnico-racial
Racial discrimination
Education
Health
Challenges of ethnic-racial education
Lois 10.639 / 03 et 11.645 / 08
Politiques d'action positive
Les défis de l'éducation ethno-raciale
description The interview given by Prof. Altair dos Santos Lira, addresses issues related to racism and discrimination. It reflects on the role of Universities in anti-racist training. In his analysis. Altair dos Santos Lira discusses the role of Law 10.639 / 03 in the context of educational policies, highlighting the possibilities of reverberating this Law to other fields. He focuses on the field of Education and health, problematizing the historical and current clashes of an effective policy to combat racism, prejudice and racial discrimination.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020
10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v9nEspeciala2020-58020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/58020/30161
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 Núm. Especial (2020); 843-850
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 9 No. Especial (2020); 843-850
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 9 n. Especial (2020); 843-850
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959809622016