The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
Texto Completo: | http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/166 |
Resumo: | This study aims to understand how the discursive formation of the LGBT subject occurs on a communication strategy of the Carrefour multinational, the primer “ Valorizamos a diversidade”. Starting from bibliographical research about social communication as a space of dispute of senses), this study intends to approximate the area of public relations with the studies of gender, prospecting how this new strategies are part of a process of redefinition of communicative practices on organizations, which becomes to act towards the recognition of the gender issues. Through the methodological assumptions presented in Pêcheaux (1988), this study is also an exercise about the gender discourse analysis on the organizations. By this perspective, this process is understood as a symbolic change in the meanings that the organizations attribute to their strategies and also a place that benefits the recognition and visibility of the LGBT sociocultural group in those places. |
id |
CLAEC-1_f57b8093b1fd42664d21c723341c4637 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/166 |
network_acronym_str |
CLAEC-1 |
network_name_str |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
repository_id_str |
|
spelling |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategyEl lugar de sujetos: una análisis de la questión de diversidad de género en estrategia de comunicación de CarrefourO lugar dos sujeitos: uma análise da questão da diversidade de gênero em estratégia de comunicação do CarrefourCommunicationGender DiversityOrganizationsDiscourse analysisComunicacióndiversidad de géneroorganizacionesanálisis del discursoComunicaçãoDiversidade de gêneroOrganizaçõesAnálise do discurso.This study aims to understand how the discursive formation of the LGBT subject occurs on a communication strategy of the Carrefour multinational, the primer “ Valorizamos a diversidade”. Starting from bibliographical research about social communication as a space of dispute of senses), this study intends to approximate the area of public relations with the studies of gender, prospecting how this new strategies are part of a process of redefinition of communicative practices on organizations, which becomes to act towards the recognition of the gender issues. Through the methodological assumptions presented in Pêcheaux (1988), this study is also an exercise about the gender discourse analysis on the organizations. By this perspective, this process is understood as a symbolic change in the meanings that the organizations attribute to their strategies and also a place that benefits the recognition and visibility of the LGBT sociocultural group in those places.Este estudio tiene como objetivo comprender cómo es la formación discursiva de la construcción del sujeto LGBT en una estrategia de comunicación de la multinacional Carrefour, el folleto "Valoramos la diversidad." A partir de la literatura sobre los medios de comunicación como un espacio de sentidos de disputa, este estudio pretende abordar el ámbito de las relaciones públicas con los estudios de género, la prospección en qué medida estas nuevas estrategias son parte de un proceso de reformulación de las prácticas comunicativas en organizaciones, que ahora operan en favor del reconocimiento de las cuestiones de género. Através de los supuestos metodológicos presentes en Pêcheaux (1988), este estudio es también un ejercicio en el análisis del discurso de género en las organizaciones. En esta perspectiva, se entiende este proceso como un cambio simbólico en la forma en que las organizaciones dan a sus estrategias y, al mismo tiempo, un espacio que favorece el reconocimiento y la visibilidad del grupo sócio-culturales LGBT en estos espacios.Este estudo tem por objetivo compreender como se dá a formação discursiva da construção do sujeito LGBT em uma estratégia de comunicação da multinacional Carrefour, a cartilha “Valorizamos a diversidade”. Partindo-se do levantamento bibliográfico sobre a comunicação social enquanto espaço de disputa de sentidos, este estudo procura aproximar a área das relações públicas com os estudos de gênero, prospectando em que medida essas novas estratégias são parte de um processo de ressignificação de práticas comunicativas nas organizações, que passam a atuar em prol de um reconhecimento das questões de gênero. Através dos pressupostos metodológicos presentes em Pêcheaux (1988), este estudo também é um exercício sobre a análise do discurso do gênero nas organizações. Nessa perspectiva, entende-se esse processo como uma mudança simbólica nos sentidos que as organizações dão a suas estratégias e, ao mesmo tempo, um espaço que favorece o reconhecimento e visibilidade do grupo sociocultural LGBT nestes espaços.Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura2016-10-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/16610.23899/relacult.v2i02.166RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 2 n. 02 (2016); 26-362525-787010.23899/relacult.v2i02reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedadeinstname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)instacron:CLAECporhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/166/95Copyright (c) 2016 Karen Greco Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Karen Greco2017-05-20T19:52:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/166Revistahttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/indexONGhttp://periodicos.claec.org/index.php/relacult/oairelacult@claec.org || periodicos@claec.org2525-78702525-7870opendoar:2017-05-20T19:52:13RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy El lugar de sujetos: una análisis de la questión de diversidad de género en estrategia de comunicación de Carrefour O lugar dos sujeitos: uma análise da questão da diversidade de gênero em estratégia de comunicação do Carrefour |
title |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
spellingShingle |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy Soares, Karen Greco Communication Gender Diversity Organizations Discourse analysis Comunicación diversidad de género organizaciones análisis del discurso Comunicação Diversidade de gênero Organizações Análise do discurso. |
title_short |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
title_full |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
title_fullStr |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
title_full_unstemmed |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
title_sort |
The place of the subjects: an analysis of the diversity of gender issue in Carrefour communication strategy |
author |
Soares, Karen Greco |
author_facet |
Soares, Karen Greco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Karen Greco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication Gender Diversity Organizations Discourse analysis Comunicación diversidad de género organizaciones análisis del discurso Comunicação Diversidade de gênero Organizações Análise do discurso. |
topic |
Communication Gender Diversity Organizations Discourse analysis Comunicación diversidad de género organizaciones análisis del discurso Comunicação Diversidade de gênero Organizações Análise do discurso. |
description |
This study aims to understand how the discursive formation of the LGBT subject occurs on a communication strategy of the Carrefour multinational, the primer “ Valorizamos a diversidade”. Starting from bibliographical research about social communication as a space of dispute of senses), this study intends to approximate the area of public relations with the studies of gender, prospecting how this new strategies are part of a process of redefinition of communicative practices on organizations, which becomes to act towards the recognition of the gender issues. Through the methodological assumptions presented in Pêcheaux (1988), this study is also an exercise about the gender discourse analysis on the organizations. By this perspective, this process is understood as a symbolic change in the meanings that the organizations attribute to their strategies and also a place that benefits the recognition and visibility of the LGBT sociocultural group in those places. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/166 10.23899/relacult.v2i02.166 |
url |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/166 |
identifier_str_mv |
10.23899/relacult.v2i02.166 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/166/95 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Karen Greco Soares info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Karen Greco Soares |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora CLAEC - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura |
dc.source.none.fl_str_mv |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade; v. 2 n. 02 (2016); 26-36 2525-7870 10.23899/relacult.v2i02 reponame:RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade instname:Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) instacron:CLAEC |
instname_str |
Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) |
instacron_str |
CLAEC |
institution |
CLAEC |
reponame_str |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
collection |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade |
repository.name.fl_str_mv |
RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade - Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) |
repository.mail.fl_str_mv |
relacult@claec.org || periodicos@claec.org |
_version_ |
1808042487871176704 |