O Novo Ensino Médio no Espírito Santo: os desafios de diretores/as escolares
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1471 |
Resumo: | The article brings research data on the implementation of the New High School (NEM) in the state network of Espírito Santo, from data survey conducted through documentary analysis and semi-structured interviews with headmasters of 16 high schools that started the NEM in 2019. The experience of Espírito Santo is unique because it started the NEM in schools that previously offered the Escola Viva, which has common aspects with the NEM regarding the diversified part of the curriculum, that is, the subjects Life Project, electives and guided study planned in the perspective of leveraging the protagonism and entrepreneurship in the lives of young people. The reports of the interviewed headteachers reveal a consonance with the principles of the reform, despite facing problems of different natures that complicate school management. However, these problems are seen as altruistic challenges by managers selected by the Secretary of Education for their managerialist and voluntarist profile. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) |
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O Novo Ensino Médio no Espírito Santo: os desafios de diretores/as escolaresNEMGestão escolarReformaDiretor/aThe article brings research data on the implementation of the New High School (NEM) in the state network of Espírito Santo, from data survey conducted through documentary analysis and semi-structured interviews with headmasters of 16 high schools that started the NEM in 2019. The experience of Espírito Santo is unique because it started the NEM in schools that previously offered the Escola Viva, which has common aspects with the NEM regarding the diversified part of the curriculum, that is, the subjects Life Project, electives and guided study planned in the perspective of leveraging the protagonism and entrepreneurship in the lives of young people. The reports of the interviewed headteachers reveal a consonance with the principles of the reform, despite facing problems of different natures that complicate school management. However, these problems are seen as altruistic challenges by managers selected by the Secretary of Education for their managerialist and voluntarist profile. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)El artículo trae datos de la investigación sobre la implementación de la Nueva Escuela Secundaria (NEM) en la red estatal de Espírito Santo, a partir del relevamiento de datos realizado a través del análisis documental y de entrevistas semiestructuradas con directores de 16 escuelas secundarias que iniciaron el NEM en 2019. La experiencia de Espírito Santo es única porque puso en marcha el NEM en escuelas que anteriormente ofrecían la Escuela Viva que tiene aspectos comunes con el NEM en cuanto a la parte diversificada del currículo, es decir, las disciplinas Proyecto de Vida, las electivas y el estudio orientado planificado en la perspectiva de potenciar el protagonismo y el emprendimiento en la vida de los jóvenes. Los informes de los directores entrevistados revelan una consonancia con los principios de la reforma, a pesar de enfrentarse a problemas de distinta naturaleza que complican la gestión escolar. Sin embargo, estos problemas son vistos como desafíos altruistas por los directivos seleccionados por el Gobierno de Educación por su perfil gerencial y voluntarista.O artigo traz dados de pesquisa sobre a implantação do Novo Ensino Médio – NEM na rede estadual do Espírito Santo, a partir de levantamento realizado por análise documental e entrevista semiestruturada com diretores/as de 16 escolas de ensino médio, que iniciaram o NEM em 2019. A experiência do Espírito Santo é singular porque iniciou o NEM nas escolas que anteriormente ofertavam a Escola Viva, com aspectos comuns na parte diversificada do currículo – projeto de vida, eletivas e estudo orientado –, buscando alavancar o protagonismo e o empreendedorismo na vida dos/as jovens. Os relatos dos/as diretores/as entrevistados/as revelam uma consonância com os princípios da reforma, não obstante enfrentarem problemas maiores em razão da pandemia, que são encarados como desafios altruísticos por gestores/as selecionados/as pela Secretaria de Educação por seus perfis gerencialistas e voluntaristas.CNTE2022-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/147110.22420/rde.v16i35.1471Retratos da Escola; v. 16 n. 35 (2022): A implementação do Novo Ensino Médio nos estados; 443-4612238-439110.22420/rde.v16i35reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1471/1116Ferreira, Eliza BartolozziCypriano, Alessandra Martins Constantinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-17T19:31:30Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1471Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-04T15:50:55.797792Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
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