Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aquino dos Santos, Cynara Fernanda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moraes Corrêa, Sérgio Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629
Resumo: This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society.  For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context?  This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South.  Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject.  This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará.
id CNTE-1_4a9a268f51d7aac89b87703674fd14c7
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.Estudios decoloniales:: aportes para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico.Estudos decoloniais: pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônicoEstudos decoloniaisEpistemologias do SulEducação rural-ribeirinha na AmazôniaEstudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica.Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education.This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society.  For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context?  This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South.  Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject.  This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará.Este artículo analiza las contribuciones de los estudios decoloniales para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico de la sociedad brasileña. Para eso, la pregunta central es, ¿cuáles son los aportes de los estudios decoloniales para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico? Este texto se enfoca em uma reflexión de orden epistemológica, enfatizando los estudios decoloniales, pero también entrelaza um diálogo com las Epistemologías del Sur. Dada esta delimitación, el artículo se basa de uma pesquisa bibliográfica, presentando resultados de uma investigación de revisión de la literatura sobre el tema. Este artículo es parte de uma investigación de maestría em educación, em curso, del Programa de Posgrado de la Universidade do Estado do Pará.Este artigo tem como pergunta central: quais as contribuições dos estudos decoloniais para imaginar pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônico? O texto centra-se numa reflexão de ordem epistemológica, dando ênfase aos estudos decoloniais, em diálogo com as Epistemologias do Sul. A partir de pesquisa bibliográfica e revisão da literatura sobre o assunto, foi possível identificar que os estudos decoloniais contribuem com o protagonismo científico, educacional e cultural dos movimentos sociais de populações do campo, ribeirinhos, quilombolas e povos originários. Contribuem igualmente com o compromisso epistêmico, ético, político e social na construção de outras teorias e práticas pedagógicas decoloniais que dialoguem com os modos de vida e as diferentes complexidades inerentes a esses contextos, a partir de uma postura intercultural crítica e responsável em relação aos saberes educativos e culturais das margens da Amazônia.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/162910.22420/rde.v16i36.1629Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1051-10712238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629/1149Aquino dos Santos, Cynara FernandaMoraes Corrêa, Sérgio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:08Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:08Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
Estudios decoloniales:: aportes para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico.
Estudos decoloniais: pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônico
title Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
spellingShingle Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
Aquino dos Santos, Cynara Fernanda
Estudos decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação rural-ribeirinha na Amazônia
Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica.
Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education.
title_short Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
title_full Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
title_fullStr Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
title_full_unstemmed Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
title_sort Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
author Aquino dos Santos, Cynara Fernanda
author_facet Aquino dos Santos, Cynara Fernanda
Moraes Corrêa, Sérgio Roberto
author_role author
author2 Moraes Corrêa, Sérgio Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aquino dos Santos, Cynara Fernanda
Moraes Corrêa, Sérgio Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação rural-ribeirinha na Amazônia
Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica.
Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education.
topic Estudos decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação rural-ribeirinha na Amazônia
Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica.
Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education.
description This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society.  For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context?  This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South.  Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject.  This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629
10.22420/rde.v16i36.1629
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629
identifier_str_mv 10.22420/rde.v16i36.1629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629/1149
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1051-1071
2238-4391
10.22420/rde.v16i36
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340514562048