Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629 |
Resumo: | This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society. For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context? This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South. Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject. This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará. |
id |
CNTE-1_4a9a268f51d7aac89b87703674fd14c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context.Estudios decoloniales:: aportes para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico.Estudos decoloniais: pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônicoEstudos decoloniaisEpistemologias do SulEducação rural-ribeirinha na AmazôniaEstudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica.Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education.This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society. For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context? This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South. Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject. This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará.Este artículo analiza las contribuciones de los estudios decoloniales para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico de la sociedad brasileña. Para eso, la pregunta central es, ¿cuáles son los aportes de los estudios decoloniales para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico? Este texto se enfoca em uma reflexión de orden epistemológica, enfatizando los estudios decoloniales, pero también entrelaza um diálogo com las Epistemologías del Sur. Dada esta delimitación, el artículo se basa de uma pesquisa bibliográfica, presentando resultados de uma investigación de revisión de la literatura sobre el tema. Este artículo es parte de uma investigación de maestría em educación, em curso, del Programa de Posgrado de la Universidade do Estado do Pará.Este artigo tem como pergunta central: quais as contribuições dos estudos decoloniais para imaginar pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônico? O texto centra-se numa reflexão de ordem epistemológica, dando ênfase aos estudos decoloniais, em diálogo com as Epistemologias do Sul. A partir de pesquisa bibliográfica e revisão da literatura sobre o assunto, foi possível identificar que os estudos decoloniais contribuem com o protagonismo científico, educacional e cultural dos movimentos sociais de populações do campo, ribeirinhos, quilombolas e povos originários. Contribuem igualmente com o compromisso epistêmico, ético, político e social na construção de outras teorias e práticas pedagógicas decoloniais que dialoguem com os modos de vida e as diferentes complexidades inerentes a esses contextos, a partir de uma postura intercultural crítica e responsável em relação aos saberes educativos e culturais das margens da Amazônia.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/162910.22420/rde.v16i36.1629Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1051-10712238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629/1149Aquino dos Santos, Cynara FernandaMoraes Corrêa, Sérgio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:08Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:08Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. Estudios decoloniales:: aportes para imaginar pedagogías otras em el contexto rural-ribereño amazónico. Estudos decoloniais: pedagogias outras no contexto rural-ribeirinho amazônico |
title |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
spellingShingle |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. Aquino dos Santos, Cynara Fernanda Estudos decoloniais Epistemologias do Sul Educação rural-ribeirinha na Amazônia Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica. Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education. |
title_short |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
title_full |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
title_fullStr |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
title_full_unstemmed |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
title_sort |
Decolonial Studies: : Contributions to Imagine Other Pedagogies in the Amazon Riverside Rural Context. |
author |
Aquino dos Santos, Cynara Fernanda |
author_facet |
Aquino dos Santos, Cynara Fernanda Moraes Corrêa, Sérgio Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Moraes Corrêa, Sérgio Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino dos Santos, Cynara Fernanda Moraes Corrêa, Sérgio Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos decoloniais Epistemologias do Sul Educação rural-ribeirinha na Amazônia Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica. Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education. |
topic |
Estudos decoloniais Epistemologias do Sul Educação rural-ribeirinha na Amazônia Estudios decoloniales. Epistemologías del Sur. Educación rural-ribereña amazónica. Decolonial studies. Southern Epistemologies. Rural-riverside Amazonian Education. |
description |
This article analyzes the contributions of decolonial studies in order to imagine other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context of Brazilian society. For this, the central question is taken: what contributions of decolonial studies to imagining other pedagogies in the rural-riverside Amazonian context? This text focuses on na epistemological reflection, emphasizing decolonial studies, but also intertwines a dialogue with the Epistemologies of the South. Given this delimitation, the article is based on a bibliographic research, presenting results of a literature review about the subject. This article is part of a master’s research in education, until in progress, in the Postgraduate Program of the Universidade do Estado do Pará. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629 10.22420/rde.v16i36.1629 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v16i36.1629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1629/1149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1051-1071 2238-4391 10.22420/rde.v16i36 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340514562048 |