The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361 |
Resumo: | This article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power. |
id |
SBEnBio_666c540f89f5fe64cb2a0667fa3c6379 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/361 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial PedagogiesEl sur como horizonte epistemológico: de la producción de conocimientos a las Pedagogías DecolonialesO sul enquanto horizonte epistemológico: da produção de conhecimentos às Pedagogias DecoloniaisInterculturalidade CríticaEducação em CiênciasEstudos DecoloniaisPedagogias DecoloniaisEpistemologias do SulEducação Científica e TecnológicaCritical InterculturalityScience EducationDecolonial StudiesDecolonial PedagogiesSouthern EpistemologiesInterculturalidad CríticaEnseñanza de las cienciasEstudios DecolonialesPedagogías DecolonialesEpistemologías del surScientific and Technological EducationThis article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power.Este trabajo integra una investigación doctoral y propone reflexiones sobre las formas de producción y validación del conocimiento de la ciencia moderna, considerando que está anclado en una dinámica colonial basada en el racismo estructural, el patriarcado y el capitalismo. Nos preguntamos qué efectos tienen estas epistemologías en la educación científica y las implicaciones en este campo de enseñanza y investigación. Señalamos las Epistemologías del Sur como un horizonte epistemológico y la Interculturalidad Crítica como una posibilidad para anunciar una enseñanza de ciencias decolonial, guiando la horizontalidad del conocimiento desde posiciones contrarias a las injusticias sociales. Finalmente, destacamos la urgencia del diálogo entre la Ciencia y las periferias, debido a los discursos anti-científicos fortalecidos por grupos de gran poder político.Este trabalho integra uma pesquisa de doutorado e propõe reflexões sobre formas de produção e validação de conhecimentos da Ciência Moderna, considerando que ela está ancorada em uma dinâmica colonial pautada no racismo estrutural, no patriarcado e no capitalismo. Questionamos quais efeitos essas epistemologias produzem na educação em ciências e apontamos as implicações nesse campo de ensino e pesquisa. Indicamos as Epistemologias do Sul enquanto horizonte epistemológico e a Interculturalidade Crítica como possibilidade para anunciar um ensino de ciências decolonial, pautando a horizontalidade de conhecimentos a partir de posturas contrárias as injustiças sociais. Por fim, destacamos a urgência do diálogo entre a Ciência e as periferias, em virtude de discursos anticientíficos fortalecidos a partir de grupos de grande poder político.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/36110.46667/renbio.v14i1.361SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 680-6992763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361/172BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaurio, Michel SoaresCassiani, Suzani Giraldi, Patricia Montanari2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/361Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies El sur como horizonte epistemológico: de la producción de conocimientos a las Pedagogías Decoloniales O sul enquanto horizonte epistemológico: da produção de conhecimentos às Pedagogias Decoloniais |
title |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
spellingShingle |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies Caurio, Michel Soares Interculturalidade Crítica Educação em Ciências Estudos Decoloniais Pedagogias Decoloniais Epistemologias do Sul Educação Científica e Tecnológica Critical Interculturality Science Education Decolonial Studies Decolonial Pedagogies Southern Epistemologies Interculturalidad Crítica Enseñanza de las ciencias Estudios Decoloniales Pedagogías Decoloniales Epistemologías del sur Scientific and Technological Education |
title_short |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
title_full |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
title_fullStr |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
title_full_unstemmed |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
title_sort |
The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies |
author |
Caurio, Michel Soares |
author_facet |
Caurio, Michel Soares Cassiani, Suzani Giraldi, Patricia Montanari |
author_role |
author |
author2 |
Cassiani, Suzani Giraldi, Patricia Montanari |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caurio, Michel Soares Cassiani, Suzani Giraldi, Patricia Montanari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interculturalidade Crítica Educação em Ciências Estudos Decoloniais Pedagogias Decoloniais Epistemologias do Sul Educação Científica e Tecnológica Critical Interculturality Science Education Decolonial Studies Decolonial Pedagogies Southern Epistemologies Interculturalidad Crítica Enseñanza de las ciencias Estudios Decoloniales Pedagogías Decoloniales Epistemologías del sur Scientific and Technological Education |
topic |
Interculturalidade Crítica Educação em Ciências Estudos Decoloniais Pedagogias Decoloniais Epistemologias do Sul Educação Científica e Tecnológica Critical Interculturality Science Education Decolonial Studies Decolonial Pedagogies Southern Epistemologies Interculturalidad Crítica Enseñanza de las ciencias Estudios Decoloniales Pedagogías Decoloniales Epistemologías del sur Scientific and Technological Education |
description |
This article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361 10.46667/renbio.v14i1.361 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.361 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361/172 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 680-699 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866948431872 |