The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caurio, Michel Soares
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cassiani, Suzani, Giraldi, Patricia Montanari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361
Resumo: This article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power.
id SBEnBio_666c540f89f5fe64cb2a0667fa3c6379
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/361
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial PedagogiesEl sur como horizonte epistemológico: de la producción de conocimientos a las Pedagogías DecolonialesO sul enquanto horizonte epistemológico: da produção de conhecimentos às Pedagogias DecoloniaisInterculturalidade CríticaEducação em CiênciasEstudos DecoloniaisPedagogias DecoloniaisEpistemologias do SulEducação Científica e TecnológicaCritical InterculturalityScience EducationDecolonial StudiesDecolonial PedagogiesSouthern EpistemologiesInterculturalidad CríticaEnseñanza de las cienciasEstudios DecolonialesPedagogías DecolonialesEpistemologías del surScientific and Technological EducationThis article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power.Este trabajo integra una investigación doctoral y propone reflexiones sobre las formas de producción y validación del conocimiento de la ciencia moderna, considerando que está anclado en una dinámica colonial basada en el racismo estructural, el patriarcado y el capitalismo. Nos preguntamos qué efectos tienen estas epistemologías en la educación científica y las implicaciones en este campo de enseñanza y investigación. Señalamos las Epistemologías del Sur como un horizonte epistemológico y la Interculturalidad Crítica como una posibilidad para anunciar una enseñanza de ciencias decolonial, guiando la horizontalidad del conocimiento desde posiciones contrarias a las injusticias sociales. Finalmente, destacamos la urgencia del diálogo entre la Ciencia y las periferias, debido a los discursos anti-científicos fortalecidos por grupos de gran poder político.Este trabalho integra uma pesquisa de doutorado e propõe reflexões sobre formas de produção e validação de conhecimentos da Ciência Moderna, considerando que ela está ancorada em uma dinâmica colonial pautada no racismo estrutural, no patriarcado e no capitalismo. Questionamos quais efeitos essas epistemologias produzem na educação em ciências e apontamos as implicações nesse campo de ensino e pesquisa. Indicamos as Epistemologias do Sul enquanto horizonte epistemológico e a Interculturalidade Crítica como possibilidade para anunciar um ensino de ciências decolonial, pautando a horizontalidade de conhecimentos a partir de posturas contrárias as injustiças sociais. Por fim, destacamos a urgência do diálogo entre a Ciência e as periferias, em virtude de discursos anticientíficos fortalecidos a partir de grupos de grande poder político.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/36110.46667/renbio.v14i1.361SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 680-6992763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361/172BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaurio, Michel SoaresCassiani, Suzani Giraldi, Patricia Montanari2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/361Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
El sur como horizonte epistemológico: de la producción de conocimientos a las Pedagogías Decoloniales
O sul enquanto horizonte epistemológico: da produção de conhecimentos às Pedagogias Decoloniais
title The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
spellingShingle The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
Caurio, Michel Soares
Interculturalidade Crítica
Educação em Ciências
Estudos Decoloniais
Pedagogias Decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação Científica e Tecnológica
Critical Interculturality
Science Education
Decolonial Studies
Decolonial Pedagogies
Southern Epistemologies
Interculturalidad Crítica
Enseñanza de las ciencias
Estudios Decoloniales
Pedagogías Decoloniales
Epistemologías del sur
Scientific and Technological Education
title_short The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
title_full The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
title_fullStr The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
title_full_unstemmed The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
title_sort The south as an epistemological horizon: from the production of knowledge to Decolonial Pedagogies
author Caurio, Michel Soares
author_facet Caurio, Michel Soares
Cassiani, Suzani
Giraldi, Patricia Montanari
author_role author
author2 Cassiani, Suzani
Giraldi, Patricia Montanari
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caurio, Michel Soares
Cassiani, Suzani
Giraldi, Patricia Montanari
dc.subject.por.fl_str_mv Interculturalidade Crítica
Educação em Ciências
Estudos Decoloniais
Pedagogias Decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação Científica e Tecnológica
Critical Interculturality
Science Education
Decolonial Studies
Decolonial Pedagogies
Southern Epistemologies
Interculturalidad Crítica
Enseñanza de las ciencias
Estudios Decoloniales
Pedagogías Decoloniales
Epistemologías del sur
Scientific and Technological Education
topic Interculturalidade Crítica
Educação em Ciências
Estudos Decoloniais
Pedagogias Decoloniais
Epistemologias do Sul
Educação Científica e Tecnológica
Critical Interculturality
Science Education
Decolonial Studies
Decolonial Pedagogies
Southern Epistemologies
Interculturalidad Crítica
Enseñanza de las ciencias
Estudios Decoloniales
Pedagogías Decoloniales
Epistemologías del sur
Scientific and Technological Education
description This article integrates a doctoral research and proposes thoughts about the forms of knowledge production and validation in Modern Science, considering that it is based in a colonial logic, based on structural racism, patriarchy and capitalism. We also question what effects do these epistemologies have on science education and we point out the implications in this field of teaching and research. We propose the Epistemologies of the South as an epistemological horizon and Critical Interculturality as a possibility for decolonial science education, guiding the horizontality of knowledge from positions contrary to social injustices. Finally, we highlight the urgent opening a dialogue between Science and the peripheries, due to anti-scientific discourses gaining strength from groups that currently have great political power.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361
10.46667/renbio.v14i1.361
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.361
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/361/172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 680-699
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 680-699
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866948431872