Gender relations in the classroom: memories of youth and adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza de Menezes, Cristiane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Machado Fiuza Fialho, Lia, dos Santos Machado, Charliton José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Retratos da Escola (Online)
Texto Completo: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511
Resumo: This article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine.
id CNTE-1_96c8bb9c29a69ff9e852766c865134ae
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1511
network_acronym_str CNTE-1
network_name_str Retratos da Escola (Online)
repository_id_str
spelling Gender relations in the classroom: memories of youth and adults Relaciones de género en el aula: memorias de jóvenes y adultos Relações de gênero na sala de aula: memórias de jovens e adultosRelações de GêneroHistória CulturalHistória OralEducação de Jovens e AdultosRelaciones de GéneroHistoria CulturalHistoria OralEducación de Jóvenes y AdultosGender RelationCultural HistoryOral historyYouth and Adult EducationThis article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine.El artículo tiene como objetivo analizar las relaciones de género en el cotidiano de las escuelas de Paraíba a partir de las memorias de la escolarización de niños y hombres matriculados en clases de Educación de Jóvenes y Adultos. Basada en la Historia Cultural y, más específicamente, en los estudios de género, la investigación utiliza la metodología de la Historia Oral Temática, con entrevistas con diez estudiantes varones de escuelas públicas ubicadas en João Pessoa, Paraíba. Los resultados indican que, si bien las relaciones de género han sufrido profundos cambios en las últimas décadas, los recuerdos de los estudiantes sobre su proceso de escolarización entre las décadas de 1950 y 2000 revelan, al interior de las escuelas, una concepción de que existía una supuesta “naturaleza” diferente para los sexos, que determinó comportamientos diferentes para hombres y mujeres. Predominó la opinión de que los niños serían más propensos al desorden, mientras que las niñas estarían más dedicadas a los estudios, por lo que se concluye que esta percepción contribuye al mantenimiento de la demarcación de fronteras entre lo femenino y lo masculino en el cotidiano escolar.O artigo analisa as relações de gênero em escolas paraibanas, a partir das memórias da escolarização de rapazes e homens na Educação de Jovens e Adultos. Com pesquisa fundamentada na História Cultural, especificamente nos estudos de gênero, utilizou-se a metodologia da História Oral temática, com entrevistas de dez estudantes do sexo masculino de escolas públicas de João Pessoa, Paraíba. As memórias dos estudantes sobre sua escolarização (entre anos 1950 e 2000), desvelam a concepção de que existiria uma suposta ‘natureza’ distinta para os sexos biológicos, determinando comportamentos de homens e mulheres. Assim, garotos seriam propensos à bagunça, enquanto garotas seriam dedicadas aos estudos. Conclui-se que essa percepção contribui para a manutenção de fronteiras entre o feminino e o masculino no cotidiano escolar.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/151110.22420/rde.v16i36.1511Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1091-11082238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511/1151Souza de Menezes, CristianeMachado Fiuza Fialho, Liados Santos Machado, Charliton Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:44Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1511Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:44Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
Relaciones de género en el aula: memorias de jóvenes y adultos
Relações de gênero na sala de aula: memórias de jovens e adultos
title Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
spellingShingle Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
Souza de Menezes, Cristiane
Relações de Gênero
História Cultural
História Oral
Educação de Jovens e Adultos
Relaciones de Género
Historia Cultural
Historia Oral
Educación de Jóvenes y Adultos
Gender Relation
Cultural History
Oral history
Youth and Adult Education
title_short Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
title_full Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
title_fullStr Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
title_full_unstemmed Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
title_sort Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
author Souza de Menezes, Cristiane
author_facet Souza de Menezes, Cristiane
Machado Fiuza Fialho, Lia
dos Santos Machado, Charliton José
author_role author
author2 Machado Fiuza Fialho, Lia
dos Santos Machado, Charliton José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza de Menezes, Cristiane
Machado Fiuza Fialho, Lia
dos Santos Machado, Charliton José
dc.subject.por.fl_str_mv Relações de Gênero
História Cultural
História Oral
Educação de Jovens e Adultos
Relaciones de Género
Historia Cultural
Historia Oral
Educación de Jóvenes y Adultos
Gender Relation
Cultural History
Oral history
Youth and Adult Education
topic Relações de Gênero
História Cultural
História Oral
Educação de Jovens e Adultos
Relaciones de Género
Historia Cultural
Historia Oral
Educación de Jóvenes y Adultos
Gender Relation
Cultural History
Oral history
Youth and Adult Education
description This article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511
10.22420/rde.v16i36.1511
url https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511
identifier_str_mv 10.22420/rde.v16i36.1511
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511/1151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CNTE
publisher.none.fl_str_mv CNTE
dc.source.none.fl_str_mv Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1091-1108
2238-4391
10.22420/rde.v16i36
reponame:Retratos da Escola (Online)
instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron:CNTE
instname_str Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
instacron_str CNTE
institution CNTE
reponame_str Retratos da Escola (Online)
collection Retratos da Escola (Online)
repository.name.fl_str_mv Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)
repository.mail.fl_str_mv lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com
_version_ 1793890340478910464