Gender relations in the classroom: memories of youth and adults
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Retratos da Escola (Online) |
Texto Completo: | https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511 |
Resumo: | This article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine. |
id |
CNTE-1_96c8bb9c29a69ff9e852766c865134ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1511 |
network_acronym_str |
CNTE-1 |
network_name_str |
Retratos da Escola (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults Relaciones de género en el aula: memorias de jóvenes y adultos Relações de gênero na sala de aula: memórias de jovens e adultosRelações de GêneroHistória CulturalHistória OralEducação de Jovens e AdultosRelaciones de GéneroHistoria CulturalHistoria OralEducación de Jóvenes y AdultosGender RelationCultural HistoryOral historyYouth and Adult EducationThis article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine.El artículo tiene como objetivo analizar las relaciones de género en el cotidiano de las escuelas de Paraíba a partir de las memorias de la escolarización de niños y hombres matriculados en clases de Educación de Jóvenes y Adultos. Basada en la Historia Cultural y, más específicamente, en los estudios de género, la investigación utiliza la metodología de la Historia Oral Temática, con entrevistas con diez estudiantes varones de escuelas públicas ubicadas en João Pessoa, Paraíba. Los resultados indican que, si bien las relaciones de género han sufrido profundos cambios en las últimas décadas, los recuerdos de los estudiantes sobre su proceso de escolarización entre las décadas de 1950 y 2000 revelan, al interior de las escuelas, una concepción de que existía una supuesta “naturaleza” diferente para los sexos, que determinó comportamientos diferentes para hombres y mujeres. Predominó la opinión de que los niños serían más propensos al desorden, mientras que las niñas estarían más dedicadas a los estudios, por lo que se concluye que esta percepción contribuye al mantenimiento de la demarcación de fronteras entre lo femenino y lo masculino en el cotidiano escolar.O artigo analisa as relações de gênero em escolas paraibanas, a partir das memórias da escolarização de rapazes e homens na Educação de Jovens e Adultos. Com pesquisa fundamentada na História Cultural, especificamente nos estudos de gênero, utilizou-se a metodologia da História Oral temática, com entrevistas de dez estudantes do sexo masculino de escolas públicas de João Pessoa, Paraíba. As memórias dos estudantes sobre sua escolarização (entre anos 1950 e 2000), desvelam a concepção de que existiria uma suposta ‘natureza’ distinta para os sexos biológicos, determinando comportamentos de homens e mulheres. Assim, garotos seriam propensos à bagunça, enquanto garotas seriam dedicadas aos estudos. Conclui-se que essa percepção contribui para a manutenção de fronteiras entre o feminino e o masculino no cotidiano escolar.CNTE2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/151110.22420/rde.v16i36.1511Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1091-11082238-439110.22420/rde.v16i36reponame:Retratos da Escola (Online)instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)instacron:CNTEporhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511/1151Souza de Menezes, CristianeMachado Fiuza Fialho, Liados Santos Machado, Charliton Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-30T18:25:44Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1511Revistahttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rdeONGhttps://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/oailscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com2238-43911982-131Xopendoar:2023-01-30T18:25:44Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults Relaciones de género en el aula: memorias de jóvenes y adultos Relações de gênero na sala de aula: memórias de jovens e adultos |
title |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
spellingShingle |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults Souza de Menezes, Cristiane Relações de Gênero História Cultural História Oral Educação de Jovens e Adultos Relaciones de Género Historia Cultural Historia Oral Educación de Jóvenes y Adultos Gender Relation Cultural History Oral history Youth and Adult Education |
title_short |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
title_full |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
title_fullStr |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
title_full_unstemmed |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
title_sort |
Gender relations in the classroom: memories of youth and adults |
author |
Souza de Menezes, Cristiane |
author_facet |
Souza de Menezes, Cristiane Machado Fiuza Fialho, Lia dos Santos Machado, Charliton José |
author_role |
author |
author2 |
Machado Fiuza Fialho, Lia dos Santos Machado, Charliton José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza de Menezes, Cristiane Machado Fiuza Fialho, Lia dos Santos Machado, Charliton José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações de Gênero História Cultural História Oral Educação de Jovens e Adultos Relaciones de Género Historia Cultural Historia Oral Educación de Jóvenes y Adultos Gender Relation Cultural History Oral history Youth and Adult Education |
topic |
Relações de Gênero História Cultural História Oral Educação de Jovens e Adultos Relaciones de Género Historia Cultural Historia Oral Educación de Jóvenes y Adultos Gender Relation Cultural History Oral history Youth and Adult Education |
description |
This article analyzes gender relations in the daily life of schools in Paraíba from the memories of the schooling of boys and men enrolled in classes of Youth and Adult Education. Based on Cultural History and, more specifically, on gender studies, the research uses the thematic Oral History methodology, with interviews with ten male students from public schools located in João Pessoa, Paraíba. The results indicate that, although gender relations have undergone profound changes in recent decades, students' memories of their schooling process between the 1950s and the 2000s reveal, within schools, a conception that there was a supposed different “nature” for the sexes, which determined different behavior for men and women. The opinion prevailed those boys would be more prone to mess, while girls would be more dedicated to studies, thus, it is concluded that this perception contributes to the maintenance of the demarcation of borders between the feminine and the masculine in the school routine. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511 10.22420/rde.v16i36.1511 |
url |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511 |
identifier_str_mv |
10.22420/rde.v16i36.1511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1511/1151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
publisher.none.fl_str_mv |
CNTE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Retratos da Escola; v. 16 n. 36 (2022): Cidades que educam e se educam; 1091-1108 2238-4391 10.22420/rde.v16i36 reponame:Retratos da Escola (Online) instname:Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) instacron:CNTE |
instname_str |
Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
instacron_str |
CNTE |
institution |
CNTE |
reponame_str |
Retratos da Escola (Online) |
collection |
Retratos da Escola (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Retratos da Escola (Online) - Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
lscheibe@uol.com.br || rde.esforce.cnte@gmail.com |
_version_ |
1793890340478910464 |