Advertising as Consumer Tool: A Reflection on the New Rules to Respect Anvisa Food and Beverages Containing Ingredients Allergen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deretti, Lucimara
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo
Texto Completo: http://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/88
Resumo: The article looks at advertising as a tool for consumption and the influence it has on people's lives. You have the right to be informed of the characteristics of products and services in order to meet the principle of transparency. Advertising aimed at the sale of goods and services, different from the propaganda that has aimed to influence or modify other people's opinion, regarding particular ideology, Advertising, undoubtedly has the power to persuade consumers to buy a product or service, and even design requirements, however, this inducement can also be used to modify the consumer awareness, such as post-consumer. Also, when speaking specifically of foods, it is known that advertising also has strong influence because the food and drinks are not just requirements for development, but influences the psychological, economic and social people, in this aspect, the surge need and duty to inform and the principle of transparency regarding the composition, characteristics, quality, quantity, price, etc., for all foods, but especially in this study for foods containing allergenic ingredients, allowing the duty to transparency for those people who have food allergies. In this respect it is important to reflect on advertising, their influence, as well as on the labeling of such foods that will be mandatory from the new rules of Anvisa, possessing, vendors, a year to adapt to this new duty information.
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spelling Advertising as Consumer Tool: A Reflection on the New Rules to Respect Anvisa Food and Beverages Containing Ingredients AllergenA Publicidade como Ferramenta de Consumo: Uma Reflexão sobre as Novas Regras da Anvisa à Respeito dos Alimentos e Bebidas que Contém Ingredientes AlergênicosConsumption, Publicity, Advertising, Allergenic ingredients, AnvisaConsumo, Publicidade, Propaganda, Ingredientes alergênicos, AnvisaThe article looks at advertising as a tool for consumption and the influence it has on people's lives. You have the right to be informed of the characteristics of products and services in order to meet the principle of transparency. Advertising aimed at the sale of goods and services, different from the propaganda that has aimed to influence or modify other people's opinion, regarding particular ideology, Advertising, undoubtedly has the power to persuade consumers to buy a product or service, and even design requirements, however, this inducement can also be used to modify the consumer awareness, such as post-consumer. Also, when speaking specifically of foods, it is known that advertising also has strong influence because the food and drinks are not just requirements for development, but influences the psychological, economic and social people, in this aspect, the surge need and duty to inform and the principle of transparency regarding the composition, characteristics, quality, quantity, price, etc., for all foods, but especially in this study for foods containing allergenic ingredients, allowing the duty to transparency for those people who have food allergies. In this respect it is important to reflect on advertising, their influence, as well as on the labeling of such foods that will be mandatory from the new rules of Anvisa, possessing, vendors, a year to adapt to this new duty information.O artigo analisa a publicidade como uma ferramenta para o consumo e a influência que exerce sobre a vida das pessoas. O consumidor tem o direito de ser informado das características dos produtos e serviços, visando o cumprimento do princípio da transparência. A publicidade visa a venda dos produtos e serviços, diferente da propaganda que tem objetivo de influenciar ou modificar a opinião alheia, a respeito de determinada ideologia, A publicidade, sem dúvidas tem poder de persuadir o consumidor para que adquira determinado produto ou serviço, e até mesmo criar necessidades, no entanto, essa persuasão também pode ser utilizada para modificar a consciência do consumidor, como por exemplo, no pósconsumo. Além disso, quando se fala especificamente dos alimentos, sabe-se que a publicidade também tem forte influência, pois os alimentos e bebidas não são apenas necessidades para o desenvolvimento, mas influencia o psicológico, econômico e social das pessoas, neste aspecto, surge a necessidade e dever de informação e o princípio da transparência quanto a composição, características, qualidades, quantidades, preço, etc., para todos os alimentos, mas, em especial, neste estudo, para os alimentos que contém ingredientes alergênicos, viabilizando o dever de transparência para essas pessoas que possuem alergias alimentares. Neste aspecto se faz importante refletir sobre a publicidade, sua influência, assim como, sobre a rotulagem desses alimentos que passa a ser obrigatória, a partir das novas regras de Anvisa, possuindo, os fornecedores, um ano para se adaptarem a este novo dever de informação.Conselho Nacional de Pesquisa e Pos-Graduacao em Direito - CONPEDIDeretti, Lucimara2015-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/8810.26668/IndexLawJournals/2526-0030/2015.v1i1.88Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo; v. 1, n. 1 (2015): JANEIRO-DEZEMRBO; 94-1202526-00302526-0030reponame:Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumoinstname:Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)instacron:CONPEDIporhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/article/view/88/86Direitos autorais 2016 Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-01T19:44:42Zoai:ojs.indexlaw.org:article/88Revistahttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrcONGhttp://www.indexlaw.org/index.php/revistadgrc/oai||indexlawjournals@gmail.com2526-00302526-0030opendoar:2017-03-01T19:44:42Revista de Direito, Globalização e Responsabilidade nas Relações de Consumo - Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito (CONPEDI)false
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