Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buiatti, Renato
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903
Resumo: The present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices.
id CUB_139fa4c8db52e696e782b7745a51ff83
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1903
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de músicaAdministraçãoIndústria musical - BrasilRegistros sonoros - IndústriaMúsica - Brasil - ComercializaçãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThe present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices.O presente trabalho propõe uma reflexão sobre as transformações ocorridas na indústria fonográfica entre a década de 1990 e início dos anos 2000 e o impacto desse movimento na indústria fonográfica brasileira, incluindo seus atores, agentes e organizações do setor. O objetivo da pesquisa é estudar a transformação do mercado fonográfico brasileiro ocorrido à partir da década de 1990 e o impacto causado pela tecnologia nesse processo, identificando como se davam as relações de poder no período, o surgimento de novos atores, agentes e organizações, as relações contratuais entre gravadoras, plataformas digitais de reprodução e distribuição de música. Para tanto, analisa-se a transformação da indústria a partir das teorias da resistência e dos custos de transação, estudando o impacto para os diversos agentes que compõem esse mercado: os artistas, as gravadoras, os consumidores de música, a pirataria e as plataformas digitais. Esse trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa com agentes do setor e suas percepções de temas como a reconfiguração do setor, o surgimento de novos modelos de negócios baseados em tecnologias de compartilhamento e comercialização de música, o artista como empreendedor digital, práticas de monopólio e aniquilamento de concorrentesUniversidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUPVizeu, Fábiohttp://lattes.cnpq.br/1120717096542450Buiatti, Renato2021-04-23T20:14:47Z20182021-04-23T20:14:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-05-20T19:32:38Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1903Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-05-20T19:32:38Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
title Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
spellingShingle Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
Buiatti, Renato
Administração
Indústria musical - Brasil
Registros sonoros - Indústria
Música - Brasil - Comercialização
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
title_full Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
title_fullStr Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
title_full_unstemmed Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
title_sort Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
author Buiatti, Renato
author_facet Buiatti, Renato
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vizeu, Fábio
http://lattes.cnpq.br/1120717096542450
dc.contributor.author.fl_str_mv Buiatti, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Administração
Indústria musical - Brasil
Registros sonoros - Indústria
Música - Brasil - Comercialização
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Administração
Indústria musical - Brasil
Registros sonoros - Indústria
Música - Brasil - Comercialização
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2018
2021-04-23T20:14:47Z
2021-04-23T20:14:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Positivo
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Pós-Graduação em Administração
UP
publisher.none.fl_str_mv Universidade Positivo
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Pós-Graduação em Administração
UP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311347027443712