Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903 |
Resumo: | The present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices. |
id |
CUB_139fa4c8db52e696e782b7745a51ff83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1903 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de músicaAdministraçãoIndústria musical - BrasilRegistros sonoros - IndústriaMúsica - Brasil - ComercializaçãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThe present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices.O presente trabalho propõe uma reflexão sobre as transformações ocorridas na indústria fonográfica entre a década de 1990 e início dos anos 2000 e o impacto desse movimento na indústria fonográfica brasileira, incluindo seus atores, agentes e organizações do setor. O objetivo da pesquisa é estudar a transformação do mercado fonográfico brasileiro ocorrido à partir da década de 1990 e o impacto causado pela tecnologia nesse processo, identificando como se davam as relações de poder no período, o surgimento de novos atores, agentes e organizações, as relações contratuais entre gravadoras, plataformas digitais de reprodução e distribuição de música. Para tanto, analisa-se a transformação da indústria a partir das teorias da resistência e dos custos de transação, estudando o impacto para os diversos agentes que compõem esse mercado: os artistas, as gravadoras, os consumidores de música, a pirataria e as plataformas digitais. Esse trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa com agentes do setor e suas percepções de temas como a reconfiguração do setor, o surgimento de novos modelos de negócios baseados em tecnologias de compartilhamento e comercialização de música, o artista como empreendedor digital, práticas de monopólio e aniquilamento de concorrentesUniversidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUPVizeu, Fábiohttp://lattes.cnpq.br/1120717096542450Buiatti, Renato2021-04-23T20:14:47Z20182021-04-23T20:14:47Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-05-20T19:32:38Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1903Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-05-20T19:32:38Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
title |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
spellingShingle |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música Buiatti, Renato Administração Indústria musical - Brasil Registros sonoros - Indústria Música - Brasil - Comercialização CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
title_full |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
title_fullStr |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
title_full_unstemmed |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
title_sort |
Indústria fonográfica: os impactos da tecnologia e os agentes de resistência do mercado brasileiro de música |
author |
Buiatti, Renato |
author_facet |
Buiatti, Renato |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Vizeu, Fábio http://lattes.cnpq.br/1120717096542450 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buiatti, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Administração Indústria musical - Brasil Registros sonoros - Indústria Música - Brasil - Comercialização CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
Administração Indústria musical - Brasil Registros sonoros - Indústria Música - Brasil - Comercialização CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The present work proposes a reflection of transformations occurred in the music industry between the decade of 1990 and beginning of the years 2000 and the impact of this movement in Brazilian music industry, including its actors, agents and organizations of sector. The objective of the research is to study the transformation of Brazilian phonographic market since 1990s and the impact of technology in this process, identifying how power relations in the period occurred, emergence of new actors, agents and organizations, contractual relations between record companies, digital platforms for music reproduction and distribution. In order to do so, we analyze the transformation of the industry based on theories of resistance and transaction costs, studying the impact for the various agents that make up this market: artists, record companies, music consumers, piracy and digital platforms. This work presents the results of a research with agents of sector and its perceptions of themes such as reconfiguration of the sector, emergence of new business models based on technologies of sharing and commercialization of music, artist as a digital entrepreneur, monopoly and annihilation of competitors practices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2018 2021-04-23T20:14:47Z 2021-04-23T20:14:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Administração UP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Administração UP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311347027443712 |