Discussões em torno à formação do professor de arte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, Ana Cristina dos Santos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: http://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/190
Resumo: This dissertation aims to develop study on initial teacher of Art and on the design of teaching art in the XX and XXI, in education. Seeks to verify the process and rules of discipline and training of teachers, which compartmentalize the content in Visual Arts, Music, Dance and Theatre, and increasingly concerned with the specialization of language and not with the formation of the conception of art. For this methodological procedure is to document analysis and is structured as follows: Chapter I presents a brief history about the teaching of art in Brazil. Chapter II deals with the rules of discipline and training courses for teachers of Art. Chapter III deals with the philosophical influences of the teaching of art and its onset in the classroom, in public schools in São Paulo; curriculum proposals that impacted official documents in the public schools in São Paulo, are in it are considered. Chapter IV emerges from reflection on teacher training, converging to the design of the teaching of contemporary art. Theoretical parameters considered were to: Ana Mae Barbosa (1985), (1998), (2002), Mirian Celeste Martins (2007), LDB 5692 (1971), LDBEN 9395 (1996), NCP (2001), SEE / CENP / FDE (2006), SEE / CENP / FDE (2008), Lisbon and Kerr (2005), MEC / SESu (1999) Alfredo Bosi (2000), CNE / CP (2001), Deleuze and Guattari. Part of the documents regulating the teaching of Art and the training of teachers in public schools in São Paulo. Thus allowing inferences and conclusions about what was said
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Chapter III deals with the philosophical influences of the teaching of art and its onset in the classroom, in public schools in São Paulo; curriculum proposals that impacted official documents in the public schools in São Paulo, are in it are considered. Chapter IV emerges from reflection on teacher training, converging to the design of the teaching of contemporary art. Theoretical parameters considered were to: Ana Mae Barbosa (1985), (1998), (2002), Mirian Celeste Martins (2007), LDB 5692 (1971), LDBEN 9395 (1996), NCP (2001), SEE / CENP / FDE (2006), SEE / CENP / FDE (2008), Lisbon and Kerr (2005), MEC / SESu (1999) Alfredo Bosi (2000), CNE / CP (2001), Deleuze and Guattari. Part of the documents regulating the teaching of Art and the training of teachers in public schools in São Paulo. Thus allowing inferences and conclusions about what was saidA presente dissertação tem o objetivo de desenvolver estudo sobre a formação inicial do professor de Arte e sobre a concepção de ensino da Arte, nos séculos XX e XXI, na educação. Busca verificar o processo e regulamentação da disciplina e formação de professores, que compartimenta os conteúdos em Artes Visuais, Música, Dança e Teatro, e cada vez mais se preocupa com a especialização da linguagem e não com a formação da concepção da Arte. Para tanto tem como procedimento metodológico a análise documental e tem assim estruturado: capítulo I apresenta um histórico breve sobre o ensino da Arte, no Brasil. O capítulo II trata da regulamentação da disciplina e dos cursos de formação de professores de Arte. O capítulo III trata das influências filosóficas do ensino da Arte e seus desencadeamentos na sala de aula, na rede pública estadual de São Paulo; as propostas curriculares que impactaram documentos oficiais na rede pública estadual de São Paulo, são, nele, consideradas. O capítulo IV emerge da reflexão sobre a formação do professor, convergente à concepção do ensino da Arte contemporânea. Os parâmetros teóricos considerados foram o de: Ana Mae Barbosa (1985), (1998), (2002), Mirian Celeste Martins (2007), LDB 5.692 (1971), LDBEN 9.395 (1996), PCN (2001), SEE/CENP/FDE (2006), SEE/CENP/FDE (2008), Lisboa e Kerr (2005), MEC/SESu (1999) Alfredo Bosi (2000), CNE/CP (2001), Gilles Deleuze e Guattari. Parte dos documentos que regulamentam o ensino da Arte e a formação de professores na rede pública estadual de São Paulo. Desta forma, permite inferências e conclusões sobre o que foi tratadoUniversidade Cidade de São PauloBrasilDepartamento 1Programa de Pós Graduação Mestrado EducaçãoUNICIDPereira, Potiguara Acácio05663008934http://lattes.cnpq.br/9883481342993584Siqueira, Ana Cristina dos Santos2019-11-13T00:38:55Z2010-10-282019-11-13T00:38:55Z2010-10-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/190porANPAP. 16° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores de Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais – 24 a 28 de setembro de 2007 – Florianópolis. Anais 2007, acesso em 21/09/2009 as 15:09. BARBOSA, Ana Mae. Teoria e prática da Educação Artística. Cultrix. São Paulo, 1988. __________. Tópicos Utópicos. C/ Arte. Belo Horizonte/MG, 1998. __________. John Dewey e o ensino da Arte no Brasil. Cortez. São Paulo, 2002. __________ (org.). Inquietações e mudanças no ensino da Arte. 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