Estresse e ansiedade ocasionados pela simulação em estudantes da área de saúde: revisão integrativa
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1220 |
Resumo: | Clinical simulation favors the development of skills and competences in health students before they have contact with real patients. Objective: To identify the effect of realistic simulation on the pattern of stress and anxiety in health students. Method: integrative literature review. Articles from 2010 to 2020 were searched in the MEDLINE / Pubmed, LILACS, BDENF, SCIELO, IBECS databases. 609 articles were selected. For the evaluation of the studies, the full reading of articles was carried out and a summary figure was adopted for the presentation of the results. Results: the sample consisted of 15 articles, most of them international (93.3%), randomized clinical studies. Publication in medical education (53%) and nursing (47%) were similar. The high-fidelity simulation prevailed among the studies. It was found that stress and anxiety are common among students, and that they cause physiological, psychological and cognitive changes that are not always significant. There are strategies to mitigate the negative effects of stress and anxiety before the simulated practice, such as relaxation techniques and pre-brifieng. Conclusion: the articles evaluated showed that stress and anxiety really happen before, during and after the simulated activities. What varies is the intensity that the negative effects associated with them affect students. |
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Estresse e ansiedade ocasionados pela simulação em estudantes da área de saúde: revisão integrativaStress and anxiety caused by simulation in health studentsAnsiedadeEstresseSimulaçãoEducação em Saúde4.04.00.00-0 EnfermagemClinical simulation favors the development of skills and competences in health students before they have contact with real patients. Objective: To identify the effect of realistic simulation on the pattern of stress and anxiety in health students. Method: integrative literature review. Articles from 2010 to 2020 were searched in the MEDLINE / Pubmed, LILACS, BDENF, SCIELO, IBECS databases. 609 articles were selected. For the evaluation of the studies, the full reading of articles was carried out and a summary figure was adopted for the presentation of the results. Results: the sample consisted of 15 articles, most of them international (93.3%), randomized clinical studies. Publication in medical education (53%) and nursing (47%) were similar. The high-fidelity simulation prevailed among the studies. It was found that stress and anxiety are common among students, and that they cause physiological, psychological and cognitive changes that are not always significant. There are strategies to mitigate the negative effects of stress and anxiety before the simulated practice, such as relaxation techniques and pre-brifieng. Conclusion: the articles evaluated showed that stress and anxiety really happen before, during and after the simulated activities. What varies is the intensity that the negative effects associated with them affect students.A simulação clínica favorece o desenvolvimento de habilidades e competências em estudantes da área da saúde antes que estes tenham contato com pacientes reais, por isso a importância da educação em saúde que capacita e traz o aprimoramento de novos conhecimentos nas práticas simuladas aos estudantes no ensino da saúde. Objetivo: Identificar o efeito da simulação realística sobre o padrão de estresse e ansiedade em estudantes da área da saúde. Método: Revisão integrativa da literatura. Buscaram-se os artigos de 2010 a 2020 nas bases de dados MEDLINE/Pubmed, LILACS, BDENF, SCIELO, IBECS. Foram selecionados 609 artigos. Realizou-se, para a avaliação dos estudos, a leitura integral de artigos e se adotou para a apresentação dos resultados, figura síntese. Resultados: Compôs-se a amostra de 15 artigos, a maioria internacional (93,3%) e estudos clínicos randomizados. A publicação na educação médica (53%) e enfermagem (47%) foram semelhantes. A simulação de alta fidelidade prevaleceu entre os estudos. Constatou-se que o estresse e a ansiedade são comuns entre os estudantes, e que estes ocasionam alterações fisiológicas, psicológicas e cognitivas que nem sempre são significativos. Há estratégias para mitigar os efeitos negativos do estresse e da ansiedade antes da prática simulada, como técnicas de relaxamento e o pré-brifieng. Conclusão: Os artigos avaliados mostraram que o estresse e ansiedade realmente acontecem antes, durante e após as atividades simuladas. O que varia é a intensidade que os efeitos negativos a eles associados acometem os estudantes.Centro de Ensino Unificado do Distrito FederalBrasilCoordenação do Curso de EnfermagemUDFNogueira, Jane Walkiria da Silva1196803099487027http://lattes.cnpq.br/1196803099487027Gomes, Carine da SilvaSobrinho, Iane MoraesSousa, Juliana da SilvaLeite, Rebeca da Silva Marques2020-12-18T13:44:22Z2020-12-182020-12-18T13:44:22Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1220porAMBARDEKAR, A. P. et al. A Randomized Controlled Trial Comparing Learners' Decisionmaking, Anxiety, and Task Load During a Simulated Airway Crisis Using Two Difficult Airway Aids. Simul Healthc, Texas, v. 14, n. 2, p. 96-103, abr.,2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30908420/. Acesso em: 16 maio 2020. BERRAGAN, L. Simulation: An effective pedagogical approach for nursing? Nurse Education Today, United Kingdom, v. 31, n. 7, p. 660-663, out., 2011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260691711000384?via%3Dihub#!. Acesso em: 16 maio 2020. BOOSTEL, R. et al. Estresse de estudantes de enfermagem na simulação clínica: um ensaio clínico randomizado. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 71, n. 3, p. 967-974, maio 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672018000300967&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 dez. 2020. BASAK, T. et al. 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