A participação de diferentes atores no processo de atualização do currículo da cidade : matemática nos anos iniciais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Bianca Freire dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1000
Resumo: The Sao Paulo Municipal Education Office, during the year of 2017, accomplished the third version of the National Common Curriculum Base, along with other materials already produced by its own network. This update had its process finished in December of 2017, released date of the entitled document called "City's Curriculum". According to the documents from the Sao Paulo Municipal Education Office, the proposal was assembled with the participation of teachers' network, professionals responsible for the teachers' formation, along with pedagogical and technician advisors. Therefore, this work intends to analyze the participation of these different artists involved during the building process of the City's Curriculum - Mathematics, for the initial years, as from the documental analysis and the semi structured interview. For our curriculum discussion, there were contributions from Sacristán, Pacheco, Palanch, Pires. From our analysis, the results reveal that the proposal's quest contemplate every network participation, throughout different motions that brought different possibilities and contributions.
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spelling A participação de diferentes atores no processo de atualização do currículo da cidade : matemática nos anos iniciaisCurrículoMatemáticaProcessoParticipação.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThe Sao Paulo Municipal Education Office, during the year of 2017, accomplished the third version of the National Common Curriculum Base, along with other materials already produced by its own network. This update had its process finished in December of 2017, released date of the entitled document called "City's Curriculum". According to the documents from the Sao Paulo Municipal Education Office, the proposal was assembled with the participation of teachers' network, professionals responsible for the teachers' formation, along with pedagogical and technician advisors. Therefore, this work intends to analyze the participation of these different artists involved during the building process of the City's Curriculum - Mathematics, for the initial years, as from the documental analysis and the semi structured interview. For our curriculum discussion, there were contributions from Sacristán, Pacheco, Palanch, Pires. From our analysis, the results reveal that the proposal's quest contemplate every network participation, throughout different motions that brought different possibilities and contributions.A Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, durante o ano de 2017, realizou uma atualização curricular, pautando-se na terceira versão da Base Nacional Comum Curricular, juntamente com os materiais já produzidos por sua própria rede. Esta atualização teve seu processo findado em dezembro de 2017, data do lançamento do documento intitulado “Currículo da Cidade”. De acordo com documentos da própria secretaria, a proposta foi construída com a participação de professores da rede, profissionais responsáveis pela formação de professores, bem como assessores técnicos e pedagógicos. Neste sentido, este trabalho pretende analisar a participação destes diferentes atores durante o processo de construção do Currículo da CidadeMatemática, para os anos iniciais, a partir de análise documental e entrevista semiestruturada. Para nossa discussão sobre currículo trazemos as contribuições de Sacristán, Pacheco, Palanch, Pires. A partir de nossas análises, os resultados apontam para uma proposta que procurou contemplar a participação de toda a rede, por meio de diferentes movimentos que trouxe diferentes possibilidades e diversas contribuições.Universidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós Graduação em Ensino de CiênciasCruzeiro do SulCuri, Edda02875535820http://lattes.cnpq.br/3959420037469126Curi , Edda02875535820http://lattes.cnpq.br/3959420037469126Palanch, Wagner Barbosa de Limahttp://lattes.cnpq.br/7056943458069107Bertini, Luciane de Fatimahttp://lattes.cnpq.br/7883451343333340Santos, Bianca Freire dos2020-08-31T17:58:01Z2020-08-072020-08-31T17:58:01Z2020-06-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1000porSANTOS, B. F. A participação de diferentes atores no processo de atualização do currículo da cidade: matemática nos anos iniciais. 2020 .136 f. 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