A comunicação matemática nos documentos curriculares da cidade de São Paulo no período de 2017 a 2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fernando Araujo de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/4070
Resumo: In view of the curricular elaboration or updating processes, triggered by the publication of the Base Nacional Comum Curricular - BNCC, the Municipal Education Secretariat of São Paulo published the “Currículo da Cidade: Matemática” (2017) that stood out for proposing several curricular innovations and, among them, the concern in addressing mathematical communication. The objective of this work is to investigate how mathematical communication proposals appear in the curriculum of the São Paulo city and in the related curriculum materials. For this, documentary research with a qualitative approach was developed, starting from the construction of theoretical foundation to characterize proposals with communicative potential and the bibliographic survey of Brazilian productions that reaffirm the relevance of the proposed study. Among the results we highlight the presence of communication in the development and learning objectives in all years of schooling, with more presence in the final years of elementary school. We observed that the objectives related to investigative practices have a higher occurrence of verbs that indicate communication, indicating the cognitive process to be mobilized with work. We also found that communicative practices related to language, such as orality, appear with balanced frequency, mainly in the complements of the objective, indicating a methodological action or degree of depth for the proposal. As for the objects of knowledge (content) to be worked on, we observe the presence of communication more frequently in the articulating axes “Extramathematical Connections”, “Games” and “Mathematical Processes” that concentrate almost the totality of proposals. Also, we observe how the proposals of the curricular material are presented, raising examples of how the communicative aspects are realized in sequences of activities to be developed together with the students.
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For this, documentary research with a qualitative approach was developed, starting from the construction of theoretical foundation to characterize proposals with communicative potential and the bibliographic survey of Brazilian productions that reaffirm the relevance of the proposed study. Among the results we highlight the presence of communication in the development and learning objectives in all years of schooling, with more presence in the final years of elementary school. We observed that the objectives related to investigative practices have a higher occurrence of verbs that indicate communication, indicating the cognitive process to be mobilized with work. We also found that communicative practices related to language, such as orality, appear with balanced frequency, mainly in the complements of the objective, indicating a methodological action or degree of depth for the proposal. As for the objects of knowledge (content) to be worked on, we observe the presence of communication more frequently in the articulating axes “Extramathematical Connections”, “Games” and “Mathematical Processes” that concentrate almost the totality of proposals. Also, we observe how the proposals of the curricular material are presented, raising examples of how the communicative aspects are realized in sequences of activities to be developed together with the students.Em face dos processos de elaboração ou atualização curricular, desencadeados pela publicação da Base Nacional Comum Curricular - BNCC, a Secretaria Municipal de Educação de São Paulo publicou o Currículo da Cidade: Matemática (2017) que se destacou por propor diversas inovações curriculares e, dentre elas, a preocupação em abordar a Comunicação Matemática. O objetivo deste trabalho é investigar como aparecem as propostas de comunicação matemática no currículo da cidade de São Paulo e nos materiais curriculares a ele relacionados. Para isso, foi desenvolvida pesquisa documental com abordagem qualitativa partindo da construção de fundamentação teórica para caracterizar propostas com potencial comunicativo e o levantamento bibliográfico das produções brasileiras que reafirmam a relevância do estudo proposto. Entre os resultados destacam-se a presença da comunicação nos objetivos de desenvolvimento e aprendizagem em todos os anos de escolaridade, com mais presença nos anos finais do ensino fundamental. Observamos que os objetivos relacionados às práticas investigativas têm maior ocorrência de verbos que indicam a comunicação, indicando o processo cognitivo a ser mobilizado com o trabalho. Verificamos ainda que as práticas comunicativas relacionadas à linguagem, como a oralidade, aparecem com frequência equilibrada principalmente nos complementos do objetivo indicando uma ação metodológica ou grau de aprofundamento para a proposta. Quanto aos objetos de conhecimento (conteúdos) a serem trabalhados, observamos a presença da comunicação com maior frequência nos eixos articuladores “Conexões Extramatemáticas”, “Jogos e Brincadeiras” e “Processos Matemáticos” que concentram quase que a totalidade de propostas. Também, observamos como são apresentadas as propostas do material curricular, levantando exemplos de como os aspectos comunicativos se concretizam em sequências de atividades a serem desenvolvidas juntos com os estudantes.Universidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós graduação em Ensino de CiênciasCruzeiro do SulCuri, Eddahttp://lattes.cnpq.br/3959420037469126Curi, Eddahttp://lattes.cnpq.br/3959420037469126Palanch , Wagner Barbosa de Limahttp://lattes.cnpq.br/7056943458069107Pavanello, Regina Mariahttp://lattes.cnpq.br/2774964946947107Oliveira, Fernando Araujo de2022-10-06T00:16:34Z2021-022022-10-06T00:16:34Z2021-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfOLIVEIRA, F. A. de. A Comunicação Matemática nos documentos curriculares da cidade de São Paulo no período de 2017 a 2019. Advisor: Edda Curi. 2021. 115f. 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