A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2983 |
Resumo: | The work includes the proposal that seeks to investigate the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the actions of the Human Resources professional. The effort undertaken here is focused on exploring how the changing discursive content showed changes that aimed to establish new practices in the process selection of teachers. Whereas the discursive content leads to reinterpretation seeking to emphasize the achievement of an ideology, which is linhed to a dominant production and associated with the influence of instrumental rationality of Management, contstructs a Human Resources that develop and combine the demands of organizational practices and emergency measure following the company's interests in achieving goals that characterize economic and market competitiveness. These consequences make it possible to confirm the existence of communicative distortion declared by different actors involved in the transformation of the practice of selecting teachers for IES. The research methodology was qualitative in nature, based on a case study in which we interviewed three groups of professionals of IES the administration, coordination of the course and a Human Resources professional, adopting the technique of Discourse Analysis. The results of the research show that the speech which involves the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the professional considers only the aspects that based on the creation of mechanisms that provide the feedback for the actions of HR. |
id |
CUB_4cf1c11fcafc5b8f20a770753e222529 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2983 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IESRecursos humanosFormação profissionalAnálise do DiscursoProfissionais - AvaliaçãoCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOThe work includes the proposal that seeks to investigate the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the actions of the Human Resources professional. The effort undertaken here is focused on exploring how the changing discursive content showed changes that aimed to establish new practices in the process selection of teachers. Whereas the discursive content leads to reinterpretation seeking to emphasize the achievement of an ideology, which is linhed to a dominant production and associated with the influence of instrumental rationality of Management, contstructs a Human Resources that develop and combine the demands of organizational practices and emergency measure following the company's interests in achieving goals that characterize economic and market competitiveness. These consequences make it possible to confirm the existence of communicative distortion declared by different actors involved in the transformation of the practice of selecting teachers for IES. The research methodology was qualitative in nature, based on a case study in which we interviewed three groups of professionals of IES the administration, coordination of the course and a Human Resources professional, adopting the technique of Discourse Analysis. The results of the research show that the speech which involves the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the professional considers only the aspects that based on the creation of mechanisms that provide the feedback for the actions of HR.O trabalho contempla a proposta de investigar a busca pela legitimidade da área de Recursos Humanos, bem como a legitimidade na atuação do profissional de Recursos Humanos. O esforço aqui empreendido concentrouse em explorar como a mudança no conteúdo discursivo apontou as modificações que objetivaram estabelecer novas práticas ao processo de seleção de docentes. Considerando que o conteúdo discursivo remete a ressignificações que procuram enfatizar a concretização de uma ideologia atrelada a uma produção dominante e que associada à influência da racionalidade instrumental do Managemente constitui um Recursos Humanos que se desenvolve e se associa às demandas de emergência das práticas organizacionais e medida que segue os interesses da empresa que caracterizam em atingir objetivos econômicos, de mercado e de competitividade. Estas consequências permitiram confirmar a existência da distorção comunicativa proferidos pelos diferentes atores envolvidos na transformação da prática de seleção de docentes pela IES. A metodologia da pesquisa foi de natureza qualitativa, pautada em um estudo de caso, no qual foram entrevistados três grupos de profissionais da IES a direção, a coordenação de curso e o profissional de Recursos Humanos, adotada a técnica de Análise de Discurso. Os resultados encontrados na pesquisa mostram que o discurso proferido que envolve a legitimidade da área de Recursos Humanos, bem como a legitimidade do seu profissional considera apenas os aspectos fundamentados na criação de mecanismos que retroalimentem as ações do RH.Universidade PositivoBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUPFerreira, Fabio Vizeuhttp://lattes.cnpq.br/1120717096542450Hofmeister, Deise Léia Farias2021-10-29T18:42:41Z20132021-10-29T18:42:41Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2983porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-11-03T15:34:30Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/2983Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-11-03T15:34:30Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
title |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
spellingShingle |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES Hofmeister, Deise Léia Farias Recursos humanos Formação profissional Análise do Discurso Profissionais - Avaliação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
title_full |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
title_fullStr |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
title_full_unstemmed |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
title_sort |
A construção discursiva da legitimidade do profissional de RH: o caso do processo de seleção docente de uma IES |
author |
Hofmeister, Deise Léia Farias |
author_facet |
Hofmeister, Deise Léia Farias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferreira, Fabio Vizeu http://lattes.cnpq.br/1120717096542450 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hofmeister, Deise Léia Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recursos humanos Formação profissional Análise do Discurso Profissionais - Avaliação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
topic |
Recursos humanos Formação profissional Análise do Discurso Profissionais - Avaliação CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The work includes the proposal that seeks to investigate the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the actions of the Human Resources professional. The effort undertaken here is focused on exploring how the changing discursive content showed changes that aimed to establish new practices in the process selection of teachers. Whereas the discursive content leads to reinterpretation seeking to emphasize the achievement of an ideology, which is linhed to a dominant production and associated with the influence of instrumental rationality of Management, contstructs a Human Resources that develop and combine the demands of organizational practices and emergency measure following the company's interests in achieving goals that characterize economic and market competitiveness. These consequences make it possible to confirm the existence of communicative distortion declared by different actors involved in the transformation of the practice of selecting teachers for IES. The research methodology was qualitative in nature, based on a case study in which we interviewed three groups of professionals of IES the administration, coordination of the course and a Human Resources professional, adopting the technique of Discourse Analysis. The results of the research show that the speech which involves the legitimacy of Human Resources as well as the legitimacy of the professional considers only the aspects that based on the creation of mechanisms that provide the feedback for the actions of HR. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2013 2021-10-29T18:42:41Z 2021-10-29T18:42:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2983 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/2983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Administração UP |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Positivo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação em Administração UP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311355590115328 |