Em busca de um ensino produtivo de gramática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paschoal, Marta Maria da Silva
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047
Resumo: This dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal.
id CUB_509dba8710bfa7b70125ed00266cc347
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1047
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling Em busca de um ensino produtivo de gramáticaIn search of a productive teaching of grammarGramáticaLinguísticaEnsino produtivoPropostaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal.Esta dissertação teve como tema a busca de um ensino produtivo para a gramática nos dias atuais. Estabeleceu-se uma análise comparativa entre o ensino tradicional da gramática normativa e o atual em nossas escolas e comprovou que,embora o ensino tenha evoluído, ainda há a necessidade de um ensino mais produtivo. A colocação da gramática no seu devido lugar de auxiliar do texto, a conscientização do professor sobre a busca de inovação do seu trabalho no ensino da gramática foram os objetivos desta pesquisa. Após um estudo comparativo entre os diferentes tipos de gramática, foram feitas entrevistas com professores e alunos de escolas da rede pública e particular para que fossem apresentados dados mais concretos sobre o seu trabalho. Esses dados foram comparados com outros de pesquisas anteriores e percebeu-se que pouco mudou. Esta pesquisa procurou apresentar alguns princípios para a prática de um ensino mais produtivo e atraente para os alunos, tomando o texto produzido por eles como ponto de partida. Palavras-chave: Gramática; lingüística; ensino produtivo; proposta.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANPernambuco, Juscelino1656882776659459http://lattes.cnpq.br/1656882776659459Abrahão, Simone8989626034177200http://lattes.cnpq.br/8989626034177200Carmelino, Ana Cristina3611805324589054http://lattes.cnpq.br/3611805324589054Paschoal, Marta Maria da Silva2020-09-02T19:23:46Z2020-09-02T19:23:46Z2009-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-09-02T19:24:50Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1047Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-09-02T19:24:50Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv Em busca de um ensino produtivo de gramática
In search of a productive teaching of grammar
title Em busca de um ensino produtivo de gramática
spellingShingle Em busca de um ensino produtivo de gramática
Paschoal, Marta Maria da Silva
Gramática
Linguística
Ensino produtivo
Proposta
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Em busca de um ensino produtivo de gramática
title_full Em busca de um ensino produtivo de gramática
title_fullStr Em busca de um ensino produtivo de gramática
title_full_unstemmed Em busca de um ensino produtivo de gramática
title_sort Em busca de um ensino produtivo de gramática
author Paschoal, Marta Maria da Silva
author_facet Paschoal, Marta Maria da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pernambuco, Juscelino
1656882776659459
http://lattes.cnpq.br/1656882776659459
Abrahão, Simone
8989626034177200
http://lattes.cnpq.br/8989626034177200
Carmelino, Ana Cristina
3611805324589054
http://lattes.cnpq.br/3611805324589054
dc.contributor.author.fl_str_mv Paschoal, Marta Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Gramática
Linguística
Ensino produtivo
Proposta
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
topic Gramática
Linguística
Ensino produtivo
Proposta
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-13
2020-09-02T19:23:46Z
2020-09-02T19:23:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009.
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047
identifier_str_mv PASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009.
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Franca
Brasil
Pós-Graduação
Programa de Mestrado em Linguística
UNIFRAN
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311336370765824