Em busca de um ensino produtivo de gramática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047 |
Resumo: | This dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal. |
id |
CUB_509dba8710bfa7b70125ed00266cc347 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1047 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Em busca de um ensino produtivo de gramáticaIn search of a productive teaching of grammarGramáticaLinguísticaEnsino produtivoPropostaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal.Esta dissertação teve como tema a busca de um ensino produtivo para a gramática nos dias atuais. Estabeleceu-se uma análise comparativa entre o ensino tradicional da gramática normativa e o atual em nossas escolas e comprovou que,embora o ensino tenha evoluído, ainda há a necessidade de um ensino mais produtivo. A colocação da gramática no seu devido lugar de auxiliar do texto, a conscientização do professor sobre a busca de inovação do seu trabalho no ensino da gramática foram os objetivos desta pesquisa. Após um estudo comparativo entre os diferentes tipos de gramática, foram feitas entrevistas com professores e alunos de escolas da rede pública e particular para que fossem apresentados dados mais concretos sobre o seu trabalho. Esses dados foram comparados com outros de pesquisas anteriores e percebeu-se que pouco mudou. Esta pesquisa procurou apresentar alguns princípios para a prática de um ensino mais produtivo e atraente para os alunos, tomando o texto produzido por eles como ponto de partida. Palavras-chave: Gramática; lingüística; ensino produtivo; proposta.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANPernambuco, Juscelino1656882776659459http://lattes.cnpq.br/1656882776659459Abrahão, Simone8989626034177200http://lattes.cnpq.br/8989626034177200Carmelino, Ana Cristina3611805324589054http://lattes.cnpq.br/3611805324589054Paschoal, Marta Maria da Silva2020-09-02T19:23:46Z2020-09-02T19:23:46Z2009-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-09-02T19:24:50Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1047Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-09-02T19:24:50Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Em busca de um ensino produtivo de gramática In search of a productive teaching of grammar |
title |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
spellingShingle |
Em busca de um ensino produtivo de gramática Paschoal, Marta Maria da Silva Gramática Linguística Ensino produtivo Proposta CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
title_full |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
title_fullStr |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
title_full_unstemmed |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
title_sort |
Em busca de um ensino produtivo de gramática |
author |
Paschoal, Marta Maria da Silva |
author_facet |
Paschoal, Marta Maria da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pernambuco, Juscelino 1656882776659459 http://lattes.cnpq.br/1656882776659459 Abrahão, Simone 8989626034177200 http://lattes.cnpq.br/8989626034177200 Carmelino, Ana Cristina 3611805324589054 http://lattes.cnpq.br/3611805324589054 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paschoal, Marta Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gramática Linguística Ensino produtivo Proposta CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
topic |
Gramática Linguística Ensino produtivo Proposta CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This dissertation possessed as theme the search of a productive teaching in Grammar in current days. It was established a comparative analysis between the traditional teaching of the normative grammar and the actual one in our schools and it proved that, although the teaching has evolved, there is still the necessity of a more productive teaching. The placing of grammar on its proper place as text auxiliary, the teacher´s consciousness above search in the innovation of his/her work in grammar teaching were the objective of the research. After a comparative study between the different types of grammar, interviews were done with teachers and students from public and private schools so that more concrete data about teacher´s work were shown. These data were compared with other ones of previous researches and it was understood that a little has changed. This research looked for presenting some rudiments in the practical of a more productive teaching to the students, taking the text produced for them as a departure point. Key Words: Grammar; linguistic; productive teaching; proposal. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-03-13 2020-09-02T19:23:46Z 2020-09-02T19:23:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047 |
identifier_str_mv |
PASCHOAL, Marta Maria da Silva. Em busca de um ensino produtivo da gramática. Franca, 2009. 133 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2009. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Linguística UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311336370765824 |