Estratégias de interação do programa Castelo Rátim-Bum: das formas de vida aos regimes de interação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/676 |
Resumo: | Due to several problems of formal education in Brazil, which are well observed by results from PISA, ENADE, ESMS, PROOF BRAZIL, among other evaluations (1), and considering new meanings of production and socialization of knowledge that have significantly changed the contemporary forms of life (2), our study aims to analyze the audiovisual educational program Castelo Ra-Tim-Bum, which is classified as a serie that combines education and entertainment, and has been maintained on the air since 1994. We will analyze how occurs the relationship among the subjects of this non-formal educational process, that establishes motivation and public adhesion to such proposal. If many studies claim that one of the problems of education nowadays is the lack of adequate educational practices that accompany new characteristics of the society and students, it is intriguing to know which ways of life are manifested in this television program and how they moralize the students. Our analysis will be supported by the French semiotics theory, using its interaction regimes and forms of life, in order to present the strategies and persuasion forms that Castelo Ra-Tim-Bum uses. |
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Estratégias de interação do programa Castelo Rátim-Bum: das formas de vida aos regimes de interaçãoStrategies of Interaction of Castelo Rá-Tim-Bum: from forms of life to schemes of interactionSemióticaInteraçãoProgramas audiovisuaisCastelo Rá-Tim-BumCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICADue to several problems of formal education in Brazil, which are well observed by results from PISA, ENADE, ESMS, PROOF BRAZIL, among other evaluations (1), and considering new meanings of production and socialization of knowledge that have significantly changed the contemporary forms of life (2), our study aims to analyze the audiovisual educational program Castelo Ra-Tim-Bum, which is classified as a serie that combines education and entertainment, and has been maintained on the air since 1994. We will analyze how occurs the relationship among the subjects of this non-formal educational process, that establishes motivation and public adhesion to such proposal. If many studies claim that one of the problems of education nowadays is the lack of adequate educational practices that accompany new characteristics of the society and students, it is intriguing to know which ways of life are manifested in this television program and how they moralize the students. Our analysis will be supported by the French semiotics theory, using its interaction regimes and forms of life, in order to present the strategies and persuasion forms that Castelo Ra-Tim-Bum uses.Devido aos problemas da educação formal no Brasil, que podem ser comprovados pelos resultados obtidos no PISA, ENADE, ENEM, PROVA BRASIL, entre outras avaliações, e tendo em vista as novas formas de produção e sociabilização dos saberes que os avanços tecnológicos promovem e que mudam significativamente as formas de vida contemporâneas, nosso trabalho tem como objetivo a análise do programa educativo audiovisual Castelo Rá-Tim-Bum, série que mescla educação e entretenimento e se mantém no ar desde 1994. Nossa pesquisa investiga como se firma a relação de interação entre os sujeitos nesse processo de educação não formal midiática, que consegue estabelecer motivação e adesão às práticas educativas propostas. Se muitos estudos afirmam que um dos problemas da educação é a falta de adequação das práticas educativas às novas características tanto das sociedades quanto dos sujeitos alunos, intrigou-nos saber quais as formas de vida manifestadas em um programa televisivo de massa e como ele modaliza os sujeitos alunos. Nossas análises serão fundamentadas pelos pressupostos da teoria semiótica francesa, com o uso dos regimes de interação e das formas de vida, a fim de apresentar quais as estratégias de interação e persuasão que o Programa estabelece.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANCâmara, Naiá Sadi8473437310101321http://lattes.cnpq.br/8473437310101321Portela, Jean Cristtus2837392641069264http://lattes.cnpq.br/2837392641069264Lima, Eliane Soares de7998710112302569http://lattes.cnpq.br/7998710112302569Castro, Carolina Mazzaron de2020-05-18T19:09:22Z2020-05-18T19:09:22Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCASTRO, Carolina Mazzaron de. Estratégias de interação do programa Castelo Rá-Tim-Bum: das formas de vida aos regimes de interação. Franca, SP, 2016. 100 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade de Franca. 2016.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/676porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-05-18T19:10:16Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/676Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-05-18T19:10:16Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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