A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247 |
Resumo: | This thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student. |
id |
CUB_7763be1337b92329a5fe891c991b147f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3247 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)Estado da arteDeficiência visualEnsino de químicaTeoria histórico-culturalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student.Essa tese apresenta um estudo do tipo estado da arte sobre as pesquisas brasileiras no Ensino de Química para deficientes visuais publicadas no banco de dissertações e teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes e na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período de 2000 a 2019. Os objetivos desse estudo foram identificar e analisar as contribuições dos Fundamentos da Defectologia e da Teoria Histórico-Cultural de Vigotski nessas pesquisas. A metodologia utilizada foi a de abordagem qualitativa e por se tratar de um mapeamento, a análise das produções foi realizada tendo como referência os critérios apresentados por Fiorentini et al. (2016). Foram encontradas 26 pesquisas (3 teses e 23 dissertações). O resultado desse mapeamento evidenciou como contribuições da Defectologia e da Teoria Histórico Cultural que os autores compreenderam que não existe diferença no processo cognitivo de um aluno com deficiência visual e um aluno vidente; que a partir da mediação do professor o aluno deficiente visual tem condições de participar do processo de ensino e aprendizagem como os videntes; que a utilização de meios alternativos é essencial para auxiliar na construção do conhecimento do aluno com deficiência visualUniversidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaCruzeiro do SulAmaral, Carmem Lúcia Costa24311200404http://lattes.cnpq.br/7715277135138074Amaral, Carmem Lúcia Costa24311200404http://lattes.cnpq.br/7715277135138074Maciel, Maria Delourdeshttp://lattes.cnpq.br/9020895389257636Fernandes, Vera Maria Jarcovishttp://lattes.cnpq.br/4054241670715248Gonçalves, Rafael Marqueshttp://lattes.cnpq.br/0460662499829326Ribeiro, Tiago da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3322866418762363Silva, Rafael Soares2022-03-17T22:40:03Z2021-02-102022-03-17T22:40:03Z2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-03-17T22:41:36Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3247Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-03-17T22:41:36Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
title |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
spellingShingle |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) Silva, Rafael Soares Estado da arte Deficiência visual Ensino de química Teoria histórico-cultural CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
title_short |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
title_full |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
title_fullStr |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
title_full_unstemmed |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
title_sort |
A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019) |
author |
Silva, Rafael Soares |
author_facet |
Silva, Rafael Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Amaral, Carmem Lúcia Costa 24311200404 http://lattes.cnpq.br/7715277135138074 Amaral, Carmem Lúcia Costa 24311200404 http://lattes.cnpq.br/7715277135138074 Maciel, Maria Delourdes http://lattes.cnpq.br/9020895389257636 Fernandes, Vera Maria Jarcovis http://lattes.cnpq.br/4054241670715248 Gonçalves, Rafael Marques http://lattes.cnpq.br/0460662499829326 Ribeiro, Tiago da Silva http://lattes.cnpq.br/3322866418762363 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rafael Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado da arte Deficiência visual Ensino de química Teoria histórico-cultural CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
topic |
Estado da arte Deficiência visual Ensino de química Teoria histórico-cultural CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO |
description |
This thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 2021-02-10 2022-03-17T22:40:03Z 2022-03-17T22:40:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020 https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247 |
identifier_str_mv |
SILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020 |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul Brasil Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cruzeiro do Sul Brasil Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311351965188096 |