A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rafael Soares
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247
Resumo: This thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student.
id CUB_7763be1337b92329a5fe891c991b147f
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3247
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)Estado da arteDeficiência visualEnsino de químicaTeoria histórico-culturalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student.Essa tese apresenta um estudo do tipo estado da arte sobre as pesquisas brasileiras no Ensino de Química para deficientes visuais publicadas no banco de dissertações e teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes e na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações no período de 2000 a 2019. Os objetivos desse estudo foram identificar e analisar as contribuições dos Fundamentos da Defectologia e da Teoria Histórico-Cultural de Vigotski nessas pesquisas. A metodologia utilizada foi a de abordagem qualitativa e por se tratar de um mapeamento, a análise das produções foi realizada tendo como referência os critérios apresentados por Fiorentini et al. (2016). Foram encontradas 26 pesquisas (3 teses e 23 dissertações). O resultado desse mapeamento evidenciou como contribuições da Defectologia e da Teoria Histórico Cultural que os autores compreenderam que não existe diferença no processo cognitivo de um aluno com deficiência visual e um aluno vidente; que a partir da mediação do professor o aluno deficiente visual tem condições de participar do processo de ensino e aprendizagem como os videntes; que a utilização de meios alternativos é essencial para auxiliar na construção do conhecimento do aluno com deficiência visualUniversidade Cruzeiro do SulBrasilPrograma de Pós Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaCruzeiro do SulAmaral, Carmem Lúcia Costa24311200404http://lattes.cnpq.br/7715277135138074Amaral, Carmem Lúcia Costa24311200404http://lattes.cnpq.br/7715277135138074Maciel, Maria Delourdeshttp://lattes.cnpq.br/9020895389257636Fernandes, Vera Maria Jarcovishttp://lattes.cnpq.br/4054241670715248Gonçalves, Rafael Marqueshttp://lattes.cnpq.br/0460662499829326Ribeiro, Tiago da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3322866418762363Silva, Rafael Soares2022-03-17T22:40:03Z2021-02-102022-03-17T22:40:03Z2020-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfSILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-03-17T22:41:36Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3247Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-03-17T22:41:36Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
title A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
spellingShingle A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
Silva, Rafael Soares
Estado da arte
Deficiência visual
Ensino de química
Teoria histórico-cultural
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
title_full A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
title_fullStr A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
title_full_unstemmed A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
title_sort A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019)
author Silva, Rafael Soares
author_facet Silva, Rafael Soares
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Amaral, Carmem Lúcia Costa
24311200404
http://lattes.cnpq.br/7715277135138074
Amaral, Carmem Lúcia Costa
24311200404
http://lattes.cnpq.br/7715277135138074
Maciel, Maria Delourdes
http://lattes.cnpq.br/9020895389257636
Fernandes, Vera Maria Jarcovis
http://lattes.cnpq.br/4054241670715248
Gonçalves, Rafael Marques
http://lattes.cnpq.br/0460662499829326
Ribeiro, Tiago da Silva
http://lattes.cnpq.br/3322866418762363
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rafael Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Estado da arte
Deficiência visual
Ensino de química
Teoria histórico-cultural
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic Estado da arte
Deficiência visual
Ensino de química
Teoria histórico-cultural
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This thesis presents a state-of-the-art study on Brazilian research in teaching chemistry for the visually impaired published in the dissertation and thesis database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) and in the Digital Library of Theses and Dissertations in the period from 2000 to 2019. The objectives of this study were to identify and analyze the contributions of the Fundamentals of Defectology and Vigotski's Historical-Cultural Theory in these researches. The methodology used was that of a qualitative approach and because it is a mapping, the analysis of the productions was carried out using the criteria presented by Fiorentini et al. (2016). 26 researches were found (3 theses and 23 dissertations). The result of this mapping showed as contributions from Defectology and Historical Cultural Theory that the authors understood that there is no difference in the cognitive process of a visually impaired student and a visionary student; that from the mediation of the teacher, the visually impaired student is able to participate in the teaching and learning process like the visionaries; that the use of alternative means is essential to assist in the construction of the knowledge of the visually impaired student.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
2021-02-10
2022-03-17T22:40:03Z
2022-03-17T22:40:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247
identifier_str_mv SILVA, R. S. A defectologia e a teoria histórico cultural no ensino de química para o deficiente visual: um estado da arte em teses e dissertações (2000-2019). 2020. 138f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, ano 2020
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
Brasil
Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cruzeiro do Sul
Brasil
Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311351965188096