A formação e o desempenho profissional do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/210 |
Resumo: | This paper aims to consider about the proposals for teacher training in Brazil since the creation of the first courses in Pedagogy. Then, it seeks to understand the evolution of legal devices, from the Public Policy Education, training courses for teachers and their reflection in the work professional performance. The methodological approach adopted is the document analysis, focused initially in the development process and implementation of educational laws, especially the LDB, which reveals considerable utopias in the proposals of teacher training. In the documentary analysis, the necessary data will be collected for the interpretation of the explicit and implicit meanings in the discussion. Finally, the paper aims to point to a possible understanding of an ideal training for the teacher and for a real identity construction of the education professional that is so devalued in our contemporary society. |
id |
CUB_acbac5d73b2b6edbfd984a4c93c5585a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/210 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
A formação e o desempenho profissional do professorFormação de professoresCurso de PedagogiaDesempenho profissional.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis paper aims to consider about the proposals for teacher training in Brazil since the creation of the first courses in Pedagogy. Then, it seeks to understand the evolution of legal devices, from the Public Policy Education, training courses for teachers and their reflection in the work professional performance. The methodological approach adopted is the document analysis, focused initially in the development process and implementation of educational laws, especially the LDB, which reveals considerable utopias in the proposals of teacher training. In the documentary analysis, the necessary data will be collected for the interpretation of the explicit and implicit meanings in the discussion. Finally, the paper aims to point to a possible understanding of an ideal training for the teacher and for a real identity construction of the education professional that is so devalued in our contemporary society.Este trabalho tem como objetivo primeiro refletir sobre as propostas de formação de professores, no Brasil, desde a criação dos primeiros cursos de Pedagogia. Para tanto, busca compreender a evolução dos dispositivos legais, a partir das Políticas Públicas de Educação, dos cursos de formação de professores e seu reflexo no desempenho profissional deste profissional. O procedimento metodológico adotado é o da análise documental, voltada, inicialmente, para o processo de elaboração e implementação das Leis Educacionais, principalmente a das Diretrizes e Bases, reveladoras de grandes utopias na proposta de formação docente. Pela análise documental, também, se coletará os dados necessários para a interpretação dos significados explícitos e implícitos no discutido. Por fim, o trabalho visa apontar para uma possível compreensão de uma formação ideal para o professor e, por assim dizer, para uma real construção identitária deste profissional tão desvalorizado em nossa sociedade.Universidade Cidade de São PauloBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Pós-Graduação Mestrado em EducaçãoUNICIDPereira, Potiguara Acácio05663008934http://lattes.cnpq.br/9883481342993584Leite, Alissandra Vaneli Nogueira2019-11-14T19:55:20Z2019-11-14T19:55:20Z2009-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLEITE, Alissandra Vaneli Nogueira. A formação e o desempenho profissional do professor. Orientador: Professor Dr. Potiguara Acácio Pereira. 2009. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, 2009.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/210porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-03-30T13:52:53Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/210Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-03-30T13:52:53Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A formação e o desempenho profissional do professor |
title |
A formação e o desempenho profissional do professor |
spellingShingle |
A formação e o desempenho profissional do professor Leite, Alissandra Vaneli Nogueira Formação de professores Curso de Pedagogia Desempenho profissional. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A formação e o desempenho profissional do professor |
title_full |
A formação e o desempenho profissional do professor |
title_fullStr |
A formação e o desempenho profissional do professor |
title_full_unstemmed |
A formação e o desempenho profissional do professor |
title_sort |
A formação e o desempenho profissional do professor |
author |
Leite, Alissandra Vaneli Nogueira |
author_facet |
Leite, Alissandra Vaneli Nogueira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pereira, Potiguara Acácio 05663008934 http://lattes.cnpq.br/9883481342993584 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Alissandra Vaneli Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Curso de Pedagogia Desempenho profissional. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Formação de professores Curso de Pedagogia Desempenho profissional. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper aims to consider about the proposals for teacher training in Brazil since the creation of the first courses in Pedagogy. Then, it seeks to understand the evolution of legal devices, from the Public Policy Education, training courses for teachers and their reflection in the work professional performance. The methodological approach adopted is the document analysis, focused initially in the development process and implementation of educational laws, especially the LDB, which reveals considerable utopias in the proposals of teacher training. In the documentary analysis, the necessary data will be collected for the interpretation of the explicit and implicit meanings in the discussion. Finally, the paper aims to point to a possible understanding of an ideal training for the teacher and for a real identity construction of the education professional that is so devalued in our contemporary society. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-27 2019-11-14T19:55:20Z 2019-11-14T19:55:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LEITE, Alissandra Vaneli Nogueira. A formação e o desempenho profissional do professor. Orientador: Professor Dr. Potiguara Acácio Pereira. 2009. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, 2009. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/210 |
identifier_str_mv |
LEITE, Alissandra Vaneli Nogueira. A formação e o desempenho profissional do professor. Orientador: Professor Dr. Potiguara Acácio Pereira. 2009. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Cidade de São Paulo, 2009. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/210 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação UNICID |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo Brasil Pós-Graduação Programa de Pós-Graduação Mestrado em Educação UNICID |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311333059362816 |