Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Raychtock, Sabryna
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cruz, Giseli Barreto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142
Resumo: This article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity.
id UFLA-6_7b4bf5b72612fa91787d28e271f2f04a
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/142
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogiaCultura profissional docenteFormação de professoresCurso de PedagogiaThis article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity.Neste artigo focaliza-se pesquisa com oito egressos de um curso de Pedagogia sobre sua visão acerca das marcas da cultura profissional na formação docente. O escopo do trabalho está em analisar os elementos e/ou contextos do curso que favorecem a aproximação entre os estudantes e a profissão. O quadro teórico baseia-se em Shulman (2005), no tocante às três dimensões das marcas pedagógicas profissionais: pensar, atuar e agir com integridade; em diálogo com Gatti et al (2016) e os seus referentes para a formação docente: conhecimento profissional, prática profissional e engajamento profissional. Metodologicamente, foi analisado o PPC do curso e entrevistados oito recém-egressos. A análise considerou: i- a força/fraqueza das disciplinas; ii- a convivência com professores formadores e suas práticas; iii- o lugar das práticas de ensino. Os achados sugerem que o curso favorece as dimensões do saber e do atuar docente, apenas tangenciando a dimensão do agir com integridade.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/14210.30905/ded.v4i1.142Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-762526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142/106Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRaychtock, SabrynaCruz, Giseli Barreto2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/142Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
title Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
spellingShingle Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
Raychtock, Sabryna
Cultura profissional docente
Formação de professores
Curso de Pedagogia
title_short Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
title_full Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
title_fullStr Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
title_full_unstemmed Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
title_sort Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
author Raychtock, Sabryna
author_facet Raychtock, Sabryna
Cruz, Giseli Barreto
author_role author
author2 Cruz, Giseli Barreto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Raychtock, Sabryna
Cruz, Giseli Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura profissional docente
Formação de professores
Curso de Pedagogia
topic Cultura profissional docente
Formação de professores
Curso de Pedagogia
description This article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142
10.30905/ded.v4i1.142
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i1.142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/142/106
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76
Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76
Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 47-76
2526-849X
10.30905/ded.v4i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374533730304