A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Marcia Villas Boas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Alessandra Morais e, Nogueira, Alano Matias
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1163
Resumo: Organizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the HEI of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research was carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF.
id CUB_b1b1f4c13d5ef548632ce8fe13f2211b
oai_identifier_str oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1163
network_acronym_str CUB
network_name_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository_id_str
spelling A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencialComunicação OrganizacionalTomada de DecisãoProcesso Gerencial6.02.00.00-6 AdministraçãoOrganizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the HEI of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research was carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF.A Comunicação Organizacional (CO) foi escolhida como tema devida sua suma importância para o sucesso gerencial e empresarial. O artigo em questão decorre de um projeto de Iniciação Científica realizado no Centro Universitário do Distrito Federal – UDF. O objetivo do projeto busca contribuir auxiliando as áreas da administração para a eliminação de barreiras nos diferentes processos de comunicação, além de subsidiar o processo de tomada de decisão gerencial. Buscou-se responder o seguinte questionamento: A Comunicação Organizacional atua como um diferencial competitivo no Processo Gerencial em uma Instituição de Ensino Superior de Brasília? Como meio de atingir tal objetivo realizou-se uma pesquisa de campo junto à IES de Brasília-DF, fazendo uso da técnica amostral do Censo, visando analisar as características da CO. Quanto aos fins, caracteriza-se como descritivo por meio de aplicação de questionários, fazendo uso da escala de Likert, com docentes e funcionários de IES para analisar as práticas de comunicação. A pesquisa foi validada por meio da aplicação da ferramenta Alpha de Cronbach. Os resultados obtidos poderiam ser mais conclusivos em escala real, se a metodologia aplicada na pesquisa fosse realizada com toda a população de IES de Brasília-DF.Centro de Ensino Unificado do Distrito FederalBrasilCoordenação do Curso de AdministraçãoUDFNogueira, Alano Matias9298068281025484http://lattes.cnpq.br/9298068281025484Ramos, Marcia Villas BoasSilva, Alessandra Morais eNogueira, Alano Matias2020-12-02T19:49:41Z2020-12-022020-12-02T19:49:41Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1163porAYUB, S., MANAF, N., & HAMZAH, M. Leadership: Communicating Strategically in the 21st Century. The International Conference on Communication and Media. no. 155, pp. 502-506. Malaysia: Elsevier, 2014. Avaliable in: https://www.researchgate.net/publication/269576857_Leadership_Communicating_Strategically_in_the_21_st_Century. Access in: dec. 2 2020. BATISTA, E. O. Sistemas de Informação: o uso do consciente da tecnologia para o gerenciamento. São Paulo: Saraiva, 2004. BRAND, J. L. Comunique-se melhor e desenvolva sua memória. Passo Fundo: Pe. Berthier, 1996. CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR 2016. INEP, Distrito Federal, 2016. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 13 jun. 2018. CONSTANTIN, E., & BAIAS, C. (2014). Employee Voice - Key Factor in Internal Communication. Romênia: Elsevier, 2014. Avaliable in: https://core.ac.uk/download/pdf/82104797.pdf. Access in: dec. 2 2020. DUBRIN, Andrew J. Princípios de Administração. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001. HAMPTON, David R. Administração: Comportamento Organizacional. São Paulo: Makron, 1990. HARVEY, D. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992. LACOMBE, F. J. M.; HEILBORN, G. L. J. Administração: princípios e tendências. 2. tir. São Paulo: Saraiva, 2003. LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do Trabalho Científico. 15. ed. São Paulo: Atlas, 2001. MALHOTRA, N K. Pesquisa de Marketing. Porto Alegre: Artmed Bookman. 2008. MONTANA, P. J. ; CHARNOV, B. H. Administração. São Paulo: Saraiva, 2003. PIMENTA, M. A. Comunicação Empresarial. 3. ed., rev. e ampl. Campinas: Alínea, 2002. RICARDO, C. Cultura organizacional na sociedade contemporânea A importância da comunicação no discurso das organizações. Atas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. p. 166-180. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade - Universidade do Minho, Portugal, 2008. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/OJS/index.php/5sopcom/article/viewFile/20/21. Acesso em: 2 dez. 2020. ROBBINS, S. Administração: Mudanças e Perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000. ROBBINS, S. Comportamento Organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Pretince Hall, 2006. RUÃO, T., SALGADO, P., FREITAS, R. & RIBEIRO, P. Comunicação Organizacional E Relações Públicas, numa travessia conjunta. Relatório de um debate. p. 16-39. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade - Universidade do Minho, Portugal, 2014. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/1999. Acesso em: 2 dez. 2020. SCHERMERHORN, J. R. Jr. Administração. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1999. STONER, J. A. F; FREEMAN, R. E. Administração. Tradução Alves Calado. 5. ed. Rio de Janeiro: 1999. STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. v. 80, p. 217-222. USA: Journal of Personality Assessment, 2003. Avaliable in: https://www.rotman-baycrest.on.ca/files/publicationmodule/@random45f5724eba2f8/JPersAssess03_80_217_222.pdf. Access in: dec. 2 2020. VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2004. WAGNER III, J. A.; HOLLENBECK, J. R. Comportamento Organizacional: Criando vantagem competitiva. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2000.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2021-02-01T17:11:12Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1163Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2021-02-01T17:11:12Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
dc.title.none.fl_str_mv A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
title A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
spellingShingle A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
Ramos, Marcia Villas Boas
Comunicação Organizacional
Tomada de Decisão
Processo Gerencial
6.02.00.00-6 Administração
title_short A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
title_full A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
title_fullStr A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
title_full_unstemmed A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
title_sort A comunicação organizacional como diferencial competitivo no processo gerencial
author Ramos, Marcia Villas Boas
author_facet Ramos, Marcia Villas Boas
Silva, Alessandra Morais e
Nogueira, Alano Matias
author_role author
author2 Silva, Alessandra Morais e
Nogueira, Alano Matias
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Alano Matias
9298068281025484
http://lattes.cnpq.br/9298068281025484
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Marcia Villas Boas
Silva, Alessandra Morais e
Nogueira, Alano Matias
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Organizacional
Tomada de Decisão
Processo Gerencial
6.02.00.00-6 Administração
topic Comunicação Organizacional
Tomada de Decisão
Processo Gerencial
6.02.00.00-6 Administração
description Organizational Communication (CO) was chosen as a theme due to its paramount importance for managerial and business success. The article in question stems from a Scientific Initiation project carried out at the University Center of the Federal District - UDF. The objective of the project seeks to contribute by helping the areas of management to eliminate barriers in the different communication processes, in addition to supporting the management decision-making process. We tried to answer the following question: Does Organizational Communication act as a competitive differential in the Management Process in a Higher Education Institution in Brasília? As a means of achieving this objective, a field research was carried out with the HEI of Brasília-DF, using the Census sampling technique, aiming to analyze the characteristics of OC. As for the purposes, it is characterized as descriptive through the application of questionnaires, using the Likert scale, with teachers and HEI employees to analyze communication practices. The research was validated through the application of Cronbach's Alpha tool. The results obtained could be more conclusive on a real scale, if the methodology applied in the research was carried out with the entire population of HEIs in Brasília-DF.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-02T19:49:41Z
2020-12-02
2020-12-02T19:49:41Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1163
url https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv AYUB, S., MANAF, N., & HAMZAH, M. Leadership: Communicating Strategically in the 21st Century. The International Conference on Communication and Media. no. 155, pp. 502-506. Malaysia: Elsevier, 2014. Avaliable in: https://www.researchgate.net/publication/269576857_Leadership_Communicating_Strategically_in_the_21_st_Century. Access in: dec. 2 2020. BATISTA, E. O. Sistemas de Informação: o uso do consciente da tecnologia para o gerenciamento. São Paulo: Saraiva, 2004. BRAND, J. L. Comunique-se melhor e desenvolva sua memória. Passo Fundo: Pe. Berthier, 1996. CENSO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR 2016. INEP, Distrito Federal, 2016. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 13 jun. 2018. CONSTANTIN, E., & BAIAS, C. (2014). Employee Voice - Key Factor in Internal Communication. Romênia: Elsevier, 2014. Avaliable in: https://core.ac.uk/download/pdf/82104797.pdf. Access in: dec. 2 2020. DUBRIN, Andrew J. Princípios de Administração. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2001. HAMPTON, David R. Administração: Comportamento Organizacional. São Paulo: Makron, 1990. HARVEY, D. Condição Pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992. LACOMBE, F. J. M.; HEILBORN, G. L. J. Administração: princípios e tendências. 2. tir. São Paulo: Saraiva, 2003. LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do Trabalho Científico. 15. ed. São Paulo: Atlas, 2001. MALHOTRA, N K. Pesquisa de Marketing. Porto Alegre: Artmed Bookman. 2008. MONTANA, P. J. ; CHARNOV, B. H. Administração. São Paulo: Saraiva, 2003. PIMENTA, M. A. Comunicação Empresarial. 3. ed., rev. e ampl. Campinas: Alínea, 2002. RICARDO, C. Cultura organizacional na sociedade contemporânea A importância da comunicação no discurso das organizações. Atas do 5º Congresso da Associação Portuguesa de Ciências da Comunicação. p. 166-180. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade - Universidade do Minho, Portugal, 2008. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/OJS/index.php/5sopcom/article/viewFile/20/21. Acesso em: 2 dez. 2020. ROBBINS, S. Administração: Mudanças e Perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000. ROBBINS, S. Comportamento Organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Pretince Hall, 2006. RUÃO, T., SALGADO, P., FREITAS, R. & RIBEIRO, P. Comunicação Organizacional E Relações Públicas, numa travessia conjunta. Relatório de um debate. p. 16-39. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade - Universidade do Minho, Portugal, 2014. Disponível em: http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/1999. Acesso em: 2 dez. 2020. SCHERMERHORN, J. R. Jr. Administração. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1999. STONER, J. A. F; FREEMAN, R. E. Administração. Tradução Alves Calado. 5. ed. Rio de Janeiro: 1999. STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. v. 80, p. 217-222. USA: Journal of Personality Assessment, 2003. Avaliable in: https://www.rotman-baycrest.on.ca/files/publicationmodule/@random45f5724eba2f8/JPersAssess03_80_217_222.pdf. Access in: dec. 2 2020. VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2004. WAGNER III, J. A.; HOLLENBECK, J. R. Comportamento Organizacional: Criando vantagem competitiva. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2000.
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Ensino Unificado do Distrito Federal
Brasil
Coordenação do Curso de Administração
UDF
publisher.none.fl_str_mv Centro de Ensino Unificado do Distrito Federal
Brasil
Coordenação do Curso de Administração
UDF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron:CUB
instname_str Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
instacron_str CUB
institution CUB
reponame_str Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
collection Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
repository.name.fl_str_mv Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)
repository.mail.fl_str_mv bibli@brazcubas.edu.br
_version_ 1798311348236451840