Os Templos de Consumo e a (In)visibilidade dos Entregadores de Aplicativo.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Raquel Cantarelli Vieira da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório do Centro Universitário Braz Cubas
Texto Completo: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3922
Resumo: The proposal here is to think and establish a relationship between consumption, material and the Covid-19 pandemic. We start from the assumption that consumption is a fact total social1. There is a social life of things that passes through production, circulation, distribution and use of goods. Understanding that society is an articulated organization by symbols, since consumption is social interaction, it is also the production of sense. But how are the senses configured? How are discursive agents configured? As Mary Douglas (2004) would say, "consumption is the very arena in which culture is the object of of struggles that give it shape." This quote seems to us to be an opportunity to think all this, in the light of our object of study, which is the gesture of eating because we believe that materiality of culture is not located only in the objects of consumption, but in the consumption spaces. Therefore, in this article, our focus will be the social construction of the phenomenon (in)visibility of app food delivery people in the Temples of Consumption.
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spelling Os Templos de Consumo e a (In)visibilidade dos Entregadores de Aplicativo.AplicativosCovid-19(in)visibilidade dos entregadores6.09.04.00-3 Relações Públicas e PropagandaThe proposal here is to think and establish a relationship between consumption, material and the Covid-19 pandemic. We start from the assumption that consumption is a fact total social1. There is a social life of things that passes through production, circulation, distribution and use of goods. Understanding that society is an articulated organization by symbols, since consumption is social interaction, it is also the production of sense. But how are the senses configured? How are discursive agents configured? As Mary Douglas (2004) would say, "consumption is the very arena in which culture is the object of of struggles that give it shape." This quote seems to us to be an opportunity to think all this, in the light of our object of study, which is the gesture of eating because we believe that materiality of culture is not located only in the objects of consumption, but in the consumption spaces. Therefore, in this article, our focus will be the social construction of the phenomenon (in)visibility of app food delivery people in the Temples of Consumption.A proposta aqui é pensar e estabelecer uma relação entre o consumo, a cultura material e a pandemia da Covid-19. Partimos do pressuposto de que o consumo é um fato social total1. Há uma vida social das coisas que passa pela produção, circulação, distribuição e uso dos bens. Compreendendo que a sociedade é uma organização articulada por símbolos, uma vez que o consumo é interação social ele é, também, produção de sentido. Mas como se configuram os sentidos? Como se configuram os agentes discursivos? Como diria Mary Douglas (2004), "o consumo é a própria arena em que a cultura é objeto de lutas que lhe conferem forma." Essa citação nos parece uma oportunidade para pensar tudo isso, à luz do nosso objeto de estudo que é o gesto de comer porque acreditamos que a materialidade da cultura não está localizada apenas nos objetos de consumo, mas nos espaços de consumo. Portanto, no presente artigo, nosso recorte será a construção social do fenômeno (in)visibilidade dos entregadores de comida de aplicativo nos Templos de Consumo.Universidade de BrasiliaBrasilPrograma de pós-graduação em comunicação, Doutorado em comunicação.UNBRussi, PedroMartinelli, FernandaCunha, Raquel Cantarelli Vieira da2022-06-20T19:05:53Z2022-06-202022-06-20T19:05:53Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/3922porAPPADURAI, Arjun. Introduction: commodities and the politics of value. In: APPADURAI, Arjun (org.) The Social Life of Things: commodities in cultural perspective. Cambridge: Cambridge University Press, 1986. ________ . Introdução: mercadorias e a política de valor. In: APPADURAI, Arjun (org.) A vida social das coisas: as mercadorias sob uma perspectiva cultural. Niterói: UFF, 2008. BOURDIEU, P. O Senso Prático. Petrópolis, RJ. Ed. Vozes, 2008 DOUGLAS, M. Estilos de Pensar: ensayos críticos sobre el buen gusto. Barcelona, Edit. Gedisa, 1996. Cap. 6: Animales Anómalos y metáforas animales. DOUGLAS, Mary & Isherwood, Baron. O Mundo dos Bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004. McCRACKEN, Cultura e Consumo: Uma Explicação Teórica da Estrutura e do Movimento do Significado Cultural dos Bens de Consumo, in: 2017 SARLO, Beatriz. Abundância e Pobreza. p. 13-52. In: SARLO, Beatriz. Cenas da Vida Pós moderna. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004. SAHLINS, M.. Cultura e Razão Prática. Rio de Janeiro, Zahar Editores, 1979. VEBLEN, Thorstein. A Teoria da Classe Ociosa. 2 ed. São Paulo: Abril Cultural, 1985.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2022-10-05T00:31:03Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/3922Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2022-10-05T00:31:03Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false
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