Análise semiótica da publicidade de Oliviero Toscani para Benetton
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1007 |
Resumo: | This thesis aims to find recurrent themes and figures in six different advertising photographs produced by Italian photographer and publicist, Oliviero Toscani for Benetton brand campaigns. The selected images are inserted in the book ―Advertising is smiling carrion‖ (TOSCANI, 2003). To support the, recourse will be made to the theoretical framework of French semiotics and its development of plastic made by semi-semiotic symbolism. The selected images were produced for the collection of the brand United Colors of Benetton between 1989 to 1993 and call for attention just leave the default visual context created by advertising, to show products being used by beautiful people and their screenplays. In opposite to this concept, the images produced by Toscani not bring the advertised product explicitly, in case the clothing brand Benetton. In the images chosen Toscani embeds a social, political and religious discourse. Therefore, we will describe the construction of meanings generated by these objects. Will be broken initially by plastic semiotics and its semi-symbolism. The hypothesis is that the photos in question, although images designed differently, producing symmetrical discourse grounded on a theme where there is recurrence of discursive elements (isotopie), these speeches that are intended to recover and describe. Keywords: photography; advertising; Oliviero Toscani; semiotic-plastic; and semisymbolism. |
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Análise semiótica da publicidade de Oliviero Toscani para BenettonSemiotic analysis of advertising by Oliviero Toscani for BenettonFotografiaPublicidadeOliviero ToscaniSemiótica-plásticaSemisimbolismoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAThis thesis aims to find recurrent themes and figures in six different advertising photographs produced by Italian photographer and publicist, Oliviero Toscani for Benetton brand campaigns. The selected images are inserted in the book ―Advertising is smiling carrion‖ (TOSCANI, 2003). To support the, recourse will be made to the theoretical framework of French semiotics and its development of plastic made by semi-semiotic symbolism. The selected images were produced for the collection of the brand United Colors of Benetton between 1989 to 1993 and call for attention just leave the default visual context created by advertising, to show products being used by beautiful people and their screenplays. In opposite to this concept, the images produced by Toscani not bring the advertised product explicitly, in case the clothing brand Benetton. In the images chosen Toscani embeds a social, political and religious discourse. Therefore, we will describe the construction of meanings generated by these objects. Will be broken initially by plastic semiotics and its semi-symbolism. The hypothesis is that the photos in question, although images designed differently, producing symmetrical discourse grounded on a theme where there is recurrence of discursive elements (isotopie), these speeches that are intended to recover and describe. Keywords: photography; advertising; Oliviero Toscani; semiotic-plastic; and semisymbolism.O presente trabalho tem por objetivo encontrar temas e figuras recorrentes em seis diferentes fotografias publicitárias produzidas pelo fotógrafo e publicitário italiano, Oliviero Toscani, para campanhas da marca Benetton. As imagens escolhidas estão inseridas no livro ―A publicidade é um cadáver que nos sorri‖ (TOSCANI, 2003). Para sustentar as análises, recorrer-se-á ao arcabouço teórico da semiótica francesa e seus desdobramentos da semiótica plástica constituídos pelo semi-simbolismo. As imagens escolhidas foram produzidas para a coleção da marca United Colors of Benetton entre 1989 a 1993 e chamam atenção justamente por sair do contexto padrão visual criado pela publicidade, o de mostrar produtos sendo utilizados por pessoas bonitas e seus cenários cinematográficos. Em contramão a esse conceito, as imagens produzidas por Toscani não trazem o produto anunciado de forma explicita, no caso, as roupas da marca Benetton. Nas imagens escolhidas, Toscani embute um discurso social, político e religioso. Sendo assim, iremos descrever a construção de sentidos gerado por estes objetos. Partir-se-á inicialmente pela semiótica plástica e o seu semi-simbolismo. A hipótese é a de que as fotografias em análise, apesar de serem imagens concebidas de forma diferente, produzem discursos simétricos calcados em um mesmo tema onde há recorrência de elementos discursivos (isotopias), discursos estes que se pretendem recuperar e descrever. Palavras-chave: fotografia; publicidade; Oliviero Toscani; semiótica-plástica; e semisimbolismo.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em LinguísticaUNIFRANLudovice, Camila de Araújo Beraldo2484816022138902http://lattes.cnpq.br/2484816022138902Pernambuco, Juscelino1656882776659459http://lattes.cnpq.br/1656882776659459Marchezan, Renata Maria Facuri Coelho8827698477373212http://lattes.cnpq.br/8827698477373212Gera, Karina Spineli2020-08-31T19:37:41Z2020-08-31T19:37:41Z2014-03-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGERA, Karina Spineli. Análise semiótica da publicidade de Oliviero Toscani para Benetton. Franca, SP, 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Franca. 2014https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/1007porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-08-31T19:58:02Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/1007Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-08-31T19:58:02Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
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