Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
Texto Completo: | https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/510 |
Resumo: | This paper presents possible approaches concerning chemistry teaching through Environmental Education, supported by the Environmental Project, which is a themegenerator, called SAF (Agro-Forest System) implemented in a state-run school. The present research was developed by means of a collaboration of a group of students attending different high school levels. Through the Pedagogical Project, we sought to encourage students to develop research projects, relating them to scientific concepts. Our objective is to use these projects as a source for questioning the Chemistry Teaching in a contextualized approach, in which students are able to perform experiences and discuss their observations in groups. Through the act of researching, students will be exposed to chemical concepts in a different way, in a lighter manner that will enhance and transform their preconceptions, contributing to improving their understanding and interest in scientific knowledge. Aiming at defragmenting the curriculum (didactic sequence), which often impairs innovative activities, which are indispensable in teaching practices, being equally or even more important than the mastery of the studied content, this paper presents a chance to whet the curiosity of students on learning Science (Chemistry), which is widely rejected and ignored. |
id |
CUB_f5d560bc56c1a7b3257aecdc15d969d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/510 |
network_acronym_str |
CUB |
network_name_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository_id_str |
|
spelling |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de químicaHistory and potential of the implementation of the education project in the SAF model (Sistema Agro Florestal) in a public school in the state of state of São Paulo for the teaching and learning process of chemistryAprendizagem SignificativaContextualizaçãoEducação AmbientalEnsino de QuímicaProblematizaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAThis paper presents possible approaches concerning chemistry teaching through Environmental Education, supported by the Environmental Project, which is a themegenerator, called SAF (Agro-Forest System) implemented in a state-run school. The present research was developed by means of a collaboration of a group of students attending different high school levels. Through the Pedagogical Project, we sought to encourage students to develop research projects, relating them to scientific concepts. Our objective is to use these projects as a source for questioning the Chemistry Teaching in a contextualized approach, in which students are able to perform experiences and discuss their observations in groups. Through the act of researching, students will be exposed to chemical concepts in a different way, in a lighter manner that will enhance and transform their preconceptions, contributing to improving their understanding and interest in scientific knowledge. Aiming at defragmenting the curriculum (didactic sequence), which often impairs innovative activities, which are indispensable in teaching practices, being equally or even more important than the mastery of the studied content, this paper presents a chance to whet the curiosity of students on learning Science (Chemistry), which is widely rejected and ignored.A presente dissertação apresenta possibilidades de abordagens no Ensino de Química através da Educação Ambiental, tendo como tema gerador o Projeto Ambiental SAF (Sistema Agro Florestal) implantado em uma Escola Estadual. Este trabalho foi desenvolvido a partir da colaboração de um grupo de estudantes dos três anos do Ensino Médio. Através da Pedagogia de Projetos, buscou-se incentivar a elaboração de projetos de pesquisa pelos próprios alunos, com o objetivo de relacioná-los com conceitos científicos. Tornando o projeto uma fonte para problematização do Ensino de Química, numa abordagem contextualizada, em que o aluno poderá vivenciar experiências e discutir suas observações em equipes, buscando no ato de pesquisar, apresentar os conceitos químicos de uma forma diferenciada, de modo menos impactante, que venha a valorizar e a transformar as concepções prévias dos educandos, contribuindo para melhoria na compreensão e interesse pelo conhecimento científico. Com o propósito de desfragmentar o currículo (sequência didática), que muitas vezes dificultam atividades inovadoras, as quais são indispensáveis na prática docente tanto ou mais que o domínio dos conteúdos, este trabalho apresenta uma possibilidade para despertar no aluno a vontade de aprender Ciências (Química), a qual possui imensa rejeição e desinteresse.Universidade de FrancaBrasilPós-GraduaçãoPrograma de Mestrado em CiênciasUNIFRANReis, Márcio José dos3519284490175859http://lattes.cnpq.br/3519284490175859Ricci, Emiliane Gerbasi3131780567101463http://lattes.cnpq.br/3131780567101463Alves, Fabiana Luca6926112115514189http://lattes.cnpq.br/6926112115514189Lago, Paulo Rogério2020-04-13T18:46:59Z2020-04-13T18:46:59Z2015-06-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLAGO, Paulo Rogério. Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química. Franca, SP, 2015. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de Franca. 2015.https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/510porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubasinstname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB)instacron:CUB2020-04-13T18:48:01Zoai:repositorio.cruzeirodosul.edu.br:123456789/510Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.brazcubas.edu.br/oai/requestbibli@brazcubas.edu.bropendoar:2020-04-13T18:48:01Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química History and potential of the implementation of the education project in the SAF model (Sistema Agro Florestal) in a public school in the state of state of São Paulo for the teaching and learning process of chemistry |
title |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
spellingShingle |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química Lago, Paulo Rogério Aprendizagem Significativa Contextualização Educação Ambiental Ensino de Química Problematização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
title_full |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
title_fullStr |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
title_full_unstemmed |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
title_sort |
Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química |
author |
Lago, Paulo Rogério |
author_facet |
Lago, Paulo Rogério |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Reis, Márcio José dos 3519284490175859 http://lattes.cnpq.br/3519284490175859 Ricci, Emiliane Gerbasi 3131780567101463 http://lattes.cnpq.br/3131780567101463 Alves, Fabiana Luca 6926112115514189 http://lattes.cnpq.br/6926112115514189 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lago, Paulo Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Significativa Contextualização Educação Ambiental Ensino de Química Problematização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
topic |
Aprendizagem Significativa Contextualização Educação Ambiental Ensino de Química Problematização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
This paper presents possible approaches concerning chemistry teaching through Environmental Education, supported by the Environmental Project, which is a themegenerator, called SAF (Agro-Forest System) implemented in a state-run school. The present research was developed by means of a collaboration of a group of students attending different high school levels. Through the Pedagogical Project, we sought to encourage students to develop research projects, relating them to scientific concepts. Our objective is to use these projects as a source for questioning the Chemistry Teaching in a contextualized approach, in which students are able to perform experiences and discuss their observations in groups. Through the act of researching, students will be exposed to chemical concepts in a different way, in a lighter manner that will enhance and transform their preconceptions, contributing to improving their understanding and interest in scientific knowledge. Aiming at defragmenting the curriculum (didactic sequence), which often impairs innovative activities, which are indispensable in teaching practices, being equally or even more important than the mastery of the studied content, this paper presents a chance to whet the curiosity of students on learning Science (Chemistry), which is widely rejected and ignored. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-24 2020-04-13T18:46:59Z 2020-04-13T18:46:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LAGO, Paulo Rogério. Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química. Franca, SP, 2015. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de Franca. 2015. https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/510 |
identifier_str_mv |
LAGO, Paulo Rogério. Histórico e potencialidades da implantação do projeto de educação ambiental no modelo SAF (Sistema Agro Florestal) em uma escola pública do estado de São Paulo para o processo de ensino e aprendizagem de química. Franca, SP, 2015. 83 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade de Franca. 2015. |
url |
https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/handle/123456789/510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Ciências UNIFRAN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Franca Brasil Pós-Graduação Programa de Mestrado em Ciências UNIFRAN |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Centro Universitário Braz Cubas instname:Centro Universitário Braz Cubas (CUB) instacron:CUB |
instname_str |
Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
instacron_str |
CUB |
institution |
CUB |
reponame_str |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
collection |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Centro Universitário Braz Cubas - Centro Universitário Braz Cubas (CUB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibli@brazcubas.edu.br |
_version_ |
1798311360299270144 |