Didatic transposition in Distance Corporate Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Denilson de Sousa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Renan Antonio da, Langhi, Celi, Peterossi, Helena Gemignani Peterossi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1017
Resumo: Corporate education has been the subject of several reflections and discussions, given that companies have been facing many paradigm changes, which increases their challenges to survive and thrive amidst new market demands. This paper aims to discuss the applicability of the Didactic Transposition theory in distance corporate education. Based on our review of other academic papers that address theoretical concepts about teaching activities and the use of technological resources, corporate distance education is increasingly less seen as a mere product of the reproduction of traditional teaching-learning mechanisms. The results of the research point to the necessary expansion of research projects and reflections on the current status of development of corporate distance education in Brazilian companies, as there is still a limited understanding of problems related to training and the perceived value of interaction in the creation of knowledge in Brazilian corporate organizations.
id EDUL-1_0ac61cb67cba35b40e92404b74124b68
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1017
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Didatic transposition in Distance Corporate Education Transposição didática na Educação Corporativa na Educação a Distância Transposição didática; educação corporativa; educação a distância; internet.Educação. Educação Corporativa. Educação a distância. Corporate education has been the subject of several reflections and discussions, given that companies have been facing many paradigm changes, which increases their challenges to survive and thrive amidst new market demands. This paper aims to discuss the applicability of the Didactic Transposition theory in distance corporate education. Based on our review of other academic papers that address theoretical concepts about teaching activities and the use of technological resources, corporate distance education is increasingly less seen as a mere product of the reproduction of traditional teaching-learning mechanisms. The results of the research point to the necessary expansion of research projects and reflections on the current status of development of corporate distance education in Brazilian companies, as there is still a limited understanding of problems related to training and the perceived value of interaction in the creation of knowledge in Brazilian corporate organizations.A educação corporativa tem sido alvo de muitas reflexões e discussões, haja vista que as empresas têm enfrentado muitas mudanças de paradigma, o que aumenta seus desafios para sobreviverem e prosperarem em meio às novas exigências do mercado. Este trabalho tem como objetivo discutir a aplicabilidade da teoria da Transposição Didática na Educação Corporativa a distância. A partir da consulta bibliográfica a outros trabalhos acadêmicos que abordam conceitos teóricos sobre atividades didáticas e emprego de recursos tecnológicos, a Educação Corporativa a distância passa a ser cada vez menos vista como mero produto da reprodução dos mecanismos tradicionais de ensino-aprendizagem. Os resultados do trabalho apontam para a necessária ampliação de pesquisas e reflexões sobre o estado atual de desenvolvimento da educação corporativa a distância em empresas brasileiras, pois ainda é baixa a compreensão sobre problemas relacionados à capacitação e percepção de valor da interação na criação do conhecimento dentro das organizações corporativas nacionais.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/101710.58422/repesq.2021.e1017REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1105-1119 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1017/995https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Denilson de SousaSilva, Renan Antonio da Langhi, CeliPeterossi, Helena Gemignani Peterossi2023-06-20T22:17:22Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1017Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-20T22:17:22Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Didatic transposition in Distance Corporate Education
Transposição didática na Educação Corporativa na Educação a Distância
title Didatic transposition in Distance Corporate Education
spellingShingle Didatic transposition in Distance Corporate Education
Cordeiro, Denilson de Sousa
Transposição didática; educação corporativa; educação a distância; internet.
Educação. Educação Corporativa. Educação a distância.
title_short Didatic transposition in Distance Corporate Education
title_full Didatic transposition in Distance Corporate Education
title_fullStr Didatic transposition in Distance Corporate Education
title_full_unstemmed Didatic transposition in Distance Corporate Education
title_sort Didatic transposition in Distance Corporate Education
author Cordeiro, Denilson de Sousa
author_facet Cordeiro, Denilson de Sousa
Silva, Renan Antonio da
Langhi, Celi
Peterossi, Helena Gemignani Peterossi
author_role author
author2 Silva, Renan Antonio da
Langhi, Celi
Peterossi, Helena Gemignani Peterossi
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Denilson de Sousa
Silva, Renan Antonio da
Langhi, Celi
Peterossi, Helena Gemignani Peterossi
dc.subject.por.fl_str_mv Transposição didática; educação corporativa; educação a distância; internet.
Educação. Educação Corporativa. Educação a distância.
topic Transposição didática; educação corporativa; educação a distância; internet.
Educação. Educação Corporativa. Educação a distância.
description Corporate education has been the subject of several reflections and discussions, given that companies have been facing many paradigm changes, which increases their challenges to survive and thrive amidst new market demands. This paper aims to discuss the applicability of the Didactic Transposition theory in distance corporate education. Based on our review of other academic papers that address theoretical concepts about teaching activities and the use of technological resources, corporate distance education is increasingly less seen as a mere product of the reproduction of traditional teaching-learning mechanisms. The results of the research point to the necessary expansion of research projects and reflections on the current status of development of corporate distance education in Brazilian companies, as there is still a limited understanding of problems related to training and the perceived value of interaction in the creation of knowledge in Brazilian corporate organizations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1017
10.58422/repesq.2021.e1017
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1017
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1017/995
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 32 (2021): FORMAÇÃO DOCENTE E PRÁTICAS EDUCACIONAIS EM ESPAÇOS PEDAGÓGICOS DE FORMAÇÃO; 1105-1119
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890352885661696