Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1164 |
Resumo: | This article presents the process of the construction and development of the ‘Pedagogues on Stage” project from its inception, when it was created by a group of professional pedagogues working for the Education College of the Fluminense Federal University, until its integration into the ‘Theotônio dos Santos’ Development and Education Program of the Rio de Janeiro State University, adopting the virtual format due to the Covid 19 pandemic. The project in question aims to promote exchange between pedagogues, pedagogy students and researchers, providing visibility for the knowledge and meanings built by the theoretical-practical reflection of pedagogues working in school and non-school educational spaces. The first part of this article discusses pedagogy as a science, the production of knowledge by pedagogues and their role as teaching practice researchers. Based on a reflective report, its second part discusses and evaluates the relevance and results achieved by the project so far. Keywords: Pedagogy, Educational science, Pedagogical knowledge. |
id |
EDUL-1_2d87b5115c1a7366096bb0a2fe0e0804 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1164 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spacesPedagogia, Ciência da Educação, Saberes Pedagógicos.Projeto Pedagogos em Cena; Educação;PedagogiaThis article presents the process of the construction and development of the ‘Pedagogues on Stage” project from its inception, when it was created by a group of professional pedagogues working for the Education College of the Fluminense Federal University, until its integration into the ‘Theotônio dos Santos’ Development and Education Program of the Rio de Janeiro State University, adopting the virtual format due to the Covid 19 pandemic. The project in question aims to promote exchange between pedagogues, pedagogy students and researchers, providing visibility for the knowledge and meanings built by the theoretical-practical reflection of pedagogues working in school and non-school educational spaces. The first part of this article discusses pedagogy as a science, the production of knowledge by pedagogues and their role as teaching practice researchers. Based on a reflective report, its second part discusses and evaluates the relevance and results achieved by the project so far. Keywords: Pedagogy, Educational science, Pedagogical knowledge.O presente artigo apresenta o processo de construção e desenvolvimento do projeto Pedagogos em Cena desde o seu nascedouro, por iniciativa de um grupo de profissionais pedagogos lotados na Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense até a sua integração ao Programa Desenvolvimento e Educação Theotônio dos Santos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, assumindo, em razão da pandemia do Covid 19, o formato virtual. O projeto em questão objetiva a promoção do intercâmbio entre pedagogos, estudantes do curso de pedagogia e pesquisadores, dando visibilidade aos saberes e sentidos construídos pela reflexão teórico-prática de pedagogos atuantes em espaços educativos escolares e não-escolares. Na primeira parte deste artigo discute-se a Pedagogia enquanto Ciência, a produção de saberes pelos pedagogos e o papel destes como investigadores da práxis pedagógica. Na segunda parte, discute-se e avalia-se, através de um relato reflexivo, a pertinência e os resultados alcançados pelo referido projeto até o presente momento.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/116410.58422/repesq.2021.e1164REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 877-9012177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1164/962https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Jonas Emanuel PintoRamos, Moacyr Salles 2023-06-21T21:39:17Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1164Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:39:17Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
title |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
spellingShingle |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces Magalhães, Jonas Emanuel Pinto Pedagogia, Ciência da Educação, Saberes Pedagógicos. Projeto Pedagogos em Cena; Educação;Pedagogia |
title_short |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
title_full |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
title_fullStr |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
title_full_unstemmed |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
title_sort |
Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços: Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces |
author |
Magalhães, Jonas Emanuel Pinto |
author_facet |
Magalhães, Jonas Emanuel Pinto Ramos, Moacyr Salles |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Moacyr Salles |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Jonas Emanuel Pinto Ramos, Moacyr Salles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia, Ciência da Educação, Saberes Pedagógicos. Projeto Pedagogos em Cena; Educação;Pedagogia |
topic |
Pedagogia, Ciência da Educação, Saberes Pedagógicos. Projeto Pedagogos em Cena; Educação;Pedagogia |
description |
This article presents the process of the construction and development of the ‘Pedagogues on Stage” project from its inception, when it was created by a group of professional pedagogues working for the Education College of the Fluminense Federal University, until its integration into the ‘Theotônio dos Santos’ Development and Education Program of the Rio de Janeiro State University, adopting the virtual format due to the Covid 19 pandemic. The project in question aims to promote exchange between pedagogues, pedagogy students and researchers, providing visibility for the knowledge and meanings built by the theoretical-practical reflection of pedagogues working in school and non-school educational spaces. The first part of this article discusses pedagogy as a science, the production of knowledge by pedagogues and their role as teaching practice researchers. Based on a reflective report, its second part discusses and evaluates the relevance and results achieved by the project so far. Keywords: Pedagogy, Educational science, Pedagogical knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1164 10.58422/repesq.2021.e1164 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1164 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1164/962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 877-901 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353309286400 |