Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Jefferson da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pimenta, Selma Garrido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180
Resumo: The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education.
id EDUL-1_c01b0a22acaeaeb59765a59d810d4b9e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1180
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido PimentaEpistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação. The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education.O diálogo com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta objetivou aprofundar questões teórico-metodológicas sobre a Pedagogia como Ciência da Educação, bem como discutir os desafios que lhe são impostos no campo epistemológico. Buscou-se, também, analisar aspectos concernentes à atual organização curricular dos cursos de Pedagogia — instituído como uma licenciatura para formação de professores da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental — a partir da Resolução do Conselho Nacional de Educação (CNE) Conselho Pleno (CP) nº 1, de 15 de maio de 2006. Nessa esteira, a pesquisadora realiza avaliações dos impactos das Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia (DCNP) (2006) no desaparecimento da Pedagogia no interior dos próprios cursos de Pedagogia. Finaliza suas considerações com apontamentos críticos sobre as imprecisões e riscos da proposta em voga pela Base Nacional Comum de Formação de Professores (2019) na reverberação de modelos formativos praticistas, neotecnicistas e alinhados com a agenda política neoliberal em vigência no cenário brasileiro.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118010.58422/repesq.2021.e1180REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 925-948 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180/964https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Jefferson da SilvaPimenta, Selma Garrido2023-06-21T21:35:12Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1180Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:35:12Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta
title Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
spellingShingle Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
Moreira, Jefferson da Silva
Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.
Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação.
title_short Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
title_full Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
title_fullStr Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
title_full_unstemmed Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
title_sort Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
author Moreira, Jefferson da Silva
author_facet Moreira, Jefferson da Silva
Pimenta, Selma Garrido
author_role author
author2 Pimenta, Selma Garrido
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Jefferson da Silva
Pimenta, Selma Garrido
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.
Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação.
topic Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.
Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação.
description The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto de convidado
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180
10.58422/repesq.2021.e1180
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2021.e1180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180/964
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 925-948
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353314529280