Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Pesquiseduca |
Texto Completo: | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180 |
Resumo: | The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education. |
id |
EDUL-1_c01b0a22acaeaeb59765a59d810d4b9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1180 |
network_acronym_str |
EDUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido PimentaEpistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação. The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education.O diálogo com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta objetivou aprofundar questões teórico-metodológicas sobre a Pedagogia como Ciência da Educação, bem como discutir os desafios que lhe são impostos no campo epistemológico. Buscou-se, também, analisar aspectos concernentes à atual organização curricular dos cursos de Pedagogia — instituído como uma licenciatura para formação de professores da Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental — a partir da Resolução do Conselho Nacional de Educação (CNE) Conselho Pleno (CP) nº 1, de 15 de maio de 2006. Nessa esteira, a pesquisadora realiza avaliações dos impactos das Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Pedagogia (DCNP) (2006) no desaparecimento da Pedagogia no interior dos próprios cursos de Pedagogia. Finaliza suas considerações com apontamentos críticos sobre as imprecisões e riscos da proposta em voga pela Base Nacional Comum de Formação de Professores (2019) na reverberação de modelos formativos praticistas, neotecnicistas e alinhados com a agenda política neoliberal em vigência no cenário brasileiro.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexto de convidadoapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/118010.58422/repesq.2021.e1180REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 925-948 2177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180/964https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Jefferson da SilvaPimenta, Selma Garrido2023-06-21T21:35:12Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1180Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-21T21:35:12Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. Pedagogia e pedagogos entre insistências e resistências: entrevista realizada com a Prof.ª Dr.ª Selma Garrido Pimenta |
title |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
spellingShingle |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. Moreira, Jefferson da Silva Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos. Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação. |
title_short |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
title_full |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
title_fullStr |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
title_full_unstemmed |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
title_sort |
Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. |
author |
Moreira, Jefferson da Silva |
author_facet |
Moreira, Jefferson da Silva Pimenta, Selma Garrido |
author_role |
author |
author2 |
Pimenta, Selma Garrido |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Jefferson da Silva Pimenta, Selma Garrido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos. Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação. |
topic |
Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos. Pedagogia como Ciência da Educação. Formação de pedagogos. Políticas de formação de profissionais da Educação. |
description |
The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil. Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto de convidado |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180 10.58422/repesq.2021.e1180 |
url |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180 |
identifier_str_mv |
10.58422/repesq.2021.e1180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1180/964 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 13 n. 31 (2021): PEDAGOGIA: EPISTEMOLOGIA, SABERES E PRÁTICAS; 925-948 2177-1626 reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) instacron:EDUL |
instname_str |
Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
instacron_str |
EDUL |
institution |
EDUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
collection |
Revista Eletrônica Pesquiseduca |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pesquiseduca@unisantos.br |
_version_ |
1793890353314529280 |