Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016 |
Resumo: | This work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as Libâneo (2007), Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces. |
id |
UECE-7_49b4f71bcc0d8f0347e757815d359b2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/5016 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on trainingPedagogia e Pedagogos: uma análise curricular sobre a formaçãoCurso de PedagogiaFormação do PedagogoEducação em espaço não-escolarPedagogy CourseFormation of PedagogueEducation in non-school spaceThis work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as Libâneo (2007), Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces.Este trabalho teve como objetivo investigar como a formação do pedagogo para atuar em espaços não-escolares é contemplada na proposta curricular do Curso de Pedagogia, campus de Jequié. Trata-se de uma investigação documental, numa abordagem qualitativa, tendo como alcance descobrir variáveis não determináveis que moldam e ajudam a definir a pesquisa, sendo fundamentada teoricamente em autores como Libâneo (2007), Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) e André (2002). Os resultados provisórios indicam que o compromisso dado aos espaços não-escolares na formação do pedagogo necessita de atenção. Assim, as discussões apresentadas podem contribuir com o processo de reflexão sobre o profissional que está sendo e deverá ser formado nos cursos de Pedagogia, uma vez que esses têm sido convocados a exercerem diversas atividades e atribuições em diferentes espaços educativos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016/4081Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Emerson GonçalvesSantos, Josué Leite dos2022-09-23T13:41:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5016Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T13:41:11Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training Pedagogia e Pedagogos: uma análise curricular sobre a formação |
title |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
spellingShingle |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training Cunha, Emerson Gonçalves Curso de Pedagogia Formação do Pedagogo Educação em espaço não-escolar Pedagogy Course Formation of Pedagogue Education in non-school space |
title_short |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
title_full |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
title_fullStr |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
title_full_unstemmed |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
title_sort |
Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training |
author |
Cunha, Emerson Gonçalves |
author_facet |
Cunha, Emerson Gonçalves Santos, Josué Leite dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Josué Leite dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Emerson Gonçalves Santos, Josué Leite dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso de Pedagogia Formação do Pedagogo Educação em espaço não-escolar Pedagogy Course Formation of Pedagogue Education in non-school space |
topic |
Curso de Pedagogia Formação do Pedagogo Educação em espaço não-escolar Pedagogy Course Formation of Pedagogue Education in non-school space |
description |
This work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as Libâneo (2007), Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016/4081 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213949831544832 |