Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Emerson Gonçalves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Josué Leite dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016
Resumo: This work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as  Libâneo (2007),  Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and  André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces.
id UECE-7_49b4f71bcc0d8f0347e757815d359b2d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5016
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on trainingPedagogia e Pedagogos: uma análise curricular sobre a formaçãoCurso de PedagogiaFormação do PedagogoEducação em espaço não-escolarPedagogy CourseFormation of PedagogueEducation in non-school spaceThis work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as  Libâneo (2007),  Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and  André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces.Este trabalho teve como objetivo investigar como a formação do pedagogo para atuar em espaços não-escolares é contemplada na proposta curricular do Curso de Pedagogia, campus de Jequié. Trata-se de uma investigação documental, numa abordagem qualitativa, tendo como alcance descobrir variáveis não determináveis que moldam e ajudam a definir a pesquisa, sendo fundamentada teoricamente em autores como Libâneo (2007), Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) e André (2002). Os resultados provisórios indicam que o compromisso dado aos espaços não-escolares na formação do pedagogo necessita de atenção. Assim, as discussões apresentadas podem contribuir com o processo de reflexão sobre o profissional que está sendo e deverá ser formado nos cursos de Pedagogia, uma vez que esses têm sido convocados a exercerem diversas atividades e atribuições em diferentes espaços educativos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016/4081Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Emerson GonçalvesSantos, Josué Leite dos2022-09-23T13:41:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5016Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T13:41:11Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
Pedagogia e Pedagogos: uma análise curricular sobre a formação
title Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
spellingShingle Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
Cunha, Emerson Gonçalves
Curso de Pedagogia
Formação do Pedagogo
Educação em espaço não-escolar
Pedagogy Course
Formation of Pedagogue
Education in non-school space
title_short Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
title_full Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
title_fullStr Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
title_full_unstemmed Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
title_sort Pedagogy and Pedagogues: a curricular analysis on training
author Cunha, Emerson Gonçalves
author_facet Cunha, Emerson Gonçalves
Santos, Josué Leite dos
author_role author
author2 Santos, Josué Leite dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Emerson Gonçalves
Santos, Josué Leite dos
dc.subject.por.fl_str_mv Curso de Pedagogia
Formação do Pedagogo
Educação em espaço não-escolar
Pedagogy Course
Formation of Pedagogue
Education in non-school space
topic Curso de Pedagogia
Formação do Pedagogo
Educação em espaço não-escolar
Pedagogy Course
Formation of Pedagogue
Education in non-school space
description This work aimed to investigate how the formation of the pedagogue to act in non-school spaces is contemplated in the curricular proposal of the Pedagogy Course, Jequié campus. This is a documentary investigation, in a qualitative approach, with the scope of discovering non-determinable variables that shape and help define the research, being theoretically based on authors such as  Libâneo (2007),  Pimenta (2001, 2005); Brandão (1995); Veiga (2000, 2003); Freire (2007); Aguiar (2006); Ghiraldelli (2006); Gohn (2006) and  André (2002). The provisional results indicate that the commitment given to non-school spaces in the training of the pedagogue needs attention. Thus, the discussions presented can contribute to the process of reflection on the professional who is being and should be trained in Pedagogy courses, since they have been called to exercise various activities and attributions in different educational spaces.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5016/4081
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Emerson Gonçalves Cunha, Josué Leite dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-14
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213949831544832