Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farfán, Víctor Manuel Figueroa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Diniz-Pereira, Júlio Emílio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392
Resumo: Currently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession.
id EDUL-1_55748279185188d16d2ce1e28878480e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1392
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin AmericaCarreiras Docentes, Neoliberalismo e a Nova Gestão Pública na América LatinaAmérica LatinaProfissão docenteFormação e trabalho docenteNeoliberalismoCarreira docenteLatin AmericaNeoliberalismTeacher Education and Teaching WorkTeaching CareerTeaching ProfessionCurrently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession.Atualmente, na América Latina, estamos imersos em um novo ciclo de privatização da educação. Embora isso não responda necessariamente às estratégias tradicionais que emanam do neoliberalismo em sua versão mais ortodoxa, acabou sendo bastante eficiente, colonizando administrativa e culturalmente as instituições de ensino por meio da chamada Nova Gestão Pública (NGP). Neste artigo, discutiremos, especificamente, as consequências trazidas pela implantação da NGP no que diz respeito ao estabelecimento de carreiras docentes na América Latina. Estamos convencidos de que tanto os organismos internacionais quanto os governos da região têm promovido o estabelecimento de órgãos reguladores baseados na meritocracia individual, avaliações e prestação de contas padronizadas para gerar uma mudança no habitus de quem exerce a profissão.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/139210.58422/repesq.2022.e1392REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 36 (2022): Dossiê: Privatização e mercantilização da Educação Brasileira – da denúncia à resistência; 984-10052177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392/1070https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarfán, Víctor Manuel FigueroaDiniz-Pereira, Júlio Emílio2023-05-18T15:43:56Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/1392Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-05-18T15:43:56Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
Carreiras Docentes, Neoliberalismo e a Nova Gestão Pública na América Latina
title Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
spellingShingle Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
Farfán, Víctor Manuel Figueroa
América Latina
Profissão docente
Formação e trabalho docente
Neoliberalismo
Carreira docente
Latin America
Neoliberalism
Teacher Education and Teaching Work
Teaching Career
Teaching Profession
title_short Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
title_full Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
title_fullStr Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
title_full_unstemmed Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
title_sort Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
author Farfán, Víctor Manuel Figueroa
author_facet Farfán, Víctor Manuel Figueroa
Diniz-Pereira, Júlio Emílio
author_role author
author2 Diniz-Pereira, Júlio Emílio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farfán, Víctor Manuel Figueroa
Diniz-Pereira, Júlio Emílio
dc.subject.por.fl_str_mv América Latina
Profissão docente
Formação e trabalho docente
Neoliberalismo
Carreira docente
Latin America
Neoliberalism
Teacher Education and Teaching Work
Teaching Career
Teaching Profession
topic América Latina
Profissão docente
Formação e trabalho docente
Neoliberalismo
Carreira docente
Latin America
Neoliberalism
Teacher Education and Teaching Work
Teaching Career
Teaching Profession
description Currently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392
10.58422/repesq.2022.e1392
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2022.e1392
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392/1070
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 14 n. 36 (2022): Dossiê: Privatização e mercantilização da Educação Brasileira – da denúncia à resistência; 984-1005
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890353589256192