Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hass da Silva, Eduardo Cristiano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Figueiredo, Milene Moraes de, Silva, Bárbara Virgínia Groff da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Pesquiseduca
Texto Completo: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/984
Resumo: This article analyzes educational changes caused by the arrival of the Portuguese Royal Family in Brazil, with an emphasis on commercial and agricultural education. The theoretical and methodological assumptions are inserted in the History of Education, an area of adjacent studies that grew over the 1990s, from the expansion of sources to historical studies. Firstly, we contextualize the arrival of the Royal Family and its changes in the various instances of the Brazilian colonial society. Subsequently, we highlight the educational changes that occurred in the first half of the 19th century to finally discuss the implementation of commercial and agricultural education in this period. Keywords: Commercial Education. Agricultural Education; Joanine period. History of education.
id EDUL-1_64e51098dc22ad30c78a4702f2e34e98
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/984
network_acronym_str EDUL-1
network_name_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository_id_str
spelling Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day O ensino comercial e agrícola no Brasil a partir da vinda da família real portuguesaensino comercialensino agrícolaperíodo joaninohistória da educaçãoHistória da EducaçãoEnsino ComercialEnsino AgrícolaThis article analyzes educational changes caused by the arrival of the Portuguese Royal Family in Brazil, with an emphasis on commercial and agricultural education. The theoretical and methodological assumptions are inserted in the History of Education, an area of adjacent studies that grew over the 1990s, from the expansion of sources to historical studies. Firstly, we contextualize the arrival of the Royal Family and its changes in the various instances of the Brazilian colonial society. Subsequently, we highlight the educational changes that occurred in the first half of the 19th century to finally discuss the implementation of commercial and agricultural education in this period. Keywords: Commercial Education. Agricultural Education; Joanine period. History of education.Este artigo analisa as modificações educativas causadas pela vinda da Família Real Portuguesa para o Brasil, com destaque para o ensino comercial e agrícola. Os pressupostos teóricos e metodológicos estão inseridos na História da Educação, área de estudos fronteiriça que cresceu ao longo dos anos 1990 a partir da ampliação de fontes para os estudos históricos. Primeiramente, contextualizamos a vinda da Família Real e suas respectivas mudanças nas diversas instâncias da sociedade colonial brasileira. Posteriormente, destacamos as mudanças ocorridas no âmbito educacional na primeira metade do século XIX para, finalmente, discorrer sobre a implantação do ensino comercial e do ensino agrícola nesse período. Palavras-chave: Ensino Comercial. Ensino Agrícola. Período Joanino. História da Educação.EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/98410.58422/repesq.2020.e984REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 701-7172177-1626reponame:Revista Eletrônica Pesquiseducainstname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)instacron:EDULporhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/984/875Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHass da Silva, Eduardo CristianoFigueiredo, Milene Moraes deSilva, Bárbara Virgínia Groff da2023-06-28T21:43:43Zoai:ojs.periodicos.unisantos.br:article/984Revistahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/indexPRIhttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/oai||pesquiseduca@unisantos.br2177-16262177-1626opendoar:2023-06-28T21:43:43Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
O ensino comercial e agrícola no Brasil a partir da vinda da família real portuguesa
title Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
spellingShingle Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
Hass da Silva, Eduardo Cristiano
ensino comercial
ensino agrícola
período joanino
história da educação
História da Educação
Ensino Comercial
Ensino Agrícola
title_short Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
title_full Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
title_fullStr Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
title_full_unstemmed Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
title_sort Commercial and Agricultural Education in Brazil from the coming of the Portuguese Royal Family to the present day
author Hass da Silva, Eduardo Cristiano
author_facet Hass da Silva, Eduardo Cristiano
Figueiredo, Milene Moraes de
Silva, Bárbara Virgínia Groff da
author_role author
author2 Figueiredo, Milene Moraes de
Silva, Bárbara Virgínia Groff da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hass da Silva, Eduardo Cristiano
Figueiredo, Milene Moraes de
Silva, Bárbara Virgínia Groff da
dc.subject.por.fl_str_mv ensino comercial
ensino agrícola
período joanino
história da educação
História da Educação
Ensino Comercial
Ensino Agrícola
topic ensino comercial
ensino agrícola
período joanino
história da educação
História da Educação
Ensino Comercial
Ensino Agrícola
description This article analyzes educational changes caused by the arrival of the Portuguese Royal Family in Brazil, with an emphasis on commercial and agricultural education. The theoretical and methodological assumptions are inserted in the History of Education, an area of adjacent studies that grew over the 1990s, from the expansion of sources to historical studies. Firstly, we contextualize the arrival of the Royal Family and its changes in the various instances of the Brazilian colonial society. Subsequently, we highlight the educational changes that occurred in the first half of the 19th century to finally discuss the implementation of commercial and agricultural education in this period. Keywords: Commercial Education. Agricultural Education; Joanine period. History of education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/984
10.58422/repesq.2020.e984
url https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/984
identifier_str_mv 10.58422/repesq.2020.e984
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/984/875
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
publisher.none.fl_str_mv EDITORA UNIVERSITÁRIA LEOPOLDIANUM - Universidade Católica de Santos
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA; v. 12 n. 28 (2020): POLÍTICAS DE EDUCAÇÃO, INTERNACIONALIZAÇÃO E FORMAÇÃO DE PROFESSORES; 701-717
2177-1626
reponame:Revista Eletrônica Pesquiseduca
instname:Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron:EDUL
instname_str Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
instacron_str EDUL
institution EDUL
reponame_str Revista Eletrônica Pesquiseduca
collection Revista Eletrônica Pesquiseduca
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Pesquiseduca - Universidade Católica de Santos (UNISANTOS)
repository.mail.fl_str_mv ||pesquiseduca@unisantos.br
_version_ 1793890352847912960